úterý 20. června 2023

Bezdružice z Plzně na kole

30. 4. 2023
86 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 650 m
Terén: Lesní cesty, asfaltové cyklostezky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Košutecké jezírko - Globus - Chotíkov - Stráž - Dolní Vlkýš - Komberk - Čemíny - U Obrázku - Písek - Lipno - po zelené Třebobuz, Chrástov - Žebrácký mlýn - Pernarec - Krukanice - Rozněvice - Šipín - Dudákovský mlýn - Úterský potok - Dlouhé Hradiště - Poloučany - Nová Ves - Bezdružice - býv. Žižkův mlýn - Dolský potok - Ostrov u Bezdružic - Krsov - Křelovice - Skupeč - Ničová - Žebrácký potok - Náklov - Líšťany - Košetice - po modré Čemíny - Kůští - po červené Chotíkov - Chotíkovský les -  Košutka - Lochotín - Pod Záhorskem


Tak konečně se letos dostávám k nějakému delšímu výletu, vyhlédl jsem si Bezdružice, protože přímo v centru u zámku jsem ještě nebyl, jen jsem projížděl loni cestou do Teplé. Ze Záhorska stoupám přes Plzeň ke Košuteckému jezírku, pak projíždím ke Globusu a vyzkouším, zda projedu podél karlovarské silnice do Chotíkova. Řepka zatím není vzrostlá, takže to jde a docela mě to i baví. V Chotíkově ztrácím výšku, takže za ním stoupám na Stráž, který děli Chotíkov od Vlkýše. Před pár lety zbytečně vyasfaltovanou cestou rychle sjíždím do vsi a pak dál až k Čemínskému potoku. Pod zříceninou Komberk vyjíždím na silnici a v táhlých rovinkách bojuji proti větru do Čemín. Tady to nemám rád, fouká tu hodně a téměř pořád, snad tedy cestou zpátky pojedu po větru... Protože z Čemín nechci jet po červené turistické, vybírám si neznačenou cestu, která vede částečně přes zadní část statku. To víte, že mě tu nachytal nějaký šmudla, aby mi sdělil, že příště si mam vybrat jinou cestu. Tahle je ale pěkná, lesem by se dalo dojet skoro až do Písku, kdybych odbočil správně. To se ovšem nestalo, tak jsem súíš lesem než po cestě projěl k rozcestí U Obrázku. I tak jsem si ale ušetřil kus cesty po silnici. Několik dalších kilometrů pokračuji po CT 2295 po nefrekventovaných silničkách přes Písek do Lipna a pak do Třebobuzi. Kousek dál konečně opouštím asfalt a vydávám se přes kopec po pěkné polní cestě do Chrástova. Chrástov projíždím po zelené turistiické trase, která se stáčí hodně doleva. K žebráckému mlýnu je lepší zelenou obet po větší cestě, jen pak musíte trefit tu správnou cestu, abyste nesjeli na slepou cestu jako já. V Žebráckém mlýnu až asi žijí majitelé trvale, loni a letos jsem tam projížděl mnohokrát a vždy tu byli. Postavili drobnou lávku přes potůček, aby cesta nevedla přes jejich pozemek. Místní pes vás ale bude i tak doprovázet hlasitým štěkotem u nohou.

Od Žebráckého mlýna stoupám do Pernarce, za nímž opět následuje delší úsek po malých silničkách. Za Krukanicemi musím přes údolí Křelovického potoka, na druhém břehu jsou Rozněvice. Přes další odhalený vršek ukrajuji pomalu další metry proti silnému větru. Kolem Šipína už se schovávám do lesa a prudce klesám k Úterskému potoku. U Dudákovskému mlýna odbočuji vpravo na zelenou. Asi o kilometr dále proti proudu by měla být cesta vzhůru k Dlouhému Hradišti. Měl jsem z toho strach, ale cestu jsem našel a byla dobře průjezdná. Chvíli vedla po louce, potom úvozem po okraji PP Úterský potok. V kopci jsem  se celkem zapotil, ale to ještě není konec. Po zpevněné cestě se  táhne dál do Poloučan. Tam už se dostávám na větší silnici. Odbočuji tedy směrem na sever, na dohled Konstantinovým Lázním jedu přes Novou Ves právě do Bezdružic. Vystoupám přes obec až k zámku, který je ovšem celý zapečetěný a tak si ho nelze moc dobře prohlédnout. Objíždím ho celý i ze severu po louce, ale ani děravý plot tu není... Krátce si tedy odpočnu na náměstí Kryštofa Haranta a vyrážím nazpět. 

Vyjíždím po CT 2221 pěknou alejí kolem hřbitova. Na kraji lesa ale cyklotrasu opouštím a dlooouhým rychlým sjezdem klesám k Žižkovskému mlýnu u Úterského potoka. Překonám parádní louky na soutoku s Dolským potokem, pak přeskáču potok po modré a vydávám se vzhůru z údolí. Jsou tu dvě cesty, ale tentokrát už to nedopadá tak šťastně jako cestou do Dlouhého Hradiště. Vybírám si nyní tu větší cestu, která má o serpentinu víc, takže mírnější stoupání. No, ale stejně to nejde v sedle-kameny, zarostlé zbytky cesty, velká svažitost. není to ale dlouhý úsek. Vyškrábu se k CT 2214 a mířím do Ostrova u Bezdružic. Cože ale? Mám přeci jet se silným větrem v zádech, proč zas šlapu jako blbej proti němu?!

Přes údolí Blažimského potoka jedu do Krsova a pak mě čekají dvě dlouhé nepříjemné novinky-do Křelovic a do Skupče. Po silnici musím ještě k silnici na Pernarec, za křižovatkou už je polní cesta do Ničové. Fouká ale takový vítr, že mě ani lidé neslyší zezadu přijíždět, to přitom dělám pořádný hluk na kamenech v nějakých 40 km/h. Z Ničové nevede nikam žádná zpevněná cesta, nechápu to, ale je to skvělé, mam to tu rád. Žebrácký potok už ale překonávám po silnici a stoupám k odbočce do Chrančovic. Opět proti větru musím až k Náklovu, pak se trochu schovám mezi domky a projíždím do Líšťan. Za vsí v levotočivé zatáčce odbočuji na polní cestu, která je vždy brutálně rozježděná. Dnes je navíc pořád bahno, musím tedy hned na začátku objet kus po poli. Dřív jsem jezdil kolem Čemínského potoka, ale pár let už jsem to nezkusil, tahle varianta bude asi přecijen lepší. Před Košeticemi se ale k potoku vracím na zarostlou rádoby cestu, za nimi pokračuji po modré pěknou cestou do Čemín. Červenou turistickou trasu loni někdo zničil nasypáním štěrku s frakcí "násep pod železnici", takže raději jedu po nezpevněné cestě severně od vesnice k lesu. V lese se na červenou vracím a po písčité cestě s pěknými výhledy pokračuji do Kůští. Už jsem docela unavený po celodenní dřině proti větru, ale nakonec jsem po červené vystoupal pod spalovnu celkem energicky. V Chotíkově jsem měl ještě chuť si to objet kolem průmyslové zóny na nezpevněnou cestu nad pískovým lomem. Polní cestou se pak klikatě dostávám ke statku a pak od žluté neznačenou cestou k modré turistické trase. Ta vede nad Chotíkovem k Sytné, kde odbočuji na singlík nad polem. Z Košutky zkusím projet k bývalé cihelně. Dřív to šlo celkem dobře, ale protože se město plánuje, tak jak se plánuje, zcela bez koncepce, logiky a nějaký uživatelský přívětivosti, postavily se tu obří paneláky tak, že se oblast stala v podstatě neprostupnou. Já to hecnul v prudké stráni a vyjel jsem na nějaké předzahrádce😁 Neuvěřitelné, tak špatná uurbanistická a stavební práce se jen tak nevidí. Pak už jsem sjel k lochotínskému bazénu a přes alej Svobody zpět do Záhorska.

Celkem 86 km, ale celý den proti větru. průměrnou rychlost zachránily delší úseky asfaltu, takže 20,7 km/h. Na druhou stranu jsem se párkrát trápil i téměř nulovou rychlostí. Každopádně krásný výlet, údolí Úterského potoka je jistota😊




Bezdružice, nám. Kryštofa Haranta

Bezdružice, kostel Nanebevzetí Panny Marie


Žádné komentáře:

Okomentovat