pondělí 27. července 2020

Vodní tunely Klabava, Vršíček

7. 6. 2020

43 km

Náročnost: Střední
Převýšení: 650 m
Terén: Lesní cesty

Plzeň-Bory - Doudlevce - Bručná - Koterov - podél dálnice betonárka Letkov - po žluté Na Pohodnici, Ejpovice, vodní tunely Klabava, Klabava - Litohlavy - po žluté Vršíček, Klabava - po CT 3 Ejpovické jezírko, Kyšice, polesí Švábiny - Ústřední hřbitov - Jateční ulice - přes nádraží Částkova ulice - Suvorovova ulice - Doudleveclá lávka - Bory


Zataženo bylo a déšť taky hrozil, kdybych ale věděl, co mě čeká, nikam bych nevyjel... Nicméně jsem si uvědomil, že jsem se vlastně pěkně dlouho nebyl podívat na Klabavské vodní tunely. Není to daleko, tak vyrážím.

Z Bor sjíždím do Doudlevec Samaritskou ulicí, pak přes Doudlevce kolem Škoda parku a po CT 31 na Bručnou. Z Bručné sjíždím k Úslavě do Koterova, stoupám přes náves a tentokrát nepokračuji do Plzence, nýbrž kousek za lom po silnici, na obslužnou cestu u dálnice po levé straně. Velmi prudkým stoupáním se vyhoupnu nad Letkov, musím přejet na druhou stranu dálnice k betonárce a opět pokračovat tentokrát štěrkovou cestou mezi lesem a dálnicí. Tudy rychle dojíždím k silnici z Letkova do Tymákova a už začíná pršet.

Opět musím na opačnou stranu dálnice, tentokrát podjezdem a prudce vpravo po žluté turistické značce. Ta vede kolem solární elektrárny a zanedlouho se dostává mezi stromy, takže se trochu schovávám před tím deštěm. Stoupá se pěkným singlem do lesa a pak kořenitou cestou na Pohodnici. Z té se krátký kousek sjíždí, než se dostanete k lávce přes přivaděč nad Kyšicemi. Žlutá, po které pokračuji, hned uhýbá vpravo na polní cestu směrem do Ejpovic. Sjíždí se k silnici a asi po půl kilometru se odbočuje vlevo kolem skládky vytěženého materiálu po železničních tunelech pod Chlumem. Následuje táhlý sjezd po trochu nepříjemné štěrku do vsi, průjezd viaduktem pod tratí a pak podél Ejpovického jezírka až k jeho konci, kde se do něj vlévá Klabava.

Už jen přejet lávku přes řeku a hurá k tunelům. Jsou tu nějaké změny, už jsem se lekl, že jeden tunel je zasypaný. Naštěstí je před ním jen hráz. Zato druhý má česle, takže je definitivně nepřístupný. Ale na průchod jsem se stejně nechystal. A ještě tu vzniklo oplocení...no ztratilo to místo na svém kouzlu trochu. Naštěstí přestává pršet, ale bahna je všude spousty. Ještě se jedu podívat k jezírku na útesy a začínám stoupat po panelové cestě do Klabavy. Až ve vsi "se vzdávám" žluté turistické značky a pokračuji severovýchodně na Litohlavy. Kousek jedu po zelené, ale na rozcestí zelená pokračuje na sever, zatímco já na východ. Projíždím po polní cestě k silnici a klesám do Litohlav. Odtud opět po žluté takovou spirálovitou cestou jako na Frozen Throne stoupám na Vršíček s kaplí Navštívení p. Marie. Musíte vybrat správný směr, přímo po žluté jsou schody, ale to je vidět na dálku...

Výhled není úplně do širých dálav, ale je to tu moc pěkné. To se bohužel nedá říci o těžkém nebi a tak se vydávám na cestu zpět. Je tu spousta neznačených cest a tak se jednou z nich vydávám. Beztak sjedu nějakou z nich k rozcestí Pod Vršíčkem, odkud opět jedu po žluté kolem vodní nádrže Klabava. A to už se spouští déšť. Zatím ale dobré, není tu extrémní bahno. Bohužel ve vsi Klabava začíná průtrž mračen, takže než dojedu po CT 3 k Ejpovickému jezírku, jsem skrz na skrz promočený.

Následuje pěkná cesta po CT 31 nedaleko břehu (taky ji mají opravovat, asi tu bude ještě víc asfaltu). Tady už se ale projíždí bahnem a vlastně je to tu jedno velké jezero, takže už přestává mít smysl se ohlížet na to, kudy jet. V dešti tedy stoupám i do Kyšic a ke Švábinám, kde už přes nepořádek a zamlžené brýle sotva vidím, kam jedu. Pokračuji nejkratší cestou do města, a sice napříč ulicí K Fořtovně, lesíkem a přes pole k Ústřednímu hřbitovu, přes Špitálský les a Těšínskou ulicí dolu k Rokycanské.

Jak jsem nedavno ověřil, dá se projet přes areál nádraží do Drážní ulice, která ústí do Částkovy. Tudy pokračuji na Slovany, sjíždím k Doudlevecké lávce a konečně se vracím Samaritskou ulicí na Bory.

Jako hezký výlet, ale spíš pro plavce, než pro cyklisty no... 43 km a 650 m výškových překonáno. Průměrná rychlost 17,5 km/h, skoro celá trasa vede nezpevněnými lesními cestami.


Vršíček u Litohlav s kaplí Navštívení p. Marie

Klabavský vodní tunel



Žádné komentáře:

Okomentovat