pondělí 13. června 2022

Zřícenina hradu Salon (Březina)

47 km
4. 5. 2022 
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 700 m
Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - Pecihrádek - Újezd - Zábělá - Černá mýť - Dýšina - Nová Huť - po NS Kokotské rybníky Bušovice - U Tří lip - Nový Dvůr - Březina - zřícenina hradu Salon - po zelené Stupno, Všenice, Korečnický mlýn - Sedlecko - Chrást - po červené Bukovec - po CT 2151 u sv. Jiří - Masarykův most - po NS Údolím Berounky Luční ulice - Pod Záhorskem


Vyjíždím v 18:40, takže mám dvě hodiny do tmy. Musím sebou tedy hodit. Mám to naplánované na knap, nějakých 45 km k Březině na zříceninu Salon. Jedu na Roudnou a po žluté stoupám na Pecihrádek. Prudkým sjezdem k lávce přes Berounku a pak zkratkou k Ejpovickému železničnímu tunelu. Po široké asfaltce se blížím do Újezdu, který celý projíždím a ze silnice sjíždím až o několik set metrů později v Zábělé. Celou zástavbu objíždím zprava, abych se dostal do lesa. Cesta vedoucí polesím Černá mýť mě pak přivádí k silnici do Dýšiny, tam také sjedu, a to až ke Klabavě, tedy do Nové Huti. Kolem koupaliště stoupám po NS Kokotské rybníky z hlubokého údolí po louce - tuhle cestu mám rád. U silnice se  stoupání konečně zlomí a do Bušovic se sjíždí. Úplně nadjet ves nejde, ale nemusí se sjíždět až na náves, odbočuji tedy vpravo a po silnici se vydávám až ke křižovatce s výhledem U Tří lip. Zde pokračuji na východ lesem. Mapy tu neodpovídají skutečným cestám, takže je těžké se tu orientovat a trefit tu, kterou chcete. Už jsem tu ale několikriát bloudil, tak mám odvahu to zkusit kus lesem směrem, kde by časem měla začít cesta. Skutečně jsem nakonec pěšinu objevil a dojel až k samotě Kolna, odkud vede zpevněná komunikace do Nového Dvora.

Na kraji Nového Dvora musím odbočit vlevo a tady naopak nikdy nevím, kterou z cest se vydat. Na začátku lesa vede šikmo vpravo nějaká pochybná cesta směrem, který bych potřeboval. Z minulosti si ji vybavuji ale jako falešnou, končící u nějaké školky. Pokračuji tedy po větší cestou rovně do kopce, ta pro změnu končí u pole. Naštěstí lze pokračovat podél lesa a navazuje na ni lesní cesta, po které už projíždím přes kopec Přešov k Březině. Kus se musí rozbitou cestou po kraji lesa a pak odbočit na nevyužívanou polní cestu. Minule jsem tu nemohl vůbec projet. Buď je lehce opravená nebo stačí, že není bujná vegetace, každopádně teď je sjízdná. Ještě musím projet areálem nějakého statku a konečně jsem v civilizaci😀

U odbočky na Volduchy vjíždím na vyšlapanou pěšinu, kudy se dá projet nad Korečnickým potokem k rybníku a právě zřícenině Salon. Takhle večer tu není ani živáčka, tak se jen krátce pokochám a upaluji zpět domů. Vystoupám po silnici k zámku Březina a na další odbočce vlevo asi 200 m za hřištěm odbočuji doleva po zelené turistické trase. Docela rychle a dlouho sjíždím a na nejbližším rozcestí odbočuji vpravo. Bohužel je tu nově vyasfaltováno, takže jsme opět  přišli o nějaký půlkilometr parádní polní cesty, která mě jinak mohla zábavně dovést do Stupna. Takhle jen rychle šlapu, ať to mám za sebou. Za kostelem odbočuji vpravo na zelenou. I tady úřadoval nějaký "pachatel blaha všeho lidu", aspoň jen štěrkem. Zničil sice skvělý singl, ale jen prvních pár set metrů pod Šternberskou kaplí. A aspoň tak občasný turista slyší z dálky rychle jedoucího cyklistu. Zbytek pěšiny do Všenic je naprosto v pořádku a podobně je to i za vsí ke Korečnickému mlýnu, kde jsou dokonce úseky jakéhosi trailu nebo speciálně vybudované pěšiny podél cesty pro auta, kde se jede také dobře😊

Od Korečnického mlýna, od Berounky stoupám do Sedlecka. Nemám ten kopec moc rád, ale dá se vyjet celkem rychle. Ze Sedlecka vede jakási nábližka přes pole k červené turistické trase. Před Smědčicemi vede kousek podél trati a pak odbočuje vlevo. Já ale obvykle jezdím přes železniční most. Nikomu to ale moc nedoporučuji, vlak bych tam opravdu potkat nechtěl, jakkoliv tu moc nejezdí... Podél trati pak projedu vlastně celý Chrást a pokračuji po červené do polí a luk pod rybníkem Vlčka. Následně se vjede do lesa, ještě se asi kilometr stoupá, ale pak se dají jet bomby k Horní Zábělé. Není tu ani noha, takže si to mohu také dovolit.

Z červené turistické trasy se dá odbočit na vyhlídku Holý vrch, já ale pokkračuji do prudkého sjezdu do Bukovce. Po CT 2151 se už po asfaltu vracím pod Chlumem k Doubravce a sv. Jiří. Vidím, že jsem to stihl za světla, tak od Masarykova mostu jedu po NS Údolím Berounky po pěkné polní cestě, abych se nennudil průjezdem Zadní Roudné. No a za dvě hodiny a doslova pár minut a 47 km jsem zpět s průměrnou rychlostí 23,2 km/h. Takže to vyšlo na výbornou😊

 

 
Zřícenina hradu Salon v Březině

Zřícenina hradu Salon v Březině

Žádné komentáře:

Okomentovat