pondělí 17. července 2023

PP Kařezské rybníky

87 km
20. 5. 2023
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1100 m
Terén: Lesní, polní a štěrkové cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - Jateční ul. - Rolnické nám. - Na Švabinách - po zelené Na Pohodnici - Čílinské polesí - hájovna Čílina - Rokycany - po modré Borek - Kofroňův rybník - Svojkovice - podél trati Holoubkov, Medový Újezd - Mýto - po červené sv. Štěpán, Kařízek - PP Kařezské rybníky - Cekov - Sirá - po modré Pod Sirskou horou - sv. Vojtěch - Těškov - po modré PP Radeč, Habr - Pod Plecháčem - Pod Čihadlem - Nový Dvůr - Vitinka - Kokotsko - Chrást - po červené PP Berounka, Holý vrch, Bukovec - po NS Údolím Berounky Chlumek, kostel sv. Jiří - Zadní Roudná - Pod Záhorskem
 
 
Pěkné počasí a volná sobota napovídají, že dneska mě čeká delší projížďka. Naplánoval jsem si to ke Kařezským rybníkům. Ze Záhorska sjíždím na Roudnou, na Zadní Roudnou a pak Jateční ulicí až k Rokycanské třídě. Podél Úslavy, nejlépe pak po pěšince přímo nad řekou, pokračuji do Lobez. Z Rolnického náměstí ale pojedu nezpevněnou cestou až za statkem. Stoupám nad střelnici a pak polem na Švábiny. Za zahradnickou kolonií a obchodním centrem mířím do lesa na zelenou turistickou. Ačkoliv cesta vytrvale stoupá až k samotě Zátiší, jezdím tu rád. Většinu cesty je štěrková zpevněná cesta, kousek pak ještě lepší-lesní pěšina. Dál k Pohodnici je to pak hodně přes kořeny. Navíc se tu těžilo dřevo, tak je i cesta včetně značení (asi dočasně) ztraceno. Po žluté se tedy vrátím k přivaděči a sjíždím k ejpovickému dálničnímu sjezdu po obslužné cestě. Zelené turistické trasy se držím ještě k Čílinskému polesí, pak pokračuji podél dálnice neznačenoiu cestou. Vystoupám pak o něco více do lesa, a na úpatí kopce jedu horší lesní cestou k hájovně Čílina. O pár metrů dál vyjíždím na louku Pod Trhovkou, kudy vede boží cesta, krásný rychlý sjezd po trávě ve vyjetých stopách traktoru až k domkům Plzeňského předměstí Rokycan. Město projíždím Plzeňskou ulicí a severně od centra vnitřním obecním okruhem. Poté se vydávám po modré, která ještě odolává současné asfaltovací mánii a provede vás tak hezkým okolím nad Holoubkovským potokem pod Borecký rybník, přímo k vodopádům.
 
Borek projíždím kolem Kofroňova rybníku, pak se lesní pěšinou směrem na východ vracím na modrou, která ústí u hlavní silnici u svojkovického hřbitova. Hlavní silnice se předělává, takže tu nikdo nejezdí. I tak ale brzo odbočuji, po žluté mířím skrz rozrůstajícví se obec za koupaliiště, pak musím přes pole k cestě do Holoubkova. Je mi záhadou, že tam nevede od zástavby žádná pořádná cesta, jen jižně od trati, to je daleko😀 Překrosil jsem pole díky nějakému výkopu, kde nebylo tvrdé strniště a  pak mezi tratí a Holoubkovským potokem můžu pokračovat po hrubém štěrku k Hamerskému rybníku. U fotbalového hřiště vzpomínám, jak jsem tu loni trpěl v poslední čtvrtině závodu Fanatik 200 km MTB. Dnes se tu nezastavím, asi ani kdybych chtěl, vypadá to tu zavřené. Modrou turistickou trasu do Medového Újezdu nakonec nevyužiju, těsně před tratí odbočuji na malou pěšinku přes louky směrem k Mýtu. Je to poměrně hezká cesta, ale je pak nutno jet po silnici tak 2 km n a náměstí v Mýtě. ze staré pražské silnice odbočuji na červenou, která stoupá ke kostelu sv. Štěpána. Přímo před kostelem se pase osel, tak mu věnuju trochu pozornosti a pak začínám sjíždět ke trati nad Štěpánským rybníkem. V Kařízku II, malé obci u nádraží, je červená vedena po těch nejmenších cestičkách a není moc dobře značena. Jinak takové technické pasáže mam rád. Jak se teď ale dostat na hráz aspoň jednoho z Kařezských rybníků? Mapa řiká, že podél trati to nepůjde, ale po silnici se mi nechce a cesta tam vidět je, tak ji zkusím. V "mokřadech" mezi tratí a rybníkem vede cestiček více, ale sjízdné moc nejsou, to je fakt. I tak jsem vytrval a dostal se až k hrázi Hořejšího Kařezského rybníku. Ta je lemována z obou stran alejí lip. Moc pěkný pohled na jarní zeleň v pozadí s modrým nebem. Navíc je dneska i příjemná teplota. Jen silný vítr mi trochu dělá vrásky. Ještě tak projet po hrázi, kde vede i trať, ale to už by bylo moc. Vyjíždím tedy na silnici a pokračuji na kraj Kařezu, kde odbočuji vlevo a  koolem zemědělského družstva stoupám k dálnici. Po lávce u vysílače ji překonám a tím se dostávám do Cekova.
 
Kolem Cekovského rybníku vede hrubá asfaltka. Momentálně mi fouká vítr do zad, tak se jede dobře, ale záhy odbočuji o 90° vlevo a to už je horší. Z nějakého důvodu i zde na konci světa se asfaltuje polní cesta - mezi Cekovem a Sirou. Neuvěřitelné, na co všechno se najdou finance v našem rozpočtu😟 za Sirou konečně postupně sjíždím z asfaltu. Modrá turistická trasa stoupá, docela dost, ale pletu si to s nějakým  podobným ýjezdem ze Lhoty pod Radčí, který je horší. Navíc za chvíli už zase klesám. Na křižovatce se žlutou turistickou jsem objížděl skupinu turistů a bohužel se tím ropzptýlila moje pozornost, takže jsem místo odbočení na žlutou pokračoval po modré. Po hrubém štěrku se krásně sjíždělo, ale začlo mi to být divné a kousek před sv. Vojtěchem jsem po pohledu do mapy definitivně zjistil, že jedu špatně. vydal jsem se tedy na pochybné pěšinky  zpátky ke žluté na kraj Těškova. Cesty jsou tu po těžbě ale naopak hodně výrazné, jen jaksi vhodné spíš pro ty harvestory... Na žlutou jsem se nakonec vrátil téměř na dohled původnímu rozcestí, div jsem znovu nepředjížděl tu turistickou skupinu. Teď už snad ale nezabloudím, od Těškova to  znám lépe. Jedu pořád za nosem, jen na návsi v Těškově za rybníčkem je třeba mířit vpravo nahoru místo sjezdu vlevo, který vede do Holoubkova. Ještě táhlá rovinka po modré a hurá do lesa. Po zpevněné štěrkové cestě to rychle ubíhá, protože je to převážně z kopce. Ten jeden výšvih na konci mýtiny uprostřed cesty k Habru je však pěkně ostrý. 
 
Nechce se mi jet po trase loňského Fanatika, tak zkusím lesní cestu nad Volduchy, kterou jsem už párkrát projel, i když taky není kdo ví jaká. Dokud nezahne do lesa, je docela slušná, ale pak je totálně rozježděná těžkou technikou, ostatně jako v posledních několika letech většina lesních cest. Vždycky si můžu ukroutit hlavu z toho, jak bezohledně se správy v lesích chovají. Tady ani za sucha nejde projet. Takže spíše pěšky stoupuám k rozcestí Pod Plecháčem a až pak můžu vyrazti normálně po cestě. k rozcestí Pod Čihadlem je to klasicky kousek po červené, pak přes silnici, neznačenou stezkou a kousek po žluté. Než se žlutá stočí na sever do Březiny, chci sjet po jedné z cest směrem k Cihelně. První cesta je zarostlá a u druhé jsem se trochu splet s její polohou, opět se tu těžilo, tak je tu všechno trohcu jinak. S kolem na zádech jsem se prodral kolem oplocené lesní školky na větší cestu, na kterou jsem se ze žluté mohl připojit o něco dále, než jsem původně čekal. Sjíždím tedy k hlavní silnici, křižuju ji a pokračuji po nové asfaltce do Nového Dvora. Odtud pak do Vitinky. V tomto směru na konci vsi vede  moje oblíbená cesta na vrchol Kokotska. Mění se z polní na lesní a jede se po ní dobře😊 Z Kokotska sjíždím k silnici, ze které odbočuji na křižovatce nad Bušovicemi. Místo sjezdu po NS Kokotské rybníky do Nové Huti ale pokračuji po nezpevněné  cestě rovně k chatám a pak nad údolím Klabavy k CT 2159. Po té dojedu do Chrástu. Do Plzně tentokrát volím červenou turistickou trasu. Kolem Zadní hájovny je to sice trochu nepříjemný kopec, ale jinak tu nebývá moc lidí a po louce kolem Vlčky je to jedna radost. Sjezd pak trvá s výjimkou úseku kolem Holého vrchu vlastně až do Bukovce. Pod Chlumem jsem to naopak pro změnu vzal po NS Údolím Berounky. Údolím Berounky to teda vůbec nevede a je to celou dobu po asfaltu, ale nezpevněných alternativ tu moc není. Všechny cesty se  schází u sv. Jiří, odtamtud přejedu Úslavu, zamířím k Jateční a pak přes Zadní Roudnou zpátky do Záhorska.
 
Konečnně delší výlet, nějakých 87 km, to už člověk vyjede za město. Převýšení přes 1100 m, průměrná rychlost 20,0 km/h.
 
 
 
 
PP Kařezské rybníky, hráz Hořejšího Kařezského rybníku


Žádné komentáře:

Okomentovat