úterý 10. prosince 2019

Kostel sv. Mikuláše Horky n. Jiz.

12. 10. 2019
Náročnost: Malá
Terén: Lesní a polní cesty, silničky

Mladá Boleslav - Chrást - Zámostí - po červené Podhrušov, Horky n. Jiz. - Hrušov - Jizerní Vtelno - Stránov - Horní Krnsko - Řehnice - Ct 8157 směr Bukovno - Na Kokoříně - Dalovice - Čejetice - Mladá Boleslav

V horkách nad Jizerou mají pěkný kostel nad vsí, který má navíc portál směrem na západ. Už jsem si toho všiml dříve a teď chci vychytat tu chvíli při západu, kdy je pěkně osvícen. Je to za chvilku, tak musím rychle.

Je to jednoduché, ze Starého Města jedu k letišti, do Chrástu, který celý projedu a pak cesta sjíždí k viaduktu, od kterého je na dohled silnice do Zámostí. Odtud pokračuji po červené turistické značce převážně polní cestou podél řeky do Podhrušova. To je osamocené stavení s mostem přes řeku, který využívám a pokračuji tedy po pravém břehu, stále sledujíc červenou. I tento úsek je pěkným singlem.

Do Horek nad Jizerou přijíždím od fotbalového hřiště a pěšinkou prudce stoupám k zámku, který slouží jako škola. Skutečně jsem se sem dostavil akorát při západu. není sice tak silný, na obzoru není úplně jasno, ale i tak se atmosféra vydařila.

Přemýšlím, kudy zpátky, aby to nebyla nuda. Po silnici do Hrušova to není zrovna napínavé, ale snad jsem tu ani nikdy nejel. U kaple v hrušově odbočuji doprava a vyjíždím za ves do polí. vede tu cesta, taková zkratka k Jizernímu Vtelnu. Silnice na Mělník je stále zavřená, to je příjemné. Serpentiny si zkracuji pod zámkem Stránsko malou pěšinkou a stáčím se neznačenou cestou ke Strenickému potoku. Po CT 143 jedu je pár metrů směrem na Strenice. Hned odbočuji vpravo do kopce do Horního Krnska. Jinak než po silnici se do Řehnic nedostanu. V Řehnicích na příjezdu pokračuji rovně na polní cestu, kterou jsem prověřil už asi před měsícem. Zavede mě do údolí, ze kterého by měla vést cesta na druhou stranu kamsi nad Vinec. Nějaký nenápadný náznak tu sice je, ale cestou bych to nenazval. Vyjíždím z lesa přes široké korytu nedaleko vineckého hřbitova. Když se otočím, tu cestičku, ze které jsem vyjel, bych v opačném směru nedokázal najít a trefit.

Ještě to nechci stočit domů, mám světlo, tak se Boleslavi vzdaluji po CT 8157 směrem na Bukovno. Asi po 2,5 km, na neoznačené vršíčku jménem Na Kokoříně je odbočka vpravo na polní cestu. Tam se vydávám, cesta začíná klesat a já to nešetřím...což bylo odměněno proražením duše o kámen. Rychle vyměňuji, ale náhradní duše bohužel také uchází a v brázdách polní cesty to klouže sem a tam. Ještě přes trať a už za svitu baterky dojíždím k silnici, kde dohušťuji pneumatiku.

Po zbytek cesty už nijak neexperimentuji, po silnici to jede rychle, zřejmě poprvé využívám silnici z Čejetic k Česaně a na Staré Město vyjíždím Vodkovou ulicí. A můžu měnit duši znovu... 33 km, průměrná rychlost 20,2 km/h a pouze symbolických 350m stoupání.

Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati