úterý 12. prosince 2023

Pískovcový lom v lesoparku Martinská stěna

47 km
10. 8. 2023
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 450 m
Terén: Lesní a polní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Kalikovský mlýn - Husovo nám. - Techmania - ZČU - garáže Univerzitní ul. - Valcha - Volský vrch - Nová Ves - důl Dobré štěstí - přístřešek U Zmrzlé - po zelené Martinská stěna - pískovcový lom - Dobřany - Vstiš - Vodní Újezd - Červený Újezd - po CT 2271 Líně - Volský rybník - Novoveský rybník - po zelené Valcha, Nová Hospoda - U Brůdku - Slovanské údolí - Kalikovský mlýn - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Srpnové čtvrteční dopoledne jsem využil k výletu, kam to ale bude? Docela dlouho už jsem neprojel Martinskou stěnu, tak že by tam?
 
Ze Záhorska jedu přes Rondel, pak za Plazou skrz zahradnickou osadu ke Kalikovskému mlýnu a pak stoupám přes Husovo náměstí, kolem areálu bývalé Škody včetně Techmanie a z Borské ulice odbočuji k učilišti. Za ním jsou zatím ještě pěšinky, ale buduje se tu nová čtvrť, takže tu brzy bude jen asfalt a beton. Také se postupně zhoršuje průjezd kolem autosalonů. Co léta fungovalo bez problémů, najednou asi vadí-navezená zemina, plot a navíc provizorní vedení elektřiny na stavbu-sotva se dá projít. Technickou ulicí se dostávám do areálu Západočeské univerzity, kde se mi prazvláštěn houpe kolo pod zadkem. Aha, na stavbě jsem asi najel na nějaký hřebík a mám měkké kolo. Rychle tedy měním a pak pokračuji Univerzitní ulicí až za areál garáží. Hned za nimi se dá takovým úvozem sjet do lesa-je tu plno odpadu, protože je snadné něco shodit ze srázu za garážemi. Projet se ale dá a tak na větší cestě vedoucí od útulku odbočuji vpravo. Po štěrkové cestě vystoupám nad v. n. České údolí a pak sjíždím na Valchu. Obcí nejčastěji projíždím ulicemi Osikovou a K Volskému vrchu. Na Volský vrch ostatně taky mířím. Není to žádný kopec, divím se, že to stálo za vlastní označení. Jedu asi jen půl kilometru po CT 2271 a pak odbočuji na spletité cesty za lhotským letištěm, kdy nikdy netrefím tu samou trasu a někdy dokonce ani nedojedu tam, kam jsem chtěl. Nějak jsem se tu tentokrát promotal špatnými i ještě horšími cestičkami a vyjel u mostu přes dálnici zavřeného pro automobilovou dopravu. Hned za dálnicí vjíždím do lesa, kudy se dá také projet na kraj Nové Vsi. Pokračuji směrem po CT 2259, ale následne odbočuji doprava na jednu z lesních cest vedoucí směrem k letišti. Zanedlouho vyjíždím na novou širokou štěrkovou cestu ústící na zelené turistické trase. Ta mě provádí na kraj lesa a pak mezi poli k parku Martinská stěna. Ten bude pro mě dnes cílem výletu, konkrétně pak bývalý pískovcový lom. V těch pěšinskách se tu snad nikdy nevyznám. Asi to ale nevadí, protože jsou pěkné, jen trochu prudké. Ke zmíněnému lomu se nakonec tedy vracím, protože jsme ho nadjel a přejel. 

Je to jen jedna z mnoha zajímavostí parku Martinská stěna, některé další, jako kamenné srdce, jsem projel dnes nebo navštívil už dříve. Po silnici přes Dobřánky mířím do Dobřan. Za kamenným mostem odbočuji vpravo a podjíždím hlavní silnici-skvělá zkratka, letos nová! Rozhéodl jsem se, že dnes vyzkouším asfaltovou cyklostezku do Vstiše, abych věděl, o co jde, a pak ji mohl kritizovat😄 Kupodivu oproti původním plánům, které ji falešně hledaly důvod existence pomocí výmluv na děti docházející do školy z Vodního Újezdu, vede skutečně na kraj Vstiše. Touto cestou jsem se mnohokrát snažil projet, ale zemědělci na ni postavili desítky ohradníků, takže byla neprůjezdná. Je ale skvělou zprávou, že původní polní cesta podél řeky zůstala zachována😍 Ano, asi kilometr parádní cesty byl navždy ztracen, ale mohlo to dopadnout hůř. Na konci asfaltové nudy zpestřené dvěma zatáčkami se s radostí vydávam na normální nezpevněnou cestu právě do Vodního Újezdu. Ve stoupání po panelce mám čas přemítat o tom, jak dlouho zde asi ještě půjde jezdit, jelikož vládní arogance zde plánuje proti vůli všech blízkých i dalekých místních obyvatel gigantickou montovnu. Je to moc vysoká hra na úrovni premiéra, který ohýbá chrbát před nadnárodním korporátem. Lepší nedomýšlet a užívat současného lesa nad Zbůchem a Červeným Újezdem. Odbočuji z přímého směru a kolem rybníčku opět na místě bývalého lomu mířím po rovince nebo z kopce do Újezdu. Po CT 2271 pokračuji rychle do Líní, potom bych chtěl k Volskému rybníku kolem severního vjezdu do areálu letiště. V mapě zakreslená cesta tu není, ale jde jakž takž projet po louce. Jde to pěkně ztuha, ale nakonec jsem projel. Od Volského rybníku už vede normální polní cesta k Nové Vsi. Nechci jet tolik po asfaltu, takže jedu trochu nepřímo k Dolnímu novoveskému rybníku, kde odbočuji vlevo a projíždíl singlem po zelené lesem podél dálnice k jejímu přemostění. Následují větší či menší cesty na Valchu, před níž bobři stále rychle staví hráze a razantně tak zvyšují hladinu pod sulkovskou FVE. Na poloostrově na západní straně obdivuji slatiny už nyní, ale určitě si sem udělám výlet zvlášť. Zkratka ke konečné autobusů tedy už není průchozí a tak musím po zelené trchu delší trasou a pak se mírně vrátit. Naštěstí je tu v lese mnoho cest, takže zelená, i když musel změnit trasu už asi desetkrát kvůli nelegální výstavbě a kácení, stále vede hezkým prostředím a baví. Vyloupnu se na Nové Hospodě a ještě jeden úsek nové asfaltky vyzkouším poté, co sjedu ke Brůdku, a sice pár set metrů cyklodálnice kolem Vejprnického potoka. Je to takový nadbytečný úsek, protože tu je parádní pěšinka pod elektrickým vedením, ale menší dobrodruhové ji ocení. Pak už se vydávám Slovanským údolím do Plzně. Kde to jde, jedu po pravém břehu, tam není zpevněná cesta. Přes Jíkalku mířím ke Kalikovskému mlýnu a za ním přes Rondel do Záhorska. 
 
47 km s celkem malým převýšením kolem 450 m s průměrnou rychlostí 21,9 km/h. Takový pohodový výlet😉

Park Martinská stěna u Dobřan - pískovcový lom

Park Martinská stěna u Dobřan - srdce






Žádné komentáře:

Okomentovat