úterý 13. května 2025

Na Stradišti - lom a obalovna Letkov

54 km
15. 3. 2025
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 750 m
Terén: Lesní a štěrkové cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Štruncovy sady - U Prazdroje - Švábiny - V Pytli - Letkov - Na Stradišti - PP Sutice - Tymákov - Mokrouše - Němčičky - po červené Rokycany - po modré Pod Kotlem - po žluté Rakovský rybník - Lhůta - Lhůtský vodopád - Sedlec - po NS Staroplzenecká Starý Plzenec - Andrejšky - Městský les - D5-sjezd 73 - Koterov - Božkov - po CT 9 U Prazdroje - Lochotínská lávka - Pod Záhorskem
 
 
V půlce března, protože vyjíždím, když je zataženo, není moc lepší počasí než v lednu, se mi tak zdá. Sníh ale bohužel také není, takže zbývá kolo. On už je doma zcela nový Cube Reaction C:62 Race, ale přeci ho hned nevemu do jarního bahna! Takže ještě na starém, ale oblíbeném kole vyrážím na projížďku kolem Plzně a balím i dron. Chystam se totiž mrknout se na Stradiště, oplocený lom, který jsem už dlouho objížděl a nevěděl, odkud by se dal vyfotit. Dron takové problémy docela dobře řeší😊
 
Projet městem tímto směrem není nic moc, žádné hezké cesty na východ nevedou, je třeba jet po cyklostezkách. Nejprve k centru města přes Rondel samozřejmě, poté kolem Štruncových sadů k Prazdroji, vystoupat podél celého areálu, překlenout se do údolí Úslavy a pak znovu stoupat po Rokycanské. Až celkem daleko jde vyjet za autosalon a pár metrů jet mimo hlavní silnici. Žádnou hezkou polní cestu ale nečekejte, hned jste v rozšiřující se zástavbě a po asfaltce musíte až na vyhlídku Švábiny. Ze Švábin se dá jet mezi chatkami a polem po polní cestě a když máte štěstí, tak potom podél pole pěšinkou k polesí V Pytli. Přijde mi, že čtvrt výletu je už za mnou a teprv jsem vyjel z města... Po štěrkové cestě mířím po zelené až za traily ke stoupání, kde se dá odbočit vpravo a klesat lesní cestou k Letkovu. Rozhodl jsem se neriskovat propustek podálnicí, který bude asi plný vody, a tak projíždím po silnici až k dálnici, za níž odbočuji na obslužnou asfaltovou cestu vpravo a trochu se vlastně vracím.
 
Asi na druhé odbočce do lesa po levé straně odbočuji a stoupám právě k horní části oploceného lomu Stradiště. Hledám optimální vzletovou plochu. Objel jsem půlku lomu, cesta se postupně vytrácí a místy je bahnitá a opravdu nikde se nejde přiblížit tak, aby bylo vidět dovnitř. Hradba je před ochranným valem. No dobrá, tak poletim z pařezu. Bílé nebe, žádné listí, ambientní světlo, barvy jsou tedy pěkně ošklivé, spíš takové podzimní. Trochu to vylepšuje jedině tyrkysové jezírko. Let proběhl v pořádku, konečně se mi povedlo nastavit vyšší letovou hladinu než původních 120m😍 Tak jedemem domů, ne? Kdepak, teď ještě protáhnout nohy. trochu se vracím k žluté turistické trase od Merfánky k Hůrce. Očekávám velké problémy, protože tady je vždycky 20 cm vody a bahna, ale někdo tu má maringotku, tak je část cesty zaházená stavebním odpadem a evidentně ani není tak mokro. U křížku, kde vede žluté doprava, odbočuji vlevo a jedu k Tymákovu. Sjíždím po polní cestě k silnici, objedu hájovnu a po hrázi rybníka pokračuji podmáčenou cestou kolem PP Sutice do lesa za Tymákovem. Novější části vsi projedu do Mokroušů, kde se od kaple na křižovatce vydávám na severovýchod k Čílinskému polesí. Za vesnicí končí asfalt a já jsem zvědav, jaká bude cesta do Němčiček. Kupodivu celkem v pořádku, pořád rovně, méně přes kopec než po CT 2127 a jen posledních 300m je takových horších. Dá se to ale zvládnout. Z Němčiček vede zatím hezký singl po červené pásem stromů podél strouhy, ale z obou stran se rychle blíží stavby. Projíždím jižní části Rokycan k modré turistické, bohužel jsem nevěděl, že je jen o kousek dál vystavený dakarský speciál, takže jsem ho z nevědomosti minul a začal stoupat pod Kotel. Na vrchol dnes nepojedu, odbočuji na žlutou, začínám se kolem PR Vojenské cvičiště vracet k Plzni. 
 
Nejen k Rakovskému rybníku, ale i potom neznačenou cestou za silnicí pod Maršálem mě čekají hezké cesty. Po větší z nabízených cest projedu ke křižovatce na Mokrouše na silnici do Šťáhlav. Do Lhůty bohužel nevede cesta lesem, tak musím kus po silnici, než odbočím v zatáčce k hájovně a kolem ní projedu na pěknou polní cestu právě do Lhůty. Za vesnicí pak sjíždím nad údolím Lhůtského potoka a vodopádem do Sedlce. U soutoku s Tymákovským potokem nejen že jsem se málem zabil na brůdku, ale zjistil jsem, že by se možná dalo jet stále po levém břehu potoka místo ulicí Na Potocích. K mému překvapení jsem skutečně projel nad nějakým táborem a přes pár horších míst se skutečně dostal do Lesní ulice v Sedlci. Do Plzence potom stoupám po NS Staroplzenecká. Až v lese pod lomem Hřeben sjíždím z naučné stezky a pokračuji okrajem lesa na západ k Andrejškám. Nejdřív si musim něco nastoupat, ale pak se jede dobře. Jedu pořád za nosem, cesta mě svede k Městskému lesu, kde je stejnojmenné rozcestí s bývalou silnicí do Plzence. Po štěrkové cestě pak dál klesám k dálničnímu sjezdu u Olympie. Podél komplikované dálniční křižovatky vede polní cesta, občas těžko sjízdná, jako třeba teď, protože jsou tu hluboké vyjeté koleje. Dálnici podjíždím až u trati a poté úzkým prostorem lemovaným z jedné strany plotem skladů a z druhé trnitým křovím nad Koterov. V Koterově odbočuji vlevo a po nudné asfaltové cestě musím k Úslavě. Za lávkou odbočuji na pěšinku vpravo, abych se vyhnul další nudě. Aspoň z Božkova ke střelnici není na CT 9 asfalt, díky za to😊 U střelnice přejedu na levý břeh Úslavy a jako obvykle jedu tou hezčí cestou-pěšinkou na poldru. Od Lobezské už taková pěšinka není, takže rychle k Rokycanské/U Prazdroje, do Tyršovy ulice, přes Lochotínskou lávku a nahoru do Záhorska.
 
Ani se mi nezdá, že by tento okruh byl dlouhý 54 km, ale je to tak, navíc přes 750 nastoupaných metrů, často bahnem, takže průměrná rychlost jen 17,5 km/h.
 
 
Na Stradišti - lom a obalovna Letkov
 
Na Stradišti - lom a obalovna Letkov


 
 
 
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat