pátek 9. října 2015

Uhelná sluj Bašta, Břasy

3. 10. 2015
56 km

Obtížnost: Střední
Technická náročnost: Vysoká

Plzeň-po NS Údolím Berounky Bolevecký ryb.-Bílá Hora-Čertův mlýn-Druztová-po žluté Dolanský most-po modré Chrást-po červené Smědčice-Sedlecko-po červené Korečnický mlýn-Kříše-Břasy-Bašta-po modré Stupno-Velký vrch-Bušovice-Kokotská studánka-po modré Nová Huť-Dýšina-Červený Hrádek-Švábiny-Rolnické náměstí-Jiráskovo nám.-Bory


Původně jsem vlastně zamířil ke Kříšskému vodopádu, ale dopadlo to trochu jinak. Vyjel jsem přes Plzeň v době konání Pilsner Festu a tak jsem jen sjel k Radbuze a centrem projel kolem hotelu Mariott k Rychtářce. Za stadionem nebylo tolik lidu a tak jsem se celkem v klidu dostal za Plzeň. Dnes poli k Boleváku vede naučná stezka. Projel jsem na Bílou Horu a vyrazil na Druztovou, tentokrát však ne po žluté, ale přímo podél řeky. Cesta se tam špatně hledá, ale existuje-tu k barákům, tu za nimi. Místy je špatná a místy neuvěřitelně prudká. A poslední část od bývalého Čertova mlýnu jsem minul:( Po žluté jsem však dlouho nejel, pouze vlastně pár metrů, než mě dovedla za silnici na Druztovou. Do té jsem se vydal nejkratší lesní cestou. Tedy mimo Malochovu skalku, ale i mimo silnici. Cesta se trochu motá, ale vyjel jsem zhruba podle představ na kraji vsi.

Z Druztové jsem zkusil, jestli neexistuje pěšinka podél řeky k Dolanskému mostu, že bych si ušetřil kopec. Přešel jsem s kolem na zádech asi dva a kajícně se vrátil vyšlápnout ten původní...chce to zvolit dobrou stopu a velmi lehký převod (mít jen dvojpřevodník, tady by chyběl), aby se člověk vyškrábal nahoru v sedle. Už delší dobu jsem pak hledal, kudy může vést turistická ve stráni dolu k mostu...bohužel jsem to našel, to jsem si naběh. Sotva se to dalo sejít, natož sjet, takže místo vychutnání sjezdu jsem se trmácel po kotníky v prachu. Do Chrástu jsem vystoupal po modré, ta je úplně zlatá oproti předchozím úsekům. Ale opět prudce přes kopec a znovu po červené do Smědčic. Pak kousek po silnici do Sedlecka a počtvrté hurá k Berounce u Korečnického mlýna. Od něj se vydávám po zelené směrem na Všenice.

Po 20km prachu jsem vjel do úseku pěti brodů, za kterými následoval opět píseček, takže docela darda na techniku. Hledal jsem odbočku ke Kříšskému vodopádu. To se na několikátý pokus povedlo, ale ať jsem se snažil, jak jsem se snažil, vodopád nebyl. Asi proto, že průtok tou dobou byl tak jedna molekula za týden. I tak bych se k němu ale zřejmě vůbec nedostal:(

Pokračoval jsem tedy do Kříší po polní cestě a kousek po silnici od přívozu Nadryby. Z Kříší už je to kousek k bývalé důlní oblasti u Břas. Značení není moc dobré (NS značena zelenou turistickou), tak jsem si trochu objel roklinu, až jsme se konečně dostal ke uhelné sluji, kde je názorná ukázka, odkud se těžilo.

Z Břas je to jen kousek po modré z kopce do Stupna a do Dolního Stupna. V zatáčce na Chrást se však vydávám rovně do kopce přes trať do lesů. Menší objížďkou,protože nevede přímá cesta, jsem se dostal k Velkému vrchu a asi shodou náhod jsem projel kolem sadů až ke křižovatce Bušovice-Střapole-Vitinka s odpočívadlem. Poradil jsem se s mapou a pokračoval do Bušovic. A zpět stoupat na Kokotsko po NS, přímější cesta nevede. Hned na kraji lesa jsem odbočil vpravo a víceméně rovně pokračoval přes silnici a kolem Kokotské studánky až k modré, po které jsem dojel do Nové Huti. Z Dýšiny jsem zjistil, že existuje polní cesta do Červeného Hrádku. To poněkud překazila stavba železničního tunelu, i tak jsem projel aspoň k průmyslové hale a po silnici to byl jen kousek.

Přes Plzeň jsem zvolil cestu pod hřbitovem na Švabiny, kde už mě čekal rudý západ nad Plzní. Svez jsem se podél pole na Rolnické náměstí a přes Slovany, Jiráskovo náměstí a Doudleveckou lávku na Bory.

Technicky velmi náročný výlet, ne však dlouhý. Cestou je možné navštívit i další zajímavosti jako rozhlednu v Břasech nebo zříceninu Věžka, ty už jsem však mnohokrát navštívil a jsou zmíneny v jiných výletech. Nastoupán výškový kilometr, průměrná rychlost ale jen 17,7 km/h.



Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati

Černouhelná sluj Bašta, Břasy

Plzeň

Žádné komentáře:

Okomentovat