sobota 5. září 2020

Lužanská hora

20. 7. 2020 

75 km


Náročnost: Velká
Převýšení: 1100 m 
Terén: Polní a lesní cesty
 
Plzeň-Bory - Slunečná lávka - Výsluní - po NS Údolím Radbuzy Černý Most - Líně - po CT 2271 Červený Újezd, Zbůch - Chotěšov - po zelené Pod Křížovým vrchem, Lažany, Zlom - Soběkury - Černý vrch - Horušany - Dlouhá Louka - Vřeskovice - Borovy - Nezdice - Lužanská hora - Zelená Hora - Lužany - po žluté Příchovice - Přeštice - Dolní Lukavice - Lišice - Jelení vrch - Útušice - Radobyčicce - po NS Údolím Úhlavy Hradiště - Vokounova lávka - po žluté Tyršův most - Bory

 
Zaujala mě nedávno kuželovitá hora nad Nezdicemi, byl bych nevěřil, že tam vede cesta, ale díky vyznačené naučné stezce to tedy zkusím.
 
Vyjíždím z Plzně přes Borský park ke Slunečné lávce a výšvihem se dostávám na Výsluní. Přejíždím po lávce přes přivaděč do Tyršova sadu a pak sjíždím po NS Údolím Radbuzy k Černému Mostu, části Valchy, projíždím ulicí Osadní a U Čertovy díry, křižuji silnici na Dobřany a pokračuji do lesa. Přes dálnici D5 se dostávám po zelené turistické značce, poté jsem nechtěl pokračovat po asfaltové cestě a zkusil jsem lesní pěšiny směrem na Líně. Bohužel vedou nevýhodným směrem, možná by se dalo nějak probít k NS Líňská okružní cesta, ale já natrefil na jinou, která mě dovedla vlastně jen kousek za křižovatku.
 
Z Líní pokračuji po CT 2271 po rychlé polní cestě přes Červený Újezd do Zbůchu. Když se vydáte ulicí Polní, jednak minete hlavní průtah a za druhé vás dovede na parádní singl vedoucí až do Chotěšova. Protože jsem tam viděl běžce, vydal jsem se po cestě podél strouhy na východní straně Chotěšova, která ústí u průmyslového areálu. Jelikož nechci po hlavní silnici, křižuji ji a pod elektrickým vedením se po poli vydávám do Mantova. Po zelené z Mantova mě čekalo táhlé stoupání ke Křížovému vrchu. Úplný vrchol si nechávám tentokrát ujít, pokračuji po pěkné lesní cestě po zelené do Horních Lažan, kde je pár baráků. Od nich vede asfaltka k dalším několika v Dolních Lažanech a pak už zase zelená pokračuje po parádní polní cestě, dále vjíždí do lesa a nad Chalupami odbočuje kolmo vlevo k rozcestí Zlom.
 
Ze Zlomu to jenom sviští do Soběkur, kde jsem bohužel nějak minul naplánovanou trasu a vyrazil omylem na Merklín. Ale nevadí, díky tomu jsem objevil hezkou lesní cestu kolem Černého vrchu. Celkem logicky se k němu docela značně stoupalo a bohužel i tady za vsí bylo mimořádně hodně odpadků v pangejtu-evidentně od místních-plechovky od Gambrinusu různého stáří. Když vyjedu zpět na silnici, vydávám se na východ, na křižovatce vpravo a asi po 200 m znovu vlevo na lesní cestu do Horušan. Mapa je opět spíše matoucí, ve skutečnosti je zpočátku cesta dobrá, pak se téměř vytratí, až jsem váhal, zda se nevrátit. A na závěr je poctivě zpevněná štěrkem.

Projíždím za Horušany a v místě, kde se silnice stačí táhlou zatáčkou vlevo, sjíždím na lesní cestu přes Skočickou mýť. Místní ukazatele vyzývají k odbočení na nějakou vyhlídku či co, ale já pokračuji rovně přes silnici Roupov-Skočice. Za silnicí ještě asi půl kilometru pokračuji po větší cestě, pak prudce odbočuji vlevo do rozorané bahnité cesty, která by mě měla dovést a naštěstí i nakonec dovedla do Dlouhé Louky. Znovu trošku riskuji a vydávám se po malé polní cestě do Mstic. Vystoupám na vršek, pak sjíždím, míjím nějaký vejminek a najednou už jsem ve Vřeskovicích. Ty Mstice jsou nějak příliš významně označeny v mapě, ačkoliv jde o naprosto bezvýznamnou samotu. Tím pádem jsem bohužel minul lepší cestu k silnici na Borovy, ale jde o pár metrů, takže nakonec dobré.

V Borovech křižuji hlavní tah na Klatovy a hned za mlýnem za řekou odbočuji vlevo na cestu, kudy je to co by kamenem dohodil do Nezdic. Je hic a tak se trochu nejistě vydávám do šíleného zarostlého krpálu od místního obchodu směrem na východ, zatím neznačenou pěšinou. To pravé peklo však začíná vlastně až v polovině kopce, kde cesta vede podle pravítka kolmo nahoru (po NS Živé paměti krajiny Lužan🙈). Hurá, dostal jsem se až na vrchol Lužanské hory s kótou 500 m n. m.😌 

Mírnějším kopcem sjíždím do vsi Zelená Hora, pokračuji na Lužany k mostu, odkud vede žlutá turistická značka skvělým singlem podél Úhlavy do Příchovic. Západně od Příchovic se dá projet téměř mimo zástavbu do luk u Přeštic. Už potřetí letos využívám nově objevenou cyklotrasu do Dolní Lukavice. Mezi vyloženě oblíbené jsem ji ale nezařadil, protože je to asfaltová dálnice a nuda, nicméně alternativami jsou jen silnice, a to je horší. Přímo naproti jejímu vyústění v Lukavici se ale dá pokračovat po louce do Lišic, což je skvělé. Projíždí se mezi řekou a pastvinami a neprojíždí se přes žádný zákaz, což je skoro zázrak.

Z Lišic na sever vede mnoho cest. U křížku na vrcholu "návsi" jedu vpravo, stoupá se po kamenité polní cestě, za chvíli se kopec trochu zmírňuje, ale pořád dává zabrat. Nechci pokračovat přímo do Hradčan a tak na dalším rozcestí v polovině pole jedu cestou vpravo a tím se dostávám na lesní cestu pod Hradčany a dlouho rovnou za nosem stoupám pod Jelením vrchem. Právě pod tímto hřebínkem vedou sjízdné zábavné cesty. Nakonec se samozřejmě musí i sjíždět, a to k silnici na Dobřany. Tu přejíždím a pokračuji po pěšině za Robčicemi do Útušic. Do Radobyčic jedu tentokrát po silnici, takže jsem tam co by dup. Do Hradiště už mířím po NS Údolím Úhlavy a na Bory pak po žluté přes Vokounovu lávku, do kopce k zahradnictví, k Tyršovu mostu a na závěr do stoupání kolem Škody Gigant.

Super výlet, pořád je co objevovat kolem Plzně. Ale dalo mi to zabrat, ačkoliv čísla hrozivá nejsou-1100 m převýšení a jo, průměrná rychlost 21,8 km/h.

   

Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati  

 
Lužanská hora

 


Žádné komentáře:

Okomentovat