pátek 2. dubna 2021

Kozí kámen na Vysoké

21. 3. 2021

Terén: Lesní cesty, pěšiny, bahno

Losiná - po červené Nebílovský Borek, Nebílovský potok - Předenice-Nový mlýn - Kozí kámen - Vysoká rozc. - Jelení vrch - skládka Vysoká - Chlumčany - Židovský rybník - Dobřany - Nová Ves - po zelené Sulkovský potok - U Fulínů - Vejprnice - podél Vejprnického potoka U Brůdku, Slovanské údolí - Kalikovský mlýn - Pod Záhorskem

Sice je ještě dost chladno, ale i tak pojedu. Vyrazil jsem dnes z Losiné a hned jsem se zahřál ve stoupání po červené turistické trase. Kousek je třeba jet po silnici na Nebílovy, ale asi po 100 metrech zas odbočuji na štěrkovou cestu, kde to jede samo. Křižuji další silnici těsně nad Nebílovským Borkem a pokračuji na lesní cestu a později pěšinu ke kopečku Kordán a přes další vrcholek ke studánce a kapli sv. Barbory. Přebrodím Nebílovský potok, vystoupám k přístřešku po lesem ještě stále po červené značce a zde odbočuji prudce vpravo na vrstevnicovou cestu.

Bahnitou rozježděnou cestou pokračuji ke žluté a pokračuji podél lesa směrem na Předenice. Uvidíme, kam mě to dovede. Různé pěšiny vedou skrz les a trefil jsem nějakou, která mě dovedla dost nepřímo k autoservisu. Křižuji silnici a rovnou pokračuji k Novému mlýnu. Přímo mezi ním a řadou chatek pokračuji do lesa. V mapě není nic vyznačeno, ale o prudce stoupající pěšině vím, takže stoupám k červené turistické značce. Od rozcestí nad Předenickým pramenem jedu největší cestou přímo vzhůru k Jelenímu vrchu. Dojíždím k rozcestí, kde jedna cesta vyznačená v mapě úplně chybí, jedna odbočuje vlevo, kam nechci, a třetí, poměrně špatnou po těžbě dřeva, vybírám já. Těžkým terénem jsem se vydrápal k zelené trase a hlavně k cestě. Mířím doprava a od rozcestí Kozí kámen ještě jednou doprava přímo ke stejnojmennému vrcholku se skálou. Obcházím ji celou a vydávám se po žluté pod vrchol Vysoké. Také je tu špatná cesta po všudypřítomné masivní těžbě dřeva.

Od Vysoké k Jelenímu vrchu po zelené vede slušná cesta, ač je značena jako malinká. Zde odbočuji vpravo na další takovou. Asi za půl kilometru se dostávám na hrubou asfaltku, po které sjíždím až k přeštické silnici. Kousek se jede podél ní, už se tu ale chystá nová čtyřproudá, a tak je tu cesta přerušená. Státní silnici využívá minimum aut v lockdownu, takže snadno přejíždím a ve sjezdu do Dobřan u prvních chatek odbočuji na menší "polní" cestu vlevo. Polní totiž bývala, od potoka už je vyasfaltovaná. Za Chlumčany pokračuji po cyklostezce ke keramičce, poté se stáčím do Dobřan k léčebně. Abych nejel pořád po silnici, vezmu to kolem Židovského rybníku. Nikde není ani noha, je zima a ošklivě.

V Dobřanech hlídkují městští strážníci, ale nevšímají si mě. Projíždím tedy centrem města na louku za Kamenným mostem. U Dobřánek, u Martinské stěny vyjíždím na silnici, ze které odbočuji na panelku za dole Dobré štěstí a stoupám do Nové Vsi. Po zelené lesem překonám silnici, poté po asfaltce na sever a kolem Sulkovského potoka až k Fulínům a tím se dostávám k Vejprnicím. Z těch se kolem nádraží vracím po nové cyklostezce ke Brůdku na kraji Plzně. Pěšinka do Skvrňan je krásně průjezdná, později se jede zase po asfaltu Slovanským údolím. Do Záhorska se vracím přes Jíkalku, kolem Kalikovského mlýna a Lochotínskou ulicí.

46 km, 550 m převýšení, ale nejvíc práce dalo to, abych se vůbec vypravil. Někteří mě totiž kvůli překonávání okresů zrazovali na poslední chvíli.