středa 27. listopadu 2019

Vyhlídka Hradiště, Poradní skála u Chrástu

22. 9. 2019
75 km
Náročnost: Velká
Převýšení: 1300 m
Terén: Lesní a polní cesty

Plzeň-Bory - Doudlevecká lávka - Částkova ulice - Lobzy - Na Švabinách - V Pytli - Kyšice - Klabava - Horomyslice - Ostrý kámen - Kokotsko - Vitinka - Nový Dvůr - PP Radeč - rozc. Polesí Hradiště - po červené Hradiště, Březina-zámek, Přívětice - Břasy - Újezd u Svatého Kříže - po žluté Na Dračkách - po modré Vranovice - po NS Po stopách důlní činností na Břasku Hochperk - Kříše - Kříšský vodopád - Korečnický potok - po zelené Korečnický mlýn - po červené Sedlecko, Telín - Klabava - po NS Chrást Poradní skála - Chrást - po modré Dolanský most - po žluté Druztová, Malochova skalka - Zruč - Senecký rybník - Bolevecký rybník - po NS Údolím Berounky Štruncovy sady - Depo 2015 - Bory


Ou, poněkud dlouhý výpis bodů na trase... Ale když někdo dá název Naučné stezky "Po stopách důlní činnosti na Břasku", tak se nemůžu divit. Blog dopisuji dva měsíce po výletu a vzpomínám, jak pěkný okruh jsem tehdy udělal.

přes Plzeň jsem vyrazil kolem Škody ETZ k Doudlevecké lávce, odkud stoupám Liliovou a Suvorovovou ulicí k Částkově ulici. Sjíždím k Úslavě, kde hned za mostem odbočuji vpravo, směrem ke střelnici. Ale mezi statkem a výběhem pro koně odbočuji vlevo do kopce na cestu za závorou a stoupám do Lobez, pak na kraji pole na Švabiny. Nad Tescem projíždím do polesí V Pytli. Jedu kousek po zelené, asi po kilometru, u turistického přístřešku, odbočuji vlevo, podjedu přivaděč a pokračuji lesem ke Kyšicím. Z Kyšic sjíždím po CT 3 do údolí Klabavy, za železničními mosty ale tuto cyklostezku opouštím a vydávám se chatovou osadou k cestě na břehu řeky, která mě dovede do Horomyslic. Dříve se tu běžně jezdilo, dneska jsou problémy s golfovým hřištěm. Tento areál tedy objíždím a prudce stoupám po CT 2159. Zhruba na vrcholu odbočuji na upravenou cestu vlevo. Vede jak přímka skrz les, míjí Ostrý kámen, velká část je vyasfaltovaná a není prosta kopců.

Křižuji silnici a mířím dál po lesní cestě směrem na Bušovice. Vyhlížím menší lesní cestu vpravo, která by mě dostala přes Kokotsko. Měl jsem velké obavy, ale skutečně taková existovala a nebyla tak špatná, jen značně stoupala. Z Kokotska pak vede pěkná lesní, později polní cesta přímo do Vitinky. Z toho mám velkou radost, takovou cestu mi chybělo objevit. Za Vitinkou pokračuji na Nový Dvůr a rozhodl jsem se pro další risk-sjet k silnici nad Osek kolem cihelny a pak pokračovat na protější straně silnice po symbolicky naznačené cestě do PP Radeč. Cestička se podle mapy stáčí na severovýchod. Jede se spíše po louce, je tu vysoká tráva a silná rosa, moc to nejede v tom stoupání. na kraji lesa je žlutá turistická značka, po které jsem párkrát jel, nicméně to tu nepoznávám, musím pár metrů vlevo a pak prudce zpět do kopce vpravo. Cesta opět existuje! A sama mě svede k silnici Březina-Volduchy. Za silnicí bych mohl pokračovat k červené turistické značce, ale proč bych byl tak trapný, že?😀 Raději zkouším "zkratku", takovou kančí stezku zanikající mezi stromy. Ale ona ta turistická značka není lepší... Na zřetelném vrcholku, který není v mapě vůbec zřetelný se k ní podle plánu připojuji-neuvěřitelné potřetí. A po kratším kořenitém úseku začínám sjíždět po stále lepší cestě k cestě z Březiny. Zde odbočuji vpravo, začínám nejprve zvolna stoupat, na rozcestí Polesí Hradiště odbočuji na lesní cestu vlevo a tím začíná výšlap do 619 m n. m. Nejede se úplně nejlépe, ale je to sjízdné.

Na vyhlídce Hradiště chvíli fotím, ale netrvá dlouho a vydávám se ztratit více jak 100 výškových metrů na kilometrovém singlu k zámku Březina. Odtud do Přívětic doporučuji parádní cestu do červené. Poté už červenou opouštím a kolem kostela sv. Martina a přes silnici nahoru pokračuji do Břas. Vyjíždím na samém okraji u nádraží a zlákala mě pěkná cesta podél trati, vedoucí do újezdu u Svatého kříže. prvních pár set metrů je vskutku pěkných, ale pak je zde oplocený pozemek. Přelézt s kolem by to nešlo moc dobře, nakonec jsem se rozhodl pokračovat kousek po náspu trati. Je to v zatáčce, není tu moc vidět, ale je kam uskakovat, motoráky nejezdí moc rychle ani často a snad jsou slyšet. Překonal jsem tedy kritický uzavřený kousek a zjistil jsem, že se na stejné místo dá dostat i ze silnice na druhé straně trati👌 Vyšlapaná pěšinka mi ukazuje, kudy zpět na asfaltku vedoucí skrz sady. takto nečekaně se tedy dostávám do Újezdu, kde se začínám vracet, a to po žluté až k samotě Na Dražkách. Odtud vede modrá na bezejmenný kopec s úžasnou vyhlídkou nad Vranovicemi. Už jsem tu před pár lety byl, ale prozkoumané to nemám a navíc se tu rekultivuje důl, obnovují cesty a vzniká hodně nových turistických tras, takže se tu neorientuji tak dobře. Prudkým sjezdem sjíždím do oblasti Amerika, kde jsem až dnes objevil pěkné jezírko, objíždím ho po západním břehu po naučné stezce, po níž pokračuji až k opravovanému Hochperku. Zadem po polní cestě mířím do Kříší, poté asi 0,5 km směrem k přívozu Nadryby po silničce a pak opět vlevo do polí podél Kříšského potoka, která tvoří hranici PP horní Berounka, s vodopádem, který jsem kdysi i hledal.

Sjel jsem ke Korečnickému potoku, podél kterého vede zelená turistická značka, osvědčená pěkná trasa. Nyní jsou tu pokusy o vylepšení pěšiny pro pěší. Od Korečnického mlýna a Berounky stoupám do Sedlecka po červené. Za Sedleckem se jede ve stráni, kde se divím, že se ta cestička ještě drží. U Telína se červená stáčí na jih a vede do Smědčic. Já se ale poslední rok zamiloval do cesty vedoucí ke Klabavě a stoupání po NS Chrást. Po této naučné stezce pokračuji kolem samotného Chrástu k Poradní skále. Jsem překvapen, co všechno se dá kolem Plzně stále objevovat, i když zrovna tento výhled je trochu zarostlý. Nelze jinak než se vrátit na kraj Chrástu, pak po modré sjíždím k Dolanskému mostu.

Po zelené do Bukovce jsem jel nedávno, stoupám po silnici ke žluté turistické značce, po které se vydávám k prudkému sjezdu u Věžky a neoblíbenému stoupání do Druztové. Vychutnávám si celou délku NS Po stopách F. Malocha a obzvláště Malochovu skalku. Jsou tu nicméně dvě místa, která se mi nikdy nedaří projet, to mi kazí radost. Když vyjedu na silnici, pokračuji k novému kruhovému objezdu na začátku Sence a pokračuji k Seneckému rybníku sjezdem. Je hezky a tak je tu hodně lidí-otrava. Musím ještě kolem Boleveckého rybníka, pak už se trochu uvolní vzduch a tak po NS Údolím Berounky to ke Štruncovo sadům zas jede pěkně svižně. Přes Plzeň projíždím centrem, více méně podél Radbuzy, kolem Depa 2015 k papírně, pak stoupám k zimnímu stadionu a za nemocnicí na Bory.

Rozepsal jsem se no, ale tolik zážitků a tolik neznačených, těžko popsatelných cest se nevešlo do pár vět. 75 km, přes 1300m nastoupáno, průměrná rychlost 17,9 km/h.

Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati 
 
Vyhlídka Hradiště u Březiny
Hradiště
Panorama s vrchu nad Vranovicemi

Poradní skála na NS Chrást nad Berounkou
 

Žádné komentáře:

Okomentovat