neděle 21. února 2021

Holý vrch, Chlum

13. 11. 2020

Terén: Lesní cesty, singly

Plzeň-Pod Záhorskem - Luční ulice - Zadní Roudná - Jateční ulice - u sv. Jiří - po červené Chlum, Bukovec, Holý vrch, Zábělá-lesovna - vyhlídka Kozí bouda - po žluté Zábělá-rokle - po zelené Dolanský most - po modré Chrást - NS Chrást - po CT 2159 Nová Huť, Horomyslice - Ejpovické útesy - vodní tunely Klabava - po žluté Ejpovice, Na Pohodnici - po zelené Zátiší, V Pytli - Letkov - Ve Višňovce - Božkov - po NS Údolím Úslavy Lopatárna - Jateční ulice - Roudná - Pod Záhorskem

Jak byl začátek podzimu studený, teď je naopak teplý listopad a slunce mě vytáhlo na projížďku po bližším okolí Plzně. Ze Záhorska jedu kolem pramenů k polní cestě za Černou ovcí do Luční ulice a pokračuji po NS Údolím Berounky na Zadní Roudnou, kde jsou omezené stavební práce a už se dá projet pod železničním mostem. Přes řeku musím po Jateční ulici, ale brzy odbočuji vlevo k lávce přes Úslavu a ke sv. Jiří. Lehce stoupám k ústí železničních tunelů, do náročnějšího stoupání se pouštím po červené mimo zpevněnou cestu. K vrcholu Chlumu to pochopitelně poměrně prudce stoupá, ale jedná se o hezkou cestu😊

Ještě zajímavější je singl do Bukovce, nicméně chce to jet opatrně a za každým stromem očekávat turisty. V Bukovci je třeba dvakrát podjet (bývalou) trať a hned za druhým viaduktem je cesta vlevo, kde vás brzy čeká opravdu prudké stoupání. Krátce na to je však odbočka k vyhlídce Holý vrch, mému dnešnímu cíli, kde by měl být dobrý rozhled, protože už je opadané listí.

Cesta se srovnává a na rozcestí Zábělá-lesovna opouštím červenou turistickou značku, začínám klesat vlevo k podjezdu po kamenité široké cestě. Odtud se vlastně zdánlivě vracím na Bukovec, ale jen krátce. Žlutá značka se hned odklání od zelené. V současné době není poznat vyšlapaná pěšinka a tak je poměrně těžké určit správný směr. Asi se tu nedá úplně zabloudit, takže mířím tam, kde tuším dle mapy ostroh nad řekou. I zde na "Kozí boudě" je krásný výhled na meandr, odpoledne bohužel vždy proti slunci...

V dalším úseku opět několikrát ztrácím ne moc značenou žlutou trasu, ale není to tak daleko k zelené, kterou znám velmi dobře. Táhne se ve stráni nad řekou a je to nejzábavnější singl v širokém okolí.

Vyjíždím u Dolanského mostu, asi 200 m po silnici na Chrást, pak odbočuji vlevo k tábořišti, odkud stoupá modrá značka k Chrástu. Když se vyškrábu nahoru, jede se přes pole. Protože chci využít NS Chrást vedoucí ze severu města, jedu ulicemi až k vlakové zastávce a na konec obce na Smědčice. Zde v zatáčce jsem zkusil podél plotu projet do Luční ulice a pak už se těším z krásného singlu ve stráni nad řekou Klabavou. Vyjíždím v ulici Pod Školou a navazuji tak plynule na CT 2195 do Nové Hutě. Zpestřením na kraji vesnice je brod přes řeku, který je v případě nutnosti možný objet po lávce. Hezká cesta se pak vlní údolím Klabavy na jejím pravém břehu až do Horomyslic ke golfovému hřišti. Bohužel se musí skrz areál po asfaltu, dříve tu oficiálně vedla cyklotrasa, přičemž bylo možné tu a tam vykouknout skrz stromy na Ejpovické jezírko a útesy. Dnes je právě kvůli golfu CT 2159 vedena přes kopec.

A za útesy už na žluté turistické značce je další zajímavost, a sice vodní tunely Klabava. Také bohužel už v nepůvodním stavu. Lávkou přejíždím na levý břeh řeky a pokračuji do Ejpovic po žluté. Stoupám vsí kolem skládky, na bývalou pražskou silnici a nad Kyšicemi k lávce přes přivaděč, až k Pohodnici.

Za Pohodnicí mě čeká stará známá lesní cesta k samotě Zátiší, kde musím překonat frekventovanou silnici z Letkova do Kyšic. Nechce se mi jet ale přímo na Švabiny, tak se zkouším dostat zase jednou lesem do oblasti V Pytli. A zase mě to vyneslo někam pryč, až na kraj Letkova. K Pytli tedy pokračuji podél Božkovského potoka a do Božkova, do ulice Ve Višňovce dojedu z jižní strany bývalé skládky popela. Za Božkovem pokračuji po NS Údolím Úslavy po pravém břehu kolem střelnice, přes Lobzy, pod mostem na Rokycanské a vyjíždím až u vstupu na Lopatárnu.

Do Záhorska se vracím Chrásteckou ulicí, opět kolem Masarykova mostu Jateční ulicí a ulicí Na Roudné. Teď už vím, že letos ty 4000 km za sezonu zvládnu, dnes přibylo 44 km průměrnou rychlostí 19,5 km/h.

Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati