pondělí 26. června 2023

Hrad Trosky z Jičína na kole

56 km
13. 5. 2023
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 1200 m
Terén: Lesní, polní a asfaltové cesty
 
Jičín-po červené Holín, Prachov - po zelené Pod Šikmou věží, Pod Malou Svinčicí - Maršov - Blata - Zámostí - Loveč - Mladějov - po modré ryb. Doly - Svitačka - po modré hrad Trosky - po červené Tachov - ryb. Vidlák - po žluté Rokytnice, Borek - Rovensko pod Troskami - po modré Bítouchov, Dráčov, Morcinov, Košov - po červené rozhledna Tábor - po modré Alainova věž - po žluté Kyje - po 
CT 4365 Železnice, nádraží Železnice - Pod Zebínem - po modré Čeřovka - Jičín
 
 
Cestu do Jičína jsem využil nejen za původním účelem, ale taky abych se projel po okolí. Naplánoval jsem okruh na vzdálenost poměrně krátký, ale s velkým převýšením a mnoha zajímavostmi na cestě. Od parkoviště na východě Jičína se vydávám do centra. Je docela teplý den, na Valdštejnově náměstí zrovna skončily trhy a proto se divím, jak málo lidí u Valdické brány je. Kolem rybníku Kníže se po červené protáhnu přes město. Až když podjedu silnici 35, provoz se zmírní a tak se sice jede přes Holín proti větru, ale celkem bez aut. Stáčím se postupně k severu a nahoru k úpatí Prachovských skal. V Prachově se nepřekvapivě dovídám, že na kolem skrz skály nesmím projíždět. Vezmu to tedy po jižním úpatí po zelené. Je to spíš turistická stezky, takže čekejte prudké výjezdy a úzká místa. Projet se ale dá a je to zábavné, jen technicky náročnější. Od rozcestí Pod Malou Svinčicí bych ctěl sjet přímo do Maršova. Ani nevím, proč jsem to nevzal dále po zelené přes Ervínův hrad, ale stalo se. Bohužel se však cesta postupně úplně ztratí a tak jedu skrz les na kraji rokle. Nic moc... Chvíli jsem si ale myslel, že tudy dolů ani nesjedu.
 
U osady Maršov se ale napojuji na asfaltku, tak zas trochu popojedu. Malebnou krajinou projedu přes Blata do Zámostí a pak k samotě Vydalov. Trochu mě tu zmátly hodinky, takže jsem napoprve netrefil správnou odbočku na malou komunikaci do kopce k Lovči. Do Mladějova pak sjíždím a dál mířím údolím občasného potoka po modré pěknou nezpevněnou cestou k rybníku Doly. Po modré jsem chtěl původně až na Trosky, ale pod kopcem Hradiště na odbočce, kde modrá začíná stoupat na hřebíne, to vypadá všelijak. Pár cyklistů, co je potkávám, mi doporučují to raději objet. Tak dobře, objedu to kolem Kamenného vrchu a poslední necelý kilometr ke Svitačce po silničce. Z Troskovic, když začnu stoupat, jsem vlastně překvapen, že už je to "závěrečné" stoupání k Troskám. Je to výživné ale nejede se mi špatně. Od parkoviště se  asi oficiálně nesmí na kole, ale nedává to žádný smysl pochopitelně, možná kromě letních prázdnin. Podívám se tedy k hradu a sjíždím zase zpět. Tentokrát klesám po červené do vesničky Tachov. Docela pěkně by se tu sjíždělo, ale před vsí jsou takové blbě postavené schody a na polních cestách v lukách zase chodí dost lidí...
 
K rybníku Vidlák je pak stezka poněkud nesjízdná, takže pár zákrut a schodů je třeba vzít kolo na ramena. Za hrází odbočuji vpravo na žlutou turistickou trasu a tam je to lepší, dá se normálně jet. Celým údolím vede pěkná cesta, až před Rokytnicí vyjíždím na silničku. Celý den slyším z dálky houkat parní lokomotivu a doufal jsem, že zde na nádraží v Borku ji zahlédnu, ale nepovedlo se. Do Rovenska pod Troskami bych potřeboval přes Borecké skály. Modrá ale stoupá k vrcholu Bor a vypadá docela nesjízdně, tak se vydávám po velké cestě v údolí. Jak postupně odbočují příjezdové cesty k chatám, tak ta "moje" se postupně ztrácí, až končím u malé pěšinkky do strmé stráně tlačíc kolo. Naštěstí jsem se vyklubal na zpevněné cestě vedoucí do Rovenska. Konečně se začínám obloukem vracet. Modrá turistická trasa vede na dohled Liščím Kotcům po pěkné polní cestě, pak trocho podmáčená po kamenech lesem apak po větší štěrkové cestě, postupně nabírá výšku z nějakých 300 m n. m. do 450. m n. m., kde se u Bítouchova dostává na silničku. Stoupání ale ani zdaleka nekončí. Dál to pěkně utahuje, v Dráčově je to o dalších 100 výškových metrů dále a vyvrcholení přichází v 649 m n. m. na kopci Ředice. Následuje intenzivní sjezd přes Košov, abych zase nastoupal něco kolem 150 výškových metrů na vrchol Táboru, kde je rozhledna, restaurace a kostel. Jak mi bylo ve stoupání horko, tady fouká a je citelně chladněji. Ve sjezdu po modré k Alainově věži mi dokonce prochladnou ruce!? Žlutá do Kyjí je pěkně podmáčená, takže díky tomuto úseku budu mít dnes špinavé kolo. Jinak je to ale zajímavá stezka. Dále jsem měl jet po silničce na Železnici, protože jsem se bál červené vedoucí po spádnici přes hřebínek Habřiny. jenže odbočka od lomu v Doubravici vypadá jak příjezdová cesta z lomu a ne jako silnice, proto jsem ji nevědomky přejel a když jsem se vracel, nevěřil jsem svým očím, že tam skutečně něco vede. Noo, vedlo, sutečně jsme dojel do Železnice, nejen do obce, ale až k nádraží, za nímže mě čeká odbočka na cestu k pile a hezký úsek polní cesty pod Zebínem. Zebín jsem dnes vynechal, stejně jako skokanský můstel v lomnici, bylo toho totiž dneska dost.
 
No a když projedu aleji po modré turistické kolem Bílého mlýny, jsem už na kraji Jičína. Ač unavený, ještě jsem si vyjel k rozhledničce Čeřovce přímo v Jičíně. Pak už jen projedu sídlištěm k autu. Moc pěkný poznávací výlet s rozmanitými povrchy. Převýšení činí 1200 m a to už v nohách teda cítim. Cestou spadlo i pár kapek, ale teď už je zas teplo a sucho😊
 


Valdická brána, Jičín

Valdická brána, Jičín

Hrad Trosky

Alainova věž

Čeřovka, Jičín


Žádné komentáře:

Okomentovat