sobota 10. dubna 2021

Bývalý dřevěný hrádek u Českobřízského mlýna

24. 3. 2021
49 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 650 m
Terén: Lesní cesty, pěšiny
  
Plzeň-Pod Záhroskem - Kalikovský mlýn - Techmania - Borská pole - Nová Hospoda - Vejprnice - Křimice - Radčice - Chotíkov - po žluté Pod Krkavcem - pískovna - ledecká silnice - po místní zelené Třemošná - po žluté VN Na Bílém potoce, Českobřízský mlýn - bývalý dřevěný hrádek - Česká Bříza - Drahotínský rybník - Zruč - po modré Senec - Senecký rybník - Malý Bolevec - Mikulka - Pod Záhorskem
 
 
Já už jsem vlastně letos tak trochu pod skalou u České Břízy, kde údajně stával nějaký dřevěný hrádek, letos byl. A byla pěkně sněhem pocukrovaná, ale nechal jsem si ji na další výlet jako nový cíl.
 
Dnes je celkem teplo (v porovnání s tím sněžením😀) a už trochu vysychá bahno, tak se pustím víc do lesů. Nejdřív ale musím přes město, a sice kolem Kalikovského mlýna do následujícího stoupání kolem areálu Škody. Od autosalonu Šmucler jedu pěšinkami k učilišti, dále kolem WPA ke kruhovému objezdu a přes areál ZČU ke garážím za plochou dráhou. 
 
Za útulkem je nenápadná cesta vpravo, která je nábližkou k Nové Hospodě. A dalším plusem je, že není asfaltová. Pár metrů k přemostění domažlické výpadovky absolvuji po CT 2151. Pak jako kdybych chtěl vjet právě na přivaděč, ale na konci připojovacího pruhu jsou vrata na lesní cestu. Tím že už tam nikdo nejezdí, je poněkud zarostlá, nicméně stále průjezdná. Naberu směr, křižuji větší i menší lesní cesty, klesám podél strouhy až k viaduktu, který ústí na nové cyklotrase do Vejprnic přímo u Pekelného rybníku. Projíždím kousek pod hrází, brodím potok a asi 300 m se vracím po silnici na Plzeň, poté sjíždím doleva a vydávám se do kopce ke křimickým polím.

Potkávám pár lidí, sluníčko už je vytáhlo, a stále přímým směrem jedu, dokud se nedostanu až do Křimic. Prvomájovou ulicí a kolem zámku projíždím ke zpevněné cestě vedoucí do Radčic. Odtud opět stoupám z ulice V Břízkách nad Chotíkov. Ve sjezdu ke hřbitovu jedu po žluté trase, ale dole v zatáčce odbočuji vlevo do lesa, abych se vyhnul silnicícm a projel mnohem zajímavější cestičkou k čističce. K obecnímu úřadu je to do kopce, steně tak k rozpadlému mostku přes státní silnici a po žluté k rozcestí Pod Krkavcem. Tady je pěšina moc zajímavá, ta mě baví😊

Celkem standardně jsem netrefil cestu, kterou jsem chtěl, aby mě dovedla k areálu prodeje pletiv. Sjel jsem o jednu alej dál a podezřelé mi to bylo až tehdy, když jsem vyjel na louku nad Ledci. No...vzal jsem to nějakou první cestou, která vypadala, že mě vrátí do původního azimutu. Bohužel se postupně ztrácela a zachránilo mě, že se teď plošně plundrovaly oblasti pod veškerým elektrickým vedením. Tudy jsem se dostal vlastně zpět a to ve chvíli, kdy už jsem si uvědomil, že jsem doslova co by kamenem dohodil u bývalé pískovny, kde by měly být zajímavé výhledy. Zkusil jsem nakouknout, jak se tam dá dostat a vlastně se to dá na vrchol odtěženého materiálu pár desítek metrů nade mnou skoro vyjet. Obhlédl jsem celý vrcholek, překvapila mě velikost této výsypky, ačkoliv jsme tu před lety jezdili na prknech... Vskutku se tu našly i parádní výhledy. A sjezdy, třeba ten na severovýchodní stranu.

Překonal jsem silnici a pokračuji po neznačené cestě ke křižovatce ledecké a hornobřízské silnice. Lepší cesta vede na kraji lesa, já omylem vyjel až na louku, ale taky se dá. Od křižovatky mířím po místní zelené značce k drážnímu domku (mimochodem vypadá to, že je zde malý, dříve zarostlý viadukt a povede k němu cesta) a pak po jedné i druhé straně kolejí do Třemošné.

Z Třemošné po žluté parádním singlem kolem vodní nádrže na Bílém potoce a chat k Českobřízskému mlýnu. Zde je buď extra bahnitý brod nebo lávka (jen pro pěší😒). Krátké stoupání k silnici a už jsem skoro u čnějící skály se zmíněným místem dřevěného hrádku. Do Břízy následně stoupám podél potůčku mezi poli, za vsí se vydávám po místním modrém značení k Drahotínskému rybníku. Za silnicí by měla být neznačená pěšinka vpravo, po které bych si mohl zkrátit cestu. Tak tu jsem nenašel, ale další, která není v mapě zaznamenaná, ano. Všelijak se pak motám po lese, až jsem ztratil orientaci, ale moje víra v to, že cesty nevedou do prázdna, je neochvějná. Překonal jsem tedy Drahotínský potok a vyloupnul se u chat Drahotínského rybníku nejblíže ke Zruči. To není špatné😊

Zručí projíždím do Sence pokud možno zadem a od kruhového objezdu na začátku vsi mířím do lesů nad Seneckým rybníkem. Zde je nekonečno možností sjezdu, tak si jednu vybírám a vyjíždím mezi Košinářem a Seneckým rybníkem. Přes Prokopávku jedu do Malého Bolevce, vidím, že tu nejde vjet na stavbu, tak pojedu na Mikulku starou dobrou cestou, kde byl zrušen přejezd trati. S velkou lítostí zjišťuji, že když překonám dva pangejty a protihlukovou stěnu, musím ještě přes dvojitá zvýšená svodidla (asi se tu plánuje závodní okruh, pokud se tu nebude jezdit 130 km/h, jsou vzhledem k širokému dělícímu pásu svodidla zbytečná). Asi tu na kole nepůjde moc jezdit. Poslední kopec si tedy vystoupám po polní cestě na Mikulku a pak už sjíždím kolem stavby Univerzity Karlovy k židovskému hřbitovu až do Záhorska. Celkem tedy 49 km a přes 600 m převýšení.
 

Skalka u Českobřízského mlýna, na které býval dřevěný hrádek

Pískovna Ledce


 

Žádné komentáře:

Okomentovat