pondělí 7. srpna 2023

Bílá skála - PP Radeč, Sklená Huť

57 km
7. 6. 2023
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 900 m
Terén: Lesní a polní cesty
 

Plzeň-Pod Záhorskem - Zadní Roudná - Pecihrádek - Újezd - třešňová alej - Zábělá - Černá mýť - Dýšina - Nová huť - po NS Kokotské rybníky Bušovice - Přešov - Březina - po zelené Sklená Huť, Bílá skála - pod Radčí a pod Rumpálem rozc. Pod Čihadlem - Osek - Lithlavy - Klabava - po žluté vodní tunely Klabava, Ejpovice - Kyšice - po CT 3 Červený Hrádek, Újezd - park Potoční - Jateční ulice - po NS Údolím Berounky Luční ulice - Pod Záhorskem


Jaro se pomalu přelévá do léta, už je dlouhý den a tak můžu vyrazit i kousek dál za Plzeň, ačkoliv je už čtvrt na sedm večer. Nakonec jsem vybral Bílou skálu pod Radčí, tam už jsem nějaký pátek nebyl. Vyrážím ze Záhorska přes Zadní Roudnou a ke sv. Jiří to vezmu tentokrát přes Pecihrádek. Stoupám k Újezdu kolem železničního tunelu pod Chlumem a památníku jeho ražby se zbytkem razicího štítu. Z Újezdu stoupám po nově štěrkem upravené cestě mezi Hrádek a Zábělou k třešňové aleji. Tou sjíždím k hlavní silnici na Chrást, po níž je to jen asi jednu zatáčku k nejbližší odbočce k domkům po pravé straně. Všechny je třeba úplně zprava podél pole objet a dostat se po pěšince do lesa. Přes lesík kolem Černé mýtě jsem zakrátko u silnice na Dýšinu. Tady už to nezpevněnou cestou nejde, dojíždím tedy do obce a sjíždím ulicí Přátelství, dokud neodbočím k nádrži Kačárna, odkud vede pěkná pěšina až k viaduktu pod tratí. Následuje průjezd Novou Hutí, kde za Klabavou začíná NS Kokotské rybníky. Vydávám se po ní směrem doleva, míjím koupaliště, projíždím kolem chatek v údolí a pak prudce stoupám po nádherné polní cestě nad Bušovice. Z vesnice stoupám po silnici ke třem lipám, kde sjíždím na polní cestu vedoucí do lesa. Docela dlouho, až nad Nový Dvůr, se stoupá. Zajímavé je, že kdysi se tu dalo po poli projet k nevýraznému vrcholku Přešov. Poté to dlouhá léta nebyo možné a nyní už minimálně od loňska jsem tu zas několikrát jel po cestě vyježděné traktorem docela v pohodě. I dnes to vyšlo, to jsem rád.


Z Přešovem začínám klesat a cesta sama mě navede na kraj lesa, kde se dá jet v podstatě jen doprava mezi poli. I tady lze kupodivu obstojně projet uprostřed vegetačního rozkvětu, zažil jsem tu horší cestu. Tato cesta mě dovedla až do Březiny. projíždím obcí k zámku a pak sjíždím ze silnice, abych mohl po hodně dlouhé doby vyzkoušet zelenou. Bývala to velmi špatná neprostupná cesta. To se ale těžilo v těchto místech dřevo a tak doufám, že moje obavy a dlouholeté vyhýbání tomuto úseku do Sklené Huti bylo zbytečné. Zpočátku to vypadá velmi slibně. Ale jak odbočím na rozcestí doprava do PP Radeč, věci se rychle mění. Za chvíli už nevím, co je cesta a co jen kančí stezka, ale drtím to dál. Jenže brzy už nemám ani ponětí, kam se vydat. Správný směr vede prostě někudy mezi mladými stromky. Jet už se tu vůbec nedá, jen přenáším kolo přes pařezy a rozrážím široké větve. Pěkná otrava. Je to tu úplně stejně špatné jako v minulosti, ne-li horší. Když už se člověk dostane skrz tuhle misi, už už to vypadá, že se pojede, tak přijde další starost-buď nějakou sotva znatelnou pěšinkou bukovým lesem nebo po zdánlivě lepší po louce. Jel jsem po louce-no i když jel, ze všech sil jsem soptil v trávě a výmolech, abych dojel nějaké ohradě, kde už to vypadalo, že zelená je dávno ztracená a projít se opravdu nikam nedá. Nakonec jsem to krosil přes kopřivy a musel nadejít nějaký plot. Na kolo jsem si tak vlastně pořádně sedl až když jsem vyjel na silnici na kraji Sklené Huti. teď už je to jen do kopce po silnici a pak vlevo po lesní cestě. Tam je pořádný kopec. Ale značení je slušné, takže na Bílou skálu jsem dobře trefil. Je tu naprosté liduprázdno, to je nádhera😊 Co mi tretry dovolí, to obcházim, jenže se nemůžu moc zdržovat, když je za chvíli tma. Vracím se zpět jen kousek, v největší stoupání odbočuji prudce vlevo a po špatné rozježděné cestě se zatím nevědomky blížím bažině. Chtěl jsem tu hlubokou vodu objet, ale ona byla schovaná i pod bochánky mechu vedle. Moc jsme si tedy nepomohl. Pokračuji nicméně dál po cestě stáčející se zpátky na jihozápad k CT 2304. překonám silnici a neznačeno cestou sjíždím pod Rumpálem. Jen na kousíček se ke mně připojí žlutá. Držím směr stále na Plzeň, takže se nenechám zmást a pěkně svižně pokračuji k silnici z Volduch do Březiny. Za ní se stáčím lehce vlevo a čeká mě vážně fajnový a dlouhý sjezd do Oseka. Přes Hudlice se mi dnes nechce stoupat, tak dělám výjimku a do Litohlav jedu po silnici a ještě asi půl kilometru za. Tam se silnice stáčí na sever, já mířím rovně do lesa, kousek po zelné a pak po větší lesní neznačené cestě do Klabavy. Pak po žluté převážně po panelové cestě sjezdem k Ejpovickému jezírku a vodním tunelům na Klabavě. 

Protože cesty na jižní straně jezírka u ž jsou stejně vyasfaltované, je jedno, kudy jedete. Stoupám tedy po nefrekventované silničce do Ejpovic a chtěl bych zkusit, zda by se nedalo projet neznačeno cestičkou kolem lomu a skládky do Kyšic. Skládka se nepoužívá od té doby, co skončila stavba železničních tunelů, takže v tom problém nebude. Hledám tedy cestu správný směrem a vybírám tu větší. Ty bohužel vede k nějakému včelínu, kde v podstatě končí. Ujel jsem už ale kus a nechce se m vracet, navíc to bylo dost bahnem a začíná se stmívat. Zkusím to tedy malou pěšinkou mírně zpět, snad se dostanu tam, kam potřebuji. No...drápal jsem se prudkými náspy a zbytky nějakých stavení, dnes v proti směru nějakých lokálních trailů, ale nakonec jsem se opravdu dostal až na pěknou pěšinku vedoucí do areálu lomu. Ještě jsem prozkoumal, jestli to stojí sem dojet jako za samostatným cílem a pak jsem se vydal definitivně do Kyšic. Po CT 3 jsem se vydal přes kopec do Hrádku. Je tu úplně nová asfaltky. Naprosto zbytečně, asfalt tu byl lepší než na mnoha silnicích, ale budiž, dá se tu jet ještě o něco rychleji. Projel jsem Hrádkem a díky bohu ještě po poslední nevyasfaltované cestě podél potoka do Újezdu. Abych nejel stejnou cestou zpátky, vzal jsem to pod skautským táborem do parku v Potoční, přes Úslavu, kolem čističky, Jateční ulicí, podél Berounky a po NS Údolím Berounky, dokud tu je ještě pěkná cesta, do Luční ulice. Pak už jsem jen projel do Záhorska přes Roudnou.

Krásný večerní výlet v příjemném počasí, 57 km, 900 m převýšení a průměrná rychlost 20,5 km/h. Na to, jak jsem se drapal před Sklenou Hutí rychlostí 0, tak to je dobrý výsledek😊 Tak zase příště!


Bílá skála - PP Radeč, Sklená Huť

Bílá skála - PP Radeč, Sklená Huť

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat