47 km
10. 8. 2023
Náročnost: Střední
Převýšení: 450 m
Terén: Lesní a polní cesty
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Kalikovský mlýn - Husovo nám. - Techmania -
ZČU - garáže Univerzitní ul. - Valcha - Volský vrch - Nová Ves -
důl Dobré štěstí - přístřešek U Zmrzlé - po zelené
Martinská stěna - pískovcový lom - Dobřany -
Vstiš - Vodní Újezd - Červený Újezd - po CT 2271 Líně - Volský rybník -
Novoveský rybník - po zelené Valcha, Nová Hospoda - U Brůdku - Slovanské
údolí - Kalikovský mlýn - Rondel - Pod Záhorskem
Srpnové čtvrteční dopoledne jsem využil k výletu, kam to ale bude? Docela
dlouho už jsem neprojel Martinskou stěnu, tak že by tam?
Ze Záhorska jedu přes Rondel, pak za Plazou skrz zahradnickou osadu ke
Kalikovskému mlýnu a pak stoupám přes Husovo náměstí, kolem areálu bývalé
Škody včetně Techmanie a z Borské ulice odbočuji k učilišti. Za ním jsou
zatím ještě pěšinky, ale buduje se tu nová čtvrť, takže tu brzy bude jen
asfalt a beton. Také se postupně zhoršuje průjezd kolem autosalonů. Co léta
fungovalo bez problémů, najednou asi vadí-navezená zemina, plot a navíc
provizorní vedení elektřiny na stavbu-sotva se dá projít. Technickou ulicí
se dostávám do areálu Západočeské univerzity, kde se mi prazvláštěn houpe
kolo pod zadkem. Aha, na stavbě jsem asi najel na nějaký hřebík a mám měkké
kolo. Rychle tedy měním a pak pokračuji Univerzitní ulicí až za areál
garáží. Hned za nimi se dá takovým úvozem sjet do lesa-je tu plno odpadu,
protože je snadné něco shodit ze srázu za garážemi. Projet se ale dá a tak
na větší cestě vedoucí od útulku odbočuji vpravo. Po štěrkové cestě
vystoupám nad v. n. České údolí a pak sjíždím na Valchu. Obcí nejčastěji
projíždím ulicemi Osikovou a K Volskému vrchu. Na Volský vrch ostatně taky
mířím. Není to žádný kopec, divím se, že to stálo za vlastní označení. Jedu
asi jen půl kilometru po CT 2271 a pak odbočuji na spletité cesty za
lhotským letištěm, kdy nikdy netrefím tu samou trasu a někdy dokonce ani
nedojedu tam, kam jsem chtěl. Nějak jsem se tu tentokrát promotal špatnými
i ještě horšími cestičkami a vyjel u mostu přes dálnici zavřeného pro
automobilovou dopravu. Hned za dálnicí vjíždím do lesa, kudy se dá také
projet na kraj Nové Vsi. Pokračuji směrem po CT 2259, ale následne odbočuji
doprava na jednu z lesních cest vedoucí směrem k letišti. Zanedlouho
vyjíždím na novou širokou štěrkovou cestu ústící na zelené turistické trase.
Ta mě provádí na kraj lesa a pak mezi poli k parku Martinská stěna. Ten bude
pro mě dnes cílem výletu, konkrétně pak bývalý pískovcový lom. V těch
pěšinskách se tu snad nikdy nevyznám. Asi to ale nevadí, protože jsou pěkné,
jen trochu prudké. Ke zmíněnému lomu se nakonec tedy vracím, protože jsme ho
nadjel a přejel.
Je to jen jedna z mnoha zajímavostí parku Martinská stěna, některé další,
jako kamenné srdce, jsem projel dnes nebo navštívil už dříve. Po silnici
přes Dobřánky mířím do Dobřan. Za kamenným mostem odbočuji vpravo a
podjíždím hlavní silnici-skvělá zkratka, letos nová! Rozhéodl jsem se, že
dnes vyzkouším asfaltovou cyklostezku do Vstiše, abych věděl, o co jde, a
pak ji mohl kritizovat😄 Kupodivu oproti původním plánům, které ji falešně
hledaly důvod existence pomocí výmluv na děti docházející do školy z Vodního
Újezdu, vede skutečně na kraj Vstiše. Touto cestou jsem se mnohokrát snažil
projet, ale zemědělci na ni postavili desítky ohradníků, takže byla
neprůjezdná. Je ale skvělou zprávou, že původní polní cesta podél řeky
zůstala zachována😍 Ano, asi kilometr parádní cesty byl navždy ztracen, ale
mohlo to dopadnout hůř. Na konci asfaltové nudy zpestřené dvěma zatáčkami se
s radostí vydávam na normální nezpevněnou cestu právě do Vodního Újezdu. Ve
stoupání po panelce mám čas přemítat o tom, jak dlouho zde asi ještě půjde
jezdit, jelikož vládní arogance zde plánuje proti vůli všech blízkých i
dalekých místních obyvatel gigantickou montovnu. Je to moc vysoká hra na
úrovni premiéra, který ohýbá chrbát před nadnárodním korporátem. Lepší
nedomýšlet a užívat současného lesa nad Zbůchem a Červeným Újezdem. Odbočuji
z přímého směru a kolem rybníčku opět na místě bývalého lomu mířím po
rovince nebo z kopce do Újezdu. Po CT 2271 pokračuji rychle do Líní, potom
bych chtěl k Volskému rybníku kolem severního vjezdu do areálu letiště. V
mapě zakreslená cesta tu není, ale jde jakž takž projet po louce. Jde to
pěkně ztuha, ale nakonec jsem projel. Od Volského rybníku už vede normální
polní cesta k Nové Vsi. Nechci jet tolik po asfaltu, takže jedu trochu
nepřímo k Dolnímu novoveskému rybníku, kde odbočuji vlevo a projíždíl
singlem po zelené lesem podél dálnice k jejímu přemostění. Následují větší
či menší cesty na Valchu, před níž bobři stále rychle staví hráze a razantně
tak zvyšují hladinu pod sulkovskou FVE. Na poloostrově na západní straně
obdivuji slatiny už nyní, ale určitě si sem udělám výlet zvlášť. Zkratka ke
konečné autobusů tedy už není průchozí a tak musím po zelené trchu delší
trasou a pak se mírně vrátit. Naštěstí je tu v lese mnoho cest, takže
zelená, i když musel změnit trasu už asi desetkrát kvůli nelegální výstavbě
a kácení, stále vede hezkým prostředím a baví. Vyloupnu se na Nové Hospodě a
ještě jeden úsek nové asfaltky vyzkouším poté, co sjedu ke Brůdku, a sice
pár set metrů cyklodálnice kolem Vejprnického potoka. Je to takový
nadbytečný úsek, protože tu je parádní pěšinka pod elektrickým vedením, ale
menší dobrodruhové ji ocení. Pak už se vydávám Slovanským údolím do Plzně.
Kde to jde, jedu po pravém břehu, tam není zpevněná cesta. Přes Jíkalku
mířím ke Kalikovskému mlýnu a za ním přes Rondel do Záhorska.
47 km s celkem malým převýšením kolem 450 m s průměrnou rychlostí 21,9
km/h. Takový pohodový výlet😉
Park Martinská stěna u Dobřan - pískovcový lom |
Park Martinská stěna u Dobřan - srdce |
Žádné komentáře:
Okomentovat