úterý 1. srpna 2023

Tunel Valík, západní portál

1. 6. 2023

Náročnost: Malá
Terén: Lesní, polní a asfaltové cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Kalikovský mlýn - Techmania - Na Hvězdě - Borský park - Výsluní - Litice - Kotlík - Robčice - chatová osada nad Úlavou Čižice - Štěnovice - tunel Valík - Radobyčice - Hradiště - Vokounova lávka - Škoda park - po pravém břehu Radbuzy centrum Plzně - Štruncovy sady - Lochotínská lávka - Rondel - Pod Záhorskem

Čtvrteční odpoledne prvního června je naplánováno grilování u Čižic, tak využiju příležitosti a projedu se trochu na kole. Nebudu to nijak protahovat, chci stihnout maso. Bohužel musím přes celé město. Vyhýbám se tedy zástavbě, jak jen to jde. Po pěšince od Rondelu sjedu k Lochotínské ulici, projedu parkem za Plazou a po malé pěšině podél Mže proklouznu ke Kalikovskému mlýnu. Poté stoupám k Husovo náměstí, podél areálu bývalé Škody k Techmanii, přes  náměstí Českých bratří na Hvězdu a Boettingerovou ulicí do Borského parku. Nový "portál" do parku, tedy občerstvení s relaxační zónou, už je skoro hotový.

Přes hráz vodní nádrže mířím dál na jih, přímo pod mostem přivaděče stoupám na Výsluní. Projedu kolem rezidenční oblasti, chatek už tam dnes moc není. Podél přivaděče pak jedu po panelové cestě k jeho nejbližšímu sjezdu a přemostění a pak odbočuji dvakrát doleva, abych se dostal na asfaltovou cestu k vrchu Kotlík a pak podjel dálnici D5 a mohl pokračovat sjezdem do Robčic. Sice jsem asi dvakrát projel takovou hodně pofidérní cestou od průmyslové zóny, ale dnes nestojím o prodírání se křovím, takže raději jedu asi půl kilometru po hlavní silnici směrem a Štěnovice a pak sjíždím vpravo na používanou polní cestu. Ta už mě dovede k chatám na půli cesty mezi Štěnovicemi a Čižicemi, kde strávím odpoledne u grilu.

Kolem sedmé se to začíná rozpouštět, to je tak akorát, abych se vydal na cestu zpět. podél řeky po staré rozbité asfaltce po červené turistické trase se snadno dostanete do Štěnovic. Pár set posledních metrů ke vsi je to dokonce parádní rychlou pěšinou po louce. Obcí pak projedu nejen kolem zámku, ale také pořádným stoupáním do ulice Na Šancích, což vypovídá samo o sobě, jak je tu strmý svah. Překonám silnici na Dobřany a zarostlou cestou jen o pár metrů se zkusím proplést na cestu pod dálničním přemostěním Úhlavy. Povedlo se, dá se tu dostat i celkem blízko k západnímu portálu tunelu Valík. Pak je nutné klesnout až na úroveň řeky a škrábat se kolem rodinných domků na červenou turistickou trasu cedoucí z vrcholu Valíku. Pár let už je tu panelová cesta, to je trestuhodné. O to rychleji se dá sjíždět do Podhájí. Příště zkusím najít alternativní pěšinku vedoucí snad lesem...

Z Radobyčic-Podhájí se v podstatě nedá nijak jinak, než po asfaltové dálnici ironicky pojmenované NS Údolím Úhlavy. Po chvíli jsem v Hradišti, kde se vydávám oblíbenou pěšinkou nad řekou k Vokounově lávce. Čeká mě tu další rozčarování, a sice nějaké základy pro nepochopitelný nesmysl v podobě schodů nebo nějaké rampy. Je opravdu neuvěřitelné, že i ta nejposlednější pěšinka na samém okraji města, kam si lidé chodí odpočnout do přírody, bude z rozhodnutí nějakého tupého úředníka "vylepšena" betonem a nejspíš taky bude znemožněn průjezd na kole. Tohle si nelze vysvětlit jinak než tím, že někdo potřebuje aktivně škodit a sabootovat😖😭 Od Vokounovy lávky jedu po panlce ke Škoda parku, který ovšem podjíždím po discgolfové louce. Pak už musím po asfaltu podél Radbuzy pod papírnou, kde už je postavená první část nového sídliště, kolem Ježíška a na Denisovo nábřeží. Cestou k Lochotínské lávce projedu většinu plzeňských sadů-Šafaříkovy, Křižíkovy a Štruncovy. Od řeky už pak jen standardně přes Rondel do Záhorska.

Pěkný výlet, ale v okruhu do 20 km od Plzně se asfalt šíří jako mor, dá práci najít hezké cesty, které nejsou sjízdné jen mimo vegetační období. Pár kopečků jsem přejel, takže něco přes 400 nastoupaných metrů. Průměrná rychlost se pak zastavila na 22,6 km/h.