neděle 17. září 2023

Zámek Příchovice z Plzně na kole

19. 6. 2023

Terén: Polní a asfaltové cesty

Plzeň-Bory - České údolí - Slunečná lávka - Výsluní - Tyršův sad - zahradnická osada Černý Most - jez Litice - Lhota - Měsíční stráň - Wartův mlýn - Dobřany - Černotín - Přestavlky - Soběkury - po CT 2185 Oplot - před Žerovicemi vpravo na polní cestu - Přeštice - po žluté Příchovice - po CT 2188 Kucíny - po červené Střížov - Dolní Lukavice - jez Lišice - Lišice - Vysoká - Robčice - Útušice - podél Úhlavy Radobyčice - po NS Údolím Úhlavy Hradiště - Vokounova lávka - po CT 3 Škoda park - Květná ulice - Šafaříkovy  sady - centrum Plzně - Rondel - Pod Záhorskem

Je sice téměř slunovrat, ale vyrážím na výlet až těsně před šestou, takže opět tak trochu ve spěchu. Vyjíždím z Bor a protože jsem naplánoval trasu přes Přeštice, mířím na jih přes Borský park. Sjíždím tedy do Českého údolí ke Slunečné lávce, od které prudce stoupám na Výsluní. Překonávám po lávce přivaděč, tím se dostávám k Tyršovu sadu. Sjíždím k další lávce přes přehradu v Českém údolí. Na druhém břehu jedu podél silnice k fotbalovému hřišti, pokračuji přes lávku přes Radbuzu, stoupám k Liticím a na jejich kraji odbočuji doprava na cestu do Lhoty. Vzpomínám, jak to tu bylo pěkné, když ještě nebylo všechno vyasfaltováno. Z kopce se dá jet nyní o to rychleji, ale chodci tu bývají nebezpeční. Až od viaduktu pod tratí zas vede pěkná nezpevněná cesta. Na břehu řeky je to pěkný zážitek, poté se z cesty stává spíše pěšinka a ta vás provede krásně po louce až k jezu ve Lhotě. Člověk si musí tyhle cesty užívat, dokud ještě nějaké existují, zbytečná a hloupá asfaltovací mánie nijak nepolevuje. Podobnou pěknou pěšinou přes louku pokračuji na Měsíční stráň, dál už je zas třeba jet po asfaltové cestě, která za dálnicí ústí na nefrekventovanou silnici ze Šlovic do Dobřan. Tou ale jezdím velmi zřídka, mnohem lepší zvolit jednu z cest po lukách mezi Wartovým mlýnem a Dobřany. Teď padla volba na lanovou lávku, kterou kupodivu ještě nikdo neuzavřel. Už dlouhá léta čekám, že spadne, ale zatím se tak nestalo😊Za lávkou pokračuje pěkný singl vlastně až na kraj města.

Skrz Dobřany jedu jako obvykle přes náměstí. Za nimi však pojedu po silnici, protože se potřebuju rychle přiblížit do Černotína. Jede se mi dobře, není to proti větru jako obvykle. Musím totiž přes kopec a proti větru to docela utahuje. Jak už jsem asi desetkrát zkoušel, z Černotína se nedá dostat přes les na jih moc dobře, i nadále se tedy držím silnice. Aspoň si připomenu na léta minulá, kdy jsme s rodiči jezdili klasický okruh přes Černostín a Dnešice, nějakých 55 km na jižním Plzeňsku. Do Dnešic ovšem nyní nejedu, odbočuji doprava na Přestavlky, je to docela do kopce, ale dnes tu není provoz, takže se nejede tak špatně. Na konci Přestavlk v zatáčce opouštím silnici a vjíždím na prašnou polní cestu na jih k Soběkurům. Je zrovna sušší období, takže prachu se zvedá až až. Jen pár set metrů do Soběkur mě čeká po asfaltu, pak odbočuji do leva a vydávám se opět na prašnou cestu, tentokrát se štěrkem. Jedná se o CT 2185 a buď jsem tu hodně dlouho nejel nebo snad nikdy, vůbec si tento úsek nepamatuji. Je to ale pěkná zkratka do Oplotu. Odtud do Přeštic mnoho možností není, volím asi kilometr a půl po silnici směrem na Žerovice, kde by se mělo dát odbočit na polní cestu do Přeštic. Skutečně se tu po prudké zatočení o 120° nějaká možnost nabízí, takže ji využívám. Docela se tu dá jet, větší cesta vede do Skočic, já z ní však odbočuji doleva na nějakou nejistou polní stopu. Až na poslední krátký úsek před samotou za průmyslovou zónou to bylo celkem v pohodě. Projíždím do centra města, přímo kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie, pod kopcem pak odbočuji na žlutou do Příchovic. Nakonec až přímo zde určuji, že místní zámek bude mým dnešním cílem😀

Po CT 2188 stoupám vsí a tahle cesta je mým druhý dnešním překvapením. Nezpevněná cesta dokonce s vyhlídkou na údolí Příchovického potoka utíkala dosud mojí pozornosti. Přes Kucíny tedy objíždím kopec Ticholovec. Po červené pak překonám dvě silnice a kolem velkochovu a bioplynové stanice Střížov mířím k chatové oblasti Vícov. Červenou nechávám odbočit do Krasavců a sjíždím po polní cestě do Dolní Lukavice. K zámku ani nemusím, v podstatě jen přejedu silnici, držím se na pravém břehu Úhlavy a pokračuji po neznačené cestě k jezu u Lišic. Ten lze po mostcích a stavidlech překonat a dojet tak přímo do Lišic. Po jedné z cest začínám stoupat k Vysoké. Jsou tu nejméně 4 cesty, jedu tou nejpřímější v mém směru, teddy n a sever k hradčanům, ale na rozdvojení se držím vpravo, takže Hradčany objíždím. Stoupám údolím bezejmenného potoka a i když je v mapě ještě slabá čárkovaná čára, cesta už je ve skutečnosti převážně asfaltová. Rozhodně dost velká pro rychlý přesun (i autem). Dojedu až na křižovatku téměř všech cest v okolí u přístřešku Dlouhá paseka, odkud už začínám klesat klasicky neznačenou cestou do Robčic. Tam jsem coby dup, i když už v lese není ideální světlo. Z Robčic pak jedu po silnici do Útušic. V Útušicích odbočuji za potokem doprava a mířím na cestu nad Úhlavou. Ta vede pod dálničním mostem, pak po louce k chatám patřícím už k Radobyčicím a protože už není moc vhodné překonávat soukromý pozemek, kudy dříve vedla cesta dál, musí se ten pozemek nadjet a pokračovat mezi chatkami a přes rokli po jiných pěšinkách. Někde zde se má zas zničit kus přírody a naprosto nesmyslně postavit nějaký most právě přes rokli a vyasfaltovat (jak jinak, pod "podporou cyklistiky" se samozřejmě rozumí kudy teče beton, tudy tečou peníze) zbytek cesty do Radobyčic. Zatím je tu ale pěkná cesta, takže radost nepomíjí až do vsi. Pak už se musí po nudném asfaltu monotónně šlapat do Hradiště. Když si chcete zlěpši náladu nějakou nezpevněnou cestou, tak vám zase nějaký úředník chystá schody na krásném singlu nad řekou k Vokounově lávce😡. Vyjíždím na CT 3 a betonovým městem pokračuji kolem Škoda parku. Začal jsem jezdit spodem přes disk golfové hřiště, mnohem lepší volba. Slovany si tentokrát ale projedu Květnou ulicí, takže si musím ještě vyšlápnout kopec od Dejva. K řece se vracím u papírny, až k bývalému Domu kultury jedu po pravém břehu. Poté přejedu do Šafaříkových sadů a přes historické centrum a Rooseveltův most se konečně vracím do Záhorska.

Pěkných 65 km, průměrná rychlost 22,2 km/h, však jsem taky jel hodně po zpevněných cestách. Kolem Plzně přestává být ostatně možné jet po nějakých jiných😢 Nastoupaných 700 m, to je zkrátka takový zlatý průměrný výlet.