pondělí 19. srpna 2024

Křížový vrch z Plzně na kole 2024

56 km
15. 6. 2024
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 500 m
Terén:Polní, štěrkové a asfaltové cesty
 
Plzeň-pod Záhorskem - Kalikovský mlýn - Techmania - Goldcheiderovka - Borská Pole - býv. Starý Sulkov - Nová Ves - po zelené Dobřany - Vodní Újezd - Vstiš - Vachtlův mlýn - Losina - Křížový vrch - po zelené Chotěšov - Hájovna - Červený Újezd - Líně - NS Líňská okružní cesta - Sulkov - U Fulínů - Nová Hospoda - Slovanské údolí - Rondel - Pod Záhorskem


Jak už je kolem Plzně všude asfalt, je těžké najít hezkou trasu kolem 50 km. Vyrazím na Křížový vrch, ale je to samozřejmě přes celou Plzeň, takže projedu parkem za Plazou, kousek podél řeky ke Kalikovskému mlýnu, pak nahoru přes Husovo náměstí a k Techmanii a zas po nějaké doby zkusím projet z Borské ulice kolem učiliště na Borská pole. Oplocení nového sídliště se stále rozšiřuje, už nejde projet v podstatě vůbec nikam, stalo se tu z toho neprostupné místo. Metrovým porostem se sápu pomalu kupředu, navíc jsou tu nahrnuté hromady zeminy, provizorní elektrické vedení a podobně, no bída. Musím se zastavit v Bauhausu a abych se pak trochu pohnul kupředu, jedu ke konečné autobusu a pak bohužel znovu asfaltkou lesem k Nové Hospodě. O alej dřív než po zelené odbočuji vlevo a pak jedu jihozápadním směrem k fotovoltaické elektrárně na výsypce v místě starého Sulkova. Tento areál objíždím z jihu přes Luční potok. Zdánlivě je tu více možností, jak projet, ale ve skutečnosti jsou všechny špatné. Letos je navíc deštivé a teplé jaro, takže všude jsou mraky komárů a tak není dobré moc zastavovat a hledat cestu na mapě. Přesto jsem musel, protože se přes bažiny nedalo dostat tam, akm jsem potřeboval. Nakonec jsem lesem dojel k CT 2259, přejel po ní dálnici a pak pokračoval do zelené k Nové Vsi. Krásný singl je ta tam, rozorali to tu bezohledně těžební stroje. Tak máme zase na 5 let utrum, než se to tu trochu vzpamatuje po jejich zásahu. Po zelené nicméně pokračuji kolem letiště, poli, kolem Martinské stěny, i lukami a přes řeku až do Dobřan

Nevěřil jsem, že po povodních budou stále jezera na lukách za Dobřany před Vstiší, takže jsem směle vyrazil a ejhle, informace byla stále aktuální. Musel jsem to vzít po malinkatých rybářských pěšinkách přímo po břehu řeku, který je kupodivu výše položený než samotné louky. I tak jsem musel kolikrát hnijícím bahnem. jel jsem postaru k Vodnímu Újezdu a pak do Vstiše. I tam jsem brodil docela hluboké louže. Ze Vstiše jsem pokračoval k Vachtlovu mlýnu a singlem do Losiny. Vzhledem k tomu, jak to tam bylo zarostlé, jsem se nepokoušel o rychlý průjezd segmentu. Za Losinou jsem si vybral první úsek po NS Stodsko, ale na konci první rovinky jsem odbočil na neznačenou cestu vlevo. Jednou jsem ji sjížděl, jsem zvědav, jaká dneska bude. Nic extra, ale projel jsem, to je hlavní. Je docela dusno a v kopci po podmáčené trávě se ztrácí hodně energie. I tak zanedlouho vyjíždím na NS Křížový vrch, po které to tedy vemu na vrchol. Stezka vede podél lesní štěrkové cesty, tomu moc nerozumím, ale vybral jsem si zvlněnou stezku. Jen chvíli vydechnu a pak se obě cesty velmi prudce zdvihají. přemýšlím, že bych sjel na tu větší, jenže ta nevede na vrchol, takže pokračuji brutálním stouopáním s občasnými schůdky po naučné stezce. těsně pod vrcholem na informační ceduli se dovídám, že tento singl není určen pro cyklisty, ale jsem tu sám a ani není kudy jinudy se dostat ke kostelu, takže pokračuji. Ještě vložit poslední výbuch energie do stěny pod vrcholem Křížového vrchu a jsem tam!

Zastavím, vyndavám telefon a už na mě sedí 10 komárů. Udělám tedy rychlé fotky, kouknu kam dál a jedu. Sjždím po NS Stodsko, která vede zároveň s NS Příroda a lidé. Kolik naučných stezek na jednom kopečku je moc?😃 Za chvilku se vyřítím z lesa, slunce zapadá a opírá svoje paprsky do zlátnoucího obilí, které se pohupuje v mírném větru. Tak to mě ani nemrzí zastavit a udělat si pár romantických fotek. Ve zbytku sjezdu křižuji novou cyklotrasu na jihu Mantova, projedu až k Radbuze a hned za mostem, kde už začíná Chotěšov, odbočuji vpravo. Krásnou polní cestou se dá jet na východ. Potkávám srnky, ale také jezírko, které se mi moc dobře neobjíždí. za ním cesta končí na rozcestí tvaru T, vydávám se doleva, stoupám k silnici, kteoru překonám a mířím do lesa, k hájovně a pak směrem na Zbůch. Když přejedu starou trať, odbočuji doprava mizernou cestou, už za šera a podle navigace, protože jinak bych ty necesty tady netrefil. Asi po třech odbočeních ale najednou vyjíždím na nějakou štěrkem zpevněnou cestu asi k posedu, vede kolem rybníčku a pak na větší cestu, kteoru už znám lépe. Ta vede kolem bývalého lomu do Červeného Újezdu. Poté pěkně po CT 2271 nádhernou nezpevněnou cestou do Líní. Projedu obcí a bohužel musím pár metrů po hlavní silnici, protože cesta k NS Líňská okružní cesta prostě začíná až za vsí. Dokud tu nebude vysokorychlostní trať, bude to fajn spojení do Sulkova a následně přes most přes dálncii k Fulínům. Právě cesty lesem za motorestem budou tratí zcela zničeny, včetně skoro celého lesa, s tím se už teď těžko smiřuji. Obrovský prostor zeleně bude vybetonován a přehrazen dvoukolejnou tratí. Už si tedy těžko užijeme klidu a podmáčených stezek mezi Vejprnicemi a Novou Hospodou. Zrovna moje dnešní trasa by křižovala stopu trati tak 8x. Přitom se dá vyhnout betonovému městu až k viaduktu U Brůdku... Dál už bohužel ne, dříve používaná pěšinka za potokem zarostla, protože všichni dávají přednost asfaltové dálnici. Takhle skoro za tmy se to má aspoň smysl ji využít skrz celé Slovanské údolí.

Do Záhorska se pak vracím přes Jíkalku a za Kalikovským mlýnem. Celkem to hodilo 56 km, ale mám pocit, že jsem sotva vyjel z města. Něco přes 500 nastoupaných metrů je takový plzeňský normál. Průměrná rychlost klesla v zatopené oblasti kolem Dobřan. Hodnocení výletu stouplo zvlášť díky parádnímu červnovému západu slunce.
  
 
 
 
Výhled od Křížového vrchu na Chotěšov

Křížový vrch

Křížový vrch

 
 
 
71 km
14. 6. 2024
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1100 m
Terén: Lesní cesty a singly

Žádné komentáře:

Okomentovat