úterý 5. září 2017

Rozhledna Železný Újezd

12. 8. 2017
85 km

Obtížnost: Velká
Převýšení: 1600 m
Terén: Lesní cesty


Bory-Škoda park-Černice-Starý Plzenec-po červené Šťáhlavy-Šťáhlavice-Nezvěstice-Žákava-Blovice-po modré Smederov, Žďár-Hřebenec-Přešín-rozhledna Železný Újezd-Nechanice-po červené Struhaře, Dvůr Habří-Štítov-po žluté Zdemyslice-Vlčtejn-po modré Chouzovy, V Babších, Pod Nebílovským Borkem-po červené Losiná-po CT 2126 Černý les-Valík-po NS Údolím Úhlavy Radobyčice, Hradiště-Vokounova lávka-Tyršův most-Bory


Je to asi dva roky, co jsem byl u rozhledny v Železném Újezdu na úpatí Brd, ale nedostal jsem se na ni. Rozhodl jsem se to dnes změnit. Není to úplně za humny, ale našel jsem moc pěknou trasu.

Z Bor sjíždím k Radbuze, kolem Škoda parku, pak po žluté přes Černice a až za dálnicí, kde žlutá vede k Městskému lesu, pokračuji o jednu cestu více vlevo, abych se dostal nad Starý Plzenec. Na malý úsek vjíždím na bývalou silnici do Štěnovic, ale hned zas odbočuji do kopce a pak vlevo k Andrejškám. Udržím tak výšku a nemám to tak daleko k červené, po které lesem přes kořeny sjíždím do Štáhlav. Po modré se pak dostanu do Šťáhlavic. O kus dál po silnici, před řekou, se nachází polní cesta po pravé straně, vede pod železničním mostem a ústí v Nezvěsticích, odkud to už není daleko po bývalé zelené do Žákavy. Celou Žákavu je třeba projet až ke statku směrem na Štítov, kolem kterého vede slušná cesta. Ta se velmi zhoršuje na kraji lesa, ale netrvá dlouho a zas jsem se dostal na sjízdný terén, nejlépe hrubou asfaltkou do Kamenska. Poté od hájenky z kopce po žluté a kolem rybníčku pokračovat jižním směrem chatovou oblastí do Blovic.

Z Blovic stoupá modrá turistická značka po nevýznamné silničce až do 500 m n. m. Výšku pak bohužel ztratíme cestou přes Smederov a Žďár. Trochu riskuji a pouštím se do lesa. Ze zkušenosti nevolím nejkratší, ale spíše největší cestu. A tentokrát jsou cesty relativně slušné. Stoupá se kolem chat, tam je to úplně bez problému, pak kolem množství ostružin stále po velké cestě. Dostávám se na rozcestí, kde se bude lámat chleba-a volím cestu, co není v mapě:D Velká byla jen zpočátku, pak už jsem se prodíral lesem, ale byl to takový kousíček! Naštěstí jsem se probojoval a pak už po trochu bahnité cestě, ale klidným lesem, jsem stoupal k vrcholu Hřebenec. Zanedlouho mě cesta dovedla na louku a s krásným výhledem na Brdy jsem sjížděl do Přešína. Poslední úsek k rozhledně Železný Újezd vede po silničce do táhlého kopce a proti větru. Vstup na vysílač s plošinou je za 15 korun.

Okolní krajina je parádní, ale hodně fouká, tak se zas vydávám na cestu zpět. NS Železný újezd stále není značená, jen se sem tam objeví informační tabule, ale orientovat se podle ní nedá. Dostal jsem se ke statku, ale nechci ho objíždět po žluté, která je pak velmi špatná, pokud mě paměť neklame. Jenže i moje varianta je dost na prd, vede jen průsekem v lese, o cestě se mluvit nedá. Naštěstí jsem za chvíli na větší cestě a můžu sjet k červené turistické trase kousek před Nechanicemi. Stoupám na Hromadnici, stále po červené, cesta se náhle zhoršuje a začíná klesat. Před Struhařemi jsem dal na cestě duel s krávou-bála se víc než já:D Následují asi 2 km k rozcestí Dvůr Habří, tam sjíždím z červené doprava, rovnou do Štítova. Dnes podruhé tedy po žluté dolu, tentokrát však až do Zdemyslic-velkým brodem nebo nahnutou lávkou. Bohužel mě čeká dlouhé stoupání do Vlčtejna. Nemam ho moc rád, ale občas se mu nevyhnu. Dnes jsem udržel tempo, tak jsem ho měl celkem rychle za sebou. Z Vlčtejna se sjíždí po kamenité modré turistické do Chouzov a pak přes Babše zas do kopce pod Nebílovský Borek. Zde končí modrá, pokračuji po červené ostružinovou alejí stoupáním nad Losinou. Tu s menší zastávkou v hospodě Pod Lesem projíždím a klesám až k Černému lesu (CT 2126). Kolem logistického parku údržbářskou cestou a pěšinou pokračuji nad tunel na vrch Valík, poté po NS Údolím Úhlavy sjíždím do Radobyčic a do Hradiště. Za Vokounovo lávkou mě čeká předposlední kopec. Poslední výškové metry z celkových více jak 1600 mi zbývá urazit od Tyršova mostu přes Borský park na Bory. Čekal jsem více než 85 km, ale to nepíšu zklamaně. Spíše jsem se obával, že to bude ještě více. Průměrná rychlost opět těsně pod 20 km/h - 19,34. Převýšení během výletu bylo značné, ale cesty dobře sjízdné až na tři krátké výjimky.


Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati 


Brdy z rozhledny železný Újezd

Pohled na jih z rozhledny Na Skále v Železném Újezdu

Prý od západu ubývání oblačnosti...:D

Vyhlídková plošina v 25 m nad zemí




Žádné komentáře:

Okomentovat