čtvrtek 16. prosince 2021

Abertamy -> Oberwiesenthal -> Plzeň

16. 10. 2021
136 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 2200 m
Terén: Asfaltky, lesní cesty

Abertamy - Východní Abertamy - po žluté Abertamská zatáčka - Boží Dar - po Vier Hübel Tour Oberwiesenthal - Loučná - Háj - Königsmühle - měděnecká silnice - Pod Vysokou sečí - Vykmanov - Perštejn - Okounov - po CT 6 Kamenec, Korunní, Stráž n. Ohří, Jakubov, Vojkovice - po červené Velichov - po CT 6 Kyselka - Dubina - Doupovské Hradiště-Lučina - po CT 2249 Činov - Stružná - Horní Tašovice - po červené Bochov - PP Za Údrčí - Údrč - Ratibořský potok - Havraní vrch - Ratiboř - Žlutice - Pšov - Chlum - Manětín - Dražeň - Loza - Bučí - Krašovice - Trnová - Žilov - Ledce - Chotíkov - Sytná - Košutecké jezírko - Pod Záhorskem
 

Dlouho jsem přemýšlel, zda jet z Krušných hor do Plzně nebo spíše zkusit okruh v horách a pak se vrátit vlakem nebo autem. Postupně odpadaly všechny možnosti, vlaková doprava je poměrně neefektivní, směrem na Cheb už jsem letos jel, takže tedy vyrazím na kole.

Nejzajímavější je samozřejmě úsek v horách, bohužel směrem k Oberwiesenthalu se svému už tak dalekému cílu vzdaluji. Z Abertam jedu po zelené k bývalému koupališti a pak lesem k rozcestí Východní Abertamy. Zde ještě slunce svítí, tak se ve stoupání po louce zahřeju. Bohužel jak cesta pokračuje, mraků přibývá. Kolem bývalého dolu Barbora po štěrkové cestě a CT 2002 vystoupám až k vrcholku Barbora do 1031 m n. m. Poté sjíždím po žluté k silnici, vyjíždím nedaleko Abertamské zatáčky, zde už je úplně zataženo, takže ani nevadí, že zas budu chvíli stoupat k Božímu Daru. Jenže se mi nechce jet po hlavní silnici, takže když vidím odbočku do lesa, zkusím ji. Jedna lesní cesta, ta co by mohla vést podél silnice, je zničena těžebními stroji, další vede trochu méně výhodným směrem, ale aspoň se dá použít. Její nevýhodou ovšem bylo, že skončila nad roklí Stísněného potoka. Takže jsem si akorát nabral vodu do bot z rosy silné tak, jak kdyby bylo po dešti a kajícně se vracím na silnici.
 
Naštěstí je dnes relativně nepříznivé počasí, tak tu není až tak hrozný provoz. Od Jahodové louky stoupám totiž až k celnici. Hned na kraji Německa odbočuji vpravo na Vier Hübel Tour, kde se pořádně sjíždí k Oberwiesenthalu. Tato štěrková komunikace ústí velice zvláštně v apexu jedné prudké serpentiny. I nadále klesám a sice přes náves k říčce Polavě, která je zároveň hranicí. Za mostem jsem tedy zpět v Čechách. Je to jen pár metrů, ale úplně jiný svět. Bohužel ten v Čechách rozhodně není ten lepší... Mířím na jihovýchod do prudkého kopce mezi stráněmi, kde se buduje sídliště. Po vydatném kopci se ocitám u vysílače v nějakých 950 m n. m. Z druhé strany vede výrazně přívětivější cesta z Hájů, takže je tu docela dost lidí. Uživám si výhled na ikony Krušných hor německé i české strany - Klínovec a Fichtelberg a pak se vydávám sjezdem k Bílé vodě. Křižuji silnici na Kovářskou, přejíždím potok a od resortu Keilberg opět stoupám po polní cestě ke křížku směrem téměř na východ. Ke Königsmühle už mě čeká jen parádní sjezd po louce...

Omrknul jsem zbytky domu ze zaniklé osady a začínám stoupat k měděnecké silnici. Je to neznačená čárkovaná cesta, takže se trochu bojím, že skončím někde v lese. Nicméně se tudy zřejmě jezdí autem právě ke Königsmühle, takže je to poměrně velká cesta. Ano, plná bahna a výmolů, ale to k tomu patří. Ve stoupání se zahřeji, postup ale není zrovna rychlý, takže během asi kilometrového úseku po silnici jsem se rozhodl zkrátit si cestu a odbočit na Vykmanov už od rozcestí Pod Vysokou sečí. Vlastně celý sjezd až do Perštejna je po asfaltu, takže to je opravdu okamžik, sjet z hor. K lovecké chatě Vykmanov je to necelých 150 výškových metrů dolu celkem bez zákeřných rozcestí. Jediné, co je třeba, je neodbočit prudce vpravo po červené, ale pokračovat rovnou za nosem. Za loveckou chatou se sjíždí dál. Jsou dvě možnosti jet po zelené, buď po bývalé sjezdovce nebo trochu delší trasou po asfaltu. Já volím druhou variantu, protože si chci sjezd trochu užít. Ve vsi Vykmanov jsem raz dva, jak vjíždím na silnici, musím vpravo, dolů. Jsem už v nějakých 650 m n. m., ale sjezd rozhodně nekončí, Podél Hučivého potoka vede malá silnička, kde aktuálně není provoz, takže jen zírám, jak rychle míjím osady a samoty jako Vápenice, odbočku na Ondřejov a už vjíždím do Perštejna. Krásně se oteplilo a začalo svítit slunce. Ověřuji trasu v mapě a po modré ještě kus sjíždím k Ohři.

Moc rád bych zkusil pěšinku po pravém břehu, po které vede červená turistická trasa, ale mám evidentně nemalé zpoždění a nemůžu si dovolit se někde ztratit. Stoupám tedy Okounovem po CT 6 vedoucí na levém břehu po malé silničce přímo na kraji vojenského újezdu, tedy Doupovských hor. Obdivuji, že je odtud vidět Horní Hrad zaříznutý mezi horami jak Helmův žleb, a nad ním Klínovec! Nejede se přímo podél řeky, takže cesta je kopcovitá, plná krátkých, ale docela intenzivních stoupání. Projíždím takhle Kamenec, Korunní, pak následuje zajížďka do údolí Korunního potoka, dále vjíždím do Stráže nad Ohří a stále po asfaltce jedu po proudu na jihozápad. Asi o kilometr dál za posledními chatami konečně končí asfaltka. Pro pohodlné cyklisty by asi bylo nepříjemné zjištění, že po 10 km asfaltu je najednou čeká rozježděná polní cesta s hlubokými koryty. Já na tohle zpestření naopak čekal😊 Postupně se však cesta přecijen zlepšuje, je zpevněná štěrkem. Sjíždím do Vojkovic, kde jsme nedávno kempovali při sjíždění řeky, a abych měl změnu, budu pokračovat po červené turistické trase na pravém břehu. Přejíždím tedy most, za nímž je hned vlevo zpevněná cesta. Vede k chatám v Hradišti, takže je pro kolo rychlá. Za Bystřicí je to trochu chyták, ačkoliv chcete jet doleva, musíte odbočit na pěšince vpravo a vyjet na nepoužívaný železniční most. Tudy přijedete k Velichovu, kde je třeba lehce vystoupat k zámku. Už je mi to podél té Ohře dlouhé, ale ještě mě čeká kus přes kopec do Radošova, kde je známý krytý most a pak do spojené obce Kyselka. Nádherné budovy jsou buď trosky nebo za lešením, takže není moc co obdivovat-leda tak zašlou slávu. Ani z Kyselky do Dubiny to raději po červené nezkouším, abych na tom kilometru neztratil zase 20 minut. V Dubině konečně odbočuji vlevo, tedy na jihovýchod do katastru Doupovského Hradiště, konkrétně z tohoto směru do Lučiny. Čeká mě hodně dlouhé stoupání, ale je táhlé a nejede se až tak špatně. Také je zatím docela teplo.

Jak stoupám po CT 2249, projíždím vesnicí, serpentinami se pomalu dostávám mimo civilizaci, pak ze zalesněného údolí na holé vršky a Krušné hory se mi ukazují v celé své kráse, navíc zalité zlatým sluncem. Což není až tak dobrá zpráva pro mě, kdo ještě není ani v polovině cesty domů do Plzně. V mapě je vyznačena velká asfaltka, ale k mému milému překvapení se jedná až k Činovu o štěrkovou cestu, to jsem rád. Stoupání je sice dlouhé, ale jednou se to zlomí, pod kopcem U Borovic, a pak se zas rychle sjíždí, navíc snad i po větru😊💨 Za Činovem trochu hledám cestu, musím odbočit vlevo po zelené do Stružné. Mají tu pěkný zámek, ale je tak zarostlý, že si ho nelze moc vychutnat, tak pokračuji po silnici k Horním Tašovicím, přejíždím hlavní silnici K. Vary-Praha a po zelené mířím na červenou, kudy se kolem Velkého Tašovického rybníku protáhnu lesem po místy bahnité cestě k Bochovu. Poslední necelý kilometr lze naštěstí jet po pěšince na kraji pole, ne po hlavní silnici. Bochov projíždím do Toužimské ulice, odkud začíná cesta kolem zemědělského družstva k PP Za Údrčí. V mapě je to oproti skutečnosti nějaké zkreslené, ale nakonec jsem projel kolem rybníků z jihu, jak jsem měl v plánu. Jedná se o krásný úsek po polní cestě. V Údrči, která je tak trochu koncem světa, budím svým průjezdem pozornost. Rozhodl jsem se, že do Ratiboře nepojedu po červené, nýbrž podél potoka od zámku k Ratibořskému potoku. Až posledních 200 m je na pováženou, jestli projedu dál. Přebrodím potok a koukám na zarostlou cestu vzhůru. Noo, dlouho tu nikdo nejel, ale dá se tím průsekem v lese dostat k větší cestě vedoucí pod Havraním vrchem do Ratiboře. Do Žlutic bych býval chtěl jet po červené, ale nikdy nelze odhadnout, co v mapě znamená tenká čárkovaná, někdy je to asfaltka, jindy neprůchozí pěšina. Nechám tedy na vrcholu stoupání červenou odbočit a pokračuji po silnici, připojím se na další, která spojuje Žlutice s pražskou. Ještě pár malých kopečků a sjíždím do hlubokého údolí Žlutic. Měl jsem představu, že ideální by bylo tu být kolem třetí hodiny. Takže je čtvrt na pět a musím si dát konečně něco k snědku.

Do Manětína se mi to nezdá daleko, ale do Plzně ano, abych to stihl do tmy... Po nalezení správné cesty se po modré tedy brzy pouštím do prudkého kopce, kterým se zkratkou dostávám k hlavní silnici. Využívám ji asi jen po 1 km. Poté odbočuji na Pšov a držím se CT 35 až před Chlum, kde pokračuji na křižovatce rovně po zelené a do Chlumu. Navigačně to tu bylo jednoduché, ale byl to ze Žlutic kus. Jsem pořád poměrně vysoko, kolem 550 m n. m. A chvíli to tu i klesalo, nicméně stále nejsem v tom Manětíně. V Chlumu jsem se spletl, že nechci po zelené na Chlumskou horu, tak jsem se zdržel, pak konečně vyrážím po neznačené cestě po severním úpatí. Cesta se skutečně poctivě stáčí kolem hřbetu Chlumské hory a já, radujíc se z nastávajícího sjezdu, jsem přehlédl odbočku vlevo. Nebo spíše byla tak malá a nevýrazná, že jsem ji nebral vážně. Když jsem si všiml chyby, bylo už pozdě, dojel jsem tedy zpět na CT 35 pod vrcholem Chlumské hory, kde jsem mohl být asi tak před čtvrt hodinou, kdybych se držel cyklotrasy. Zase bych byl ale znuděn asfaltem. Což mě stejně čeká hned za Manětínem...

Projíždím tedy rozkopanou ulicí nad manětínským zámkem, pak přes Manětínský potok brodem k CT Baroko II. Tak jo, do tmy zbývá asi hodina a mě čeká překonat PP Manětínská. Do Plzně proto volím tu nejrychlejší cestu. Dlouho stoupám po silničce podél Malého potoka, za Švandovo mlýnem odbočuji vlevo, stoupání je výraznější a trvá další necelé tři kilometry, než vystoupám do 550 m n. m. To už jsem na větší silnici II/205. Provoz tu naštěstí není, slunce zapadá v oparu, přesto je nasvícená alej před Hvozdem taková romantická. Nejede se ale moc dobře, fouká protivítr. K Bažantnickému rybníku se sjíždí, ale logicky cestou od vody musím zase stopat. Další 2-3 km mě čekají do Lozy. To mi ale celkem vyhovuje, když jsou vesnice od sebe v těchhle mírách, to se cesta tak nějak postupně ukrajuje a netrvá to dlouho, než můžu mířit zase na ves, která je o něco blíž cíli. Z Lozy odbočuji doleva na Bučí, slunce už je tak nízko, že vůbec nehřeje a jak fouká, pěkně přituhuje. V Krašovicích si už připadám tak nějak na dosah Plzně, do Trnové je to na dohled po rovince. V Trnové se vydávám vpravo na polní cestu do Žilova, po silnici se mi zajídalo to monotónní šlapání. Chvíli jsem zvažoval, že pojedu z Žilova do Příšova, ale raději to vezmu do Ledec po silnici, abych pak nemusel jet pod Krkavcem v šeru po úzké frekventované silnici, ale využil posledních pár minut světla k tomu, abych od hřiště v Ledcích vystoupal přes chatovou osadu k lomu a pak zamířil polní cestou do Chotíkova. Od stoupání ve Štuperku už to je lesem přecijen na světlo. Přes Sytnou jsem se rychle dostal na Košutku a pak už jsem klasicky kolem Košuteckého jezírka sjel do Záhorska.

Nakroutil jsem 136 km, užil jsem si tu část v horách, ale pak z Manětína už to byly celkem dostihy. Příště asi zvolím kratší cestu a nechám si na ni více klidu. Průměrná rychlost 19,1 km/h a nastoupaných metrů 2200. 



Pohled z úpatí Doupovských hor přes údolí Ohře na Horní hrad a Klínovec


Žádné komentáře:

Okomentovat