119 km
Náročnost: Velká
Převýšení: 1100 m
Terén: Lesní a polní cesty
Plzeň-Pod Záhorskem - po NS Údolím Mže Kalikovský mlýn - Slovanské
údolí - Nová Hospoda - U Fulínů - po NS Líňská okružní cesta
Nový rybník - Zbůch - Starý Důl - klášter Chotěšov - po modré
Stod, Hradec - po CT 2268 Holýšov - Dolní Kamenice - Ohučov - po CT 3
Staňkov - Bílý mlýn - Vránov - Křenovy - podél trati Semošice - po zelené
Horšovský Týn - po CT 3 Šibeniční vrch, Lazce - Peřina -
Křenovy - po louce Vránov - Staňkov - Horní Kamenice - Makový vrch - Trný -
po žluté Stod - po CT 3 Mantov - přes Dubovec Zbůch - po CT 2271 Červený
Újezd, Líně - Nová Ves - letiště Lhota - Valcha - po CT 2251 přístřešek
Hradčín - Bory - Plzeň - Pod Záhorskem
Je to asi dva roky, co jsem byl v Horšovském Týně, ale na rozhlednu nad
městem na Šibeničním vrchu jsem se nedostal a to bych chtěl změnit.
Z Plzně startuji až v půl druhé, přes louky kolem Mže ke Kalikovskému
mlýnu. Odtud pak do Slovanského údolí od Jíkalky a až ke Brůdku podél
Vejprnického potoka. Podjedu viaduktem a hned se vydávám na lesní cestu
vpravo, kde je neuvěřitelný nepořádek, spíše skládka. Vystoupám prudkým
kopcem do lesa a pokračuji jihozápadním směrem, podél přivaděče k Fulínům.
Odtud vede NS Líňská okružní cesta, po které jedu po pěkné polní cestě až k
silnici z Líní do Tlučné. Poté následuje úsek po menší rozbité silničce, ale
zanedlouho se zas odbočí vlevo na polní cestu k Novému rybníku.
Kolem haldy severně od Zbůchu není značená cesta, ale nějakou tu vidím mezi
rybníkem a haldou, tak uvidíme... Pěšina je dobrá až do míst, kam chodí
rybáři, poté je v cestě průmyslový areál a podél jeho zdi vede jen nevýrazná
stezička ve svahu. Do Zbůchu se tudy ale dostat dá a tak projíždím ke trati,
podél níž vede cesta do Starého Dolu. Je třeba projet kolem opuštěných
budov, kde to není příliš sympatické, ale lze ocenit nádhernou architekturu
časů dávno minulých.
Do Chotěšova projedu tentokrát kolem trati a protože vidím otevřený
vstup do dvora kláštera, prohlédnu si i nádvoří:) Mohutně se tu
opravuje a jednou to bude tenhle areál opravdovou perlou. Poté pokračuji po
modré nad Radbuzou, v úseku nad jezem už ani turistická stezka nevede podél
řeky, ale po novější asfaltce na kraji pole. Poté pro mě celkem
nepochopitelně turistická značka vede k hlavní silnici, ale neznačená cesta
vede podél řeky, dá se krásně projet pod mostem, po němž vede hlavní
silnice, a pokračovat tak zpět na modrou převážně po lukách parádní rychlou
nezpevněnou cestou do Hradce. V téhle vsi se bez výjimky vždy ztratím a
nebylo to jinak ani nyní. Chci po zelené přes most směrem na Střelice, pak
zelená odbočuje na panelovou cestu a spolu s ní vede CT 3 (a 2268). Z
panelové cesty se stává mírně stoupající hlaďounká asfaltka. Vzhledem k
tomu, kolik už mám najeto a jak daleko jsem od cíle, jsem zvolil kratší
cestu po cyklotrase, než jet přes Hradeckou skálu po zelené. O zábavu ale
nepřicházím, vjíždím do lesa na kamenitou cestu a sjíždím serpentinami zpět
k Radbuze. Projíždím městem do ulice Na Hrázi, kudy se dá po pěšině překonat
trať a co nejvíce tak minout nudnou zástavbu.
Z Holýšova pokračuji po silnici do Dolní Kamenice. Zde podjíždím trať
společně se Srbickým potokem a hned odbočuji vlevo na cestu podél trati k
vechtru. Za ním mě trochu překvapuje velmi technický úsek, který je tak
prudký a nad řekou, že se bojím sjíždět. Nakonec se s úspěchem povedlo,
nicméně v mapě to působí spíše jako vrstevnicová cesta... Přes louku je to
už nedaleko ke starší plechové lávce do Ohučova. Následuje malá asfaltová
silnice do Staňkova. Nyní vidím na fotomapách, že tu bývala pěkná polní
cesta, ta tu teď tedy velmi chybí, škoda.
Ve Staňkově je pouť, ale i tak přejíždím přes centrum na pravý břeh Radbuzy
a ulicí Mlýnskou se dostávám na pochybnou pěšinu ústící do ještě
pochybnějšího podchodu pod nádražím. Poté musím po silnici, ale nejedná se o
dlouhý úsek. Odbočuji k Bílému mlýnu, kolem kterého vede malá silnička do
Vránova, kde je trochu rozhled a já už vidím, jak těžkým mrakům jedu vstříc.
No teď už to ale neotočím, upravím trasu tak, abych se jim spíše vyhnul. Z
Vranova tedy jedu do Křenov a pak nevím, protože cesta podél trati značená
není. Skončím v poli, když se vydám po té, kterou tam vidím? Mám radost (a
štěstí), projel jsem skvělou polní cestou. Na druhém konci se něco buduje,
modlím se, aby se tato cesta nezničila dalším nesmyslným asfaltováním. Cesta
pokračuje na druhé straně trati kolem zastávek Semošice-Peřina a Semošice a
stočí se do samotné vsi Semošice. Na kraji začíná zelené turistická značka
vedoucí po lukách až na kraj Horšovského Týna.
Abych se dostal přes řeku, musím kousek po hlavní silnici, hned ale
odbočuji do ulice Polní a na křižovatce s ulicí Výhledy už je šipka, kudy na
Šibeniční vrch. Prudce se stoupá z nějakých 350 m n. m. 100 výškových
metrů, nejprve po asfaltu, od vysílače po polní cestě. Vstup na rozhlednu je
zdarma a je z ní překrásný výhled, v mém případě mimo jiné na černočerné
mraky kolem dokola:D Moc se tedy nezdržuji a sjíždím do Lazců. Tam odbočuji
vlevo a kousek za vsí znovu v pravotočivé zatáčce doleva na lesní cestu
směrem ke kopci Peřina.
Cesta je pěkná, ale není tak úplně jednoduché trefit ten správný směr. Asi
po 1,5 km odbočuji na malou špatnou cestu na východ, ta mě dovede na větší
cestu, která se za 100 m na křižovatce stáčí doleva a pak postupně opět na
východ pod vrcholem Peřiny a vede téměř vrstevnicově. A konečně na
křižovatce s další velkou cestu je třeba odbočit prudce vlevo a vydat se do
sjezdu do Křenov. Dešti zatím ujíždím.
Kudy ale dál, nechce se mi znovu stejnou cestou, kterou jsem jel před
hodinou. Zkouším tedy po louce dvě stopy od traktoru. Moc nadšení by ze mě
ve Vránově asi nebyli, ale nikdo mě nenachytal, tak jsem projel krásně. Do
Staňkova jedu po asfaltové cyklotrase a znovu přes slavnosti projíždím
centrem, a sice ke hřbitovu a po silnici do Horní Kamenice. Ta je pěkně v
údolí a tak mě čeká dlouhé intenzivní stoupání na Makový vrch. Zčásti po
zelené, cesta se dá zkrátit. Cesta se postupně zmenšuje, ale já mám takové
rád. Na Makovém vrchu, což se tedy nepoznává moc dobře, protože není
označený, jsem odbočil vpravo a pak se nechal vést pokud možno rovně, dokud
nenarazím na žlutou. V mapě je situace úplně jiná, než v terénu, takže jsem
se mezitím asi třikrát přesvědčoval, zda jedu správně. Nakonec se mi ale
povedlo na tu žlutou dojet a po ní se vydávám na sever přes Trný po zpevněné
lesní cestě. Po té to jede rychle, místy je tam rozbitý asfalt, místy štěrk.
Poté se vyjede z lesa, podivně se to tam kroutí, trochu to člověka zmate.
Hlavně ale nezapomenout odbočit na rozcestí Mošna. Už jsem tam vícekrát
odbočku minul, tak jsem si dával pozor, ale stejně jsem se vracel. Je to
úplně neoznačená změna směru na nějakou nenápadnou odbočku. Když jsem ji
konečně trefil, začalo poprchávat. Jak jsem před chvílí rychle ujížděl,
věřil jsem, že už mě to nepotká. Jenže ta žlutá je narušena skládkou sena,
hnojem, nějakou obslužnou cestou a podobně a je velmi obtížné ji trefit. Ve
chvíli, kdy se žene bouřka a mě čeká přejezd po poli pod elektrickým
vedením, trochu mě tlačí čas navíc.
Teď už tedy vím, že se jede podél meze s křovinami a kolem háječku, tam už
lze pozorovat i pěšinu. Jenže to už leje a hřmí. Jsem rád, že jsem dojel k
benzince na kraji Stodu. Asi tři čtvrtě hodiny čekám, než se průtrž mračen
trochu uklidní a pak pokračuji po CT 3 do Mantova. Zpočátku po kraji pole,
pak po silnici. Z Mantova, části Chotěšova, projíždím do polí před Dubovcem
a pak po pěkné cestě na sever do Zbůchu. Následuje známý úsek po polní cestě
CT 2271 do Červeného Újezdu a Líní. CT 2271 do Nové Vsi mě moc nebaví,
raději jezdím oklikou kolem Líňského rybníku po polní cestě. Z Nové Vsi vede
most pouze pro pěší k letišti nad Lhotou. Jednou z tisíce lesních cest
projíždím na Valchu, poté po CT 2151 do kopce k přístřešku Hradčín. To už se
jede po asfaltu a jinak to není ani k útulku a samozřejmě ani přes Borská
Pole.
Kaplířovou ulicí projíždím na Bory a poté projíždím za nemocnicí k zimnímu
stadionu, podchodem pod tratí, na náměstí a přes Rooseveltův most do
Bolevecké ulice.
Sám jsem překvapený, že mám za sebou více jak 119 km a klidně bych ještě
pokračoval. Bohužel jsem zmokl, jinak to byl skvělý výlet po pěkných cestách
mimo silnice:) Průměrná rychlost 21,7 km/h a převýšení relativně malých 1100
m.
Rozhledna Šibeniční vrch |
Klášter Chotěšov |
Klášter Chotěšov |
Klášter Chotěšov |
Výhled z Šibeničního vrchu |
Výhled na Horšovský Týn z Šibeničního vrchu |
Žádné komentáře:
Okomentovat