středa 9. září 2020

Zřícenina hradu Lopata

23. 7. 2020 
51 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 850 m 
Terén: Lesní cesty
 
Plzeň-Bory - Doudlevecká lávka - papírna - Slovany - Božkov - Koterov - vyhlídka Háje - letiště Letkov - Letkov - Stradiště - hájovna Tymákov - Sutice - Tymákov - Lhůta - Maršál - Potoky - po žluté Neslívský rybník, Lopata - po modré Hájek, Vymrovka, Kozel, Šťáhlavy - po červené Starý Plzenec - Andrejšky - po žluté Městský les - Černice - Radobyčice - po NS Údolím Úhlavy Hradiště, Doudlevce - Bory
 
 
Dnes bych dal něco kratšího, chtěl bych se podívat na zříceninu Lopata. Vyjíždím z Bor přes Samaritskou k Doudlevecké lávce a protože bych chtěl něco koupit v cykloobchodě v Papírnické, mířím podél Radbuzy k bývalé papírně. Zboží, jehož dostupnost mi potvrdili po telefonu, bohužel nemají, a tak pokračuji zpět přes Jiráskovo a Čapkovo náměstí do Brojovy a pak přes Kterovskou do ulice Na Růžku, kudy se dá dobře projet do Božkova pod tratí.

Následuje přejezd úslavskou nivou po asfaltové cestě právě k mostu přes Úslavu, pak po polní cestě do kopce do Koterova. Ulicí Pod Kopcem stoupám ke kopce Háje, kudy projíždím k menší polní cestě vedoucí pod letiště. Vyjíždím kousek před Letkovem, přes kruhový objezd vjíždím do vsi, načež bývalou plzeneckou cestou mírně stoupám k dálnici. Propustí pro potok se dá podjet a dostat se tak na štěrkovou cestu. O kousek dál od betonárky vjíždím do lesa, kde už vím, že vede cesta nad pískovnou. Projel jsem pod Stradiště, kde už je mi to povědomé, ale to bych to nebyl já, abych nezkusil zas něco nového. Vidím cestu rovně přes vrchol Stradiště, tak jedu. No, celkem rychle jsem se zas vracel a objel to klasicky z jihu, tím jsem se dostal k hájovně nad Tymákovem, ještě o kus níže ke stejnojmenné autobusové zastávce. Asi 200 m pokračuji po silnici na Tymákov, ale hned odbočuji vpravo pod rybníček.

Stoupám na Sutici, ideálně abych projel na Lhůtu. Nakonec cesta byla moc špatná, tak jsem vyjel na jižní okraj Tymákova a projel na Lhůtu kolem střelnice. Ze Lhůty stoupám k Maršálu přímo od křižovatky s hlavní silnicí. Vždycky to tak nějak nechtěně jedu jinou cestou. Tentokrát jsem jel přímo za nosem pořád, nikam jsem neuhýbal, na čas se cesta skoro ztratila, stálo mě to dost sil, ale těsně pod Maršál jsem se dostal, aspoň jsem měl zpestření.

Směrem na Potoky je třeba jet kousek po červené směrem na Rakovskou hájovnu, ale ve správnou chvíli sjet vpravo z hřebínku a pak se napojit na asfaltovou cestu, která pěkně klesá až do Potok. Po žluté kolem Neslívského rybníku a i pod Lopatu na rozcestí to jede téměř bez šlápnutí. Ke zřícenině je to sice nedaleko, ale cesta je tam náročná, vymletá a tak dá zabrat. Z Lopaty toho bohužel moc nezbylo a tak asi nejzajímavější je dřevěný mostek😆

Začínám se vracet po modré, tedy zpět sjezdem ke Kornatickému potoku, pak vystoupat k Hájku a pak sjíždět po modré na Vymrovku. Kolem Lopatského rybníku pokračuji přes inundační most k dubové aleji, která mě po asfaltu dovede až do Šťáhlav. Z nich pak stoupám mezi poli po červené turistické značce. Nejvyšší bod je někde v lese před Starým Plzencem, kde jsou stále popadané stromy přes cestu. Nahoře nad Starým Plzencem u prvních baráků odbočuji na lesní cestu směřující k Andrejškám, vede pod starým lomem, kolem vysílače, kousek po NS Skalní stezka a je to pěkná cesta jen s jedním kopcem. Hned za vodojemem odbočuji vpravo na žlutou a sjíždím rozbitým singlem na rozcestí Městský les.

Ještě se mi úplně nechtělo domů, tak jsem nejel přímo přes Černice, ale z ulice Do Haček do ulice K Brdci. Ta je sice slepá, ale několikrát už jsem tu projel i na kole. Trochu se to tu změnilo, přibyly nějaké domky něbo je to tu víc zarostlé, ale nakonec jsem projel až do Radobyčic. Do Hradiště jedu samozřejmě po NS Údolím Úhlavy a pak po CT 3 ke Škoda parku. Na Bory stoupám Samaritskou ulicí.

Hezký výlet na tři hodinky, 51 km, ale celých 850 m nastoupáno a kopce byly poměrně technicky náročné. 


Zřícenina hradu Lopata

Zřícenina hradu Lopata




Žádné komentáře:

Okomentovat