pondělí 18. září 2023

Bahna 2023 - Brdy z Plzně na kole

72 km
24. 6. 2023
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1000 m
Terén: Lesní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná U Pramenů - Luční ulice - Zadní Roudná - Jateční a Chrásteckou ulicí Doubravka - Špitálský les - hrádecká fořtovna - po CT 3 Kyšice - Ejpovice - vodní tunely Klabava - obec Klabava - po zelené Rokycany - Borek - po CT 2157 Polesí Žďár - Bouchalka - po zelené PP Trhoň-Hůrecká cesta - přes Pytláckou rokli Wimberk - Brdy-Strašice - Přední Bahna - Zadní Bahna - Dobřív - po CT 3 Hrádek - Pod Kotlíkem - po žluté Pod Kotlem - PR Vojenské cvičiště - Němčičky - Čílinské polesí - sjezd 67 D5 - podél přivaděče Zátiší - po zelené Švábiny - Lobzy - Rokycanská - Prazdroj - Lochotínská lávka - Rondel - Pod Záhorskem


Sobotní den jako korálek, po dešti, ale momentálně polojasno, už se těším opět do sedla, pojedu se podívat na akci AČR Bahna 2023 u Strašic. Ze Záhorska vyrážím kolem kolejí k pramenům na Roudné. Potom po polní cestě od jižního vstupu do nemocnice za Černou ovcí na konec Luční ulice, kde odbočuji vlevo, projíždím kolem fotbalových tréninkových hřišť a stále ještě po pěkné polní cestě po NS Údolím Berounky na Zadní Roudnou. Přes Jateční a Chrásteckou ulici se blížím na Doubravku. Stoupám Mohylovou ulicí a pak vjíždím do Špitálského lesa. Pod Ústředním hřbitovem projíždím k pěšince přes pole vedoucí k lesu nad Hrádkem. Kousek pod hrádeckou fořtovnou přejíždím silnici a postupně stoupám lesem k nevýraznému kopečku-"Holému vrchu". Ještě kousek po CT 3 je do kopce a pak po asfaltu tak hladkém, že o něm jen sní většina českých silnic, rychle sjíždím do Kyšic.

Velmi rád využívám nedávno objevený singlík kolem nepříliš aktivního lomu u Ejpovic. Projíždím obcí po žluté turistické trase, podjíždím trať a kolem Ejpovického jezírka pokračuji přes řeku Klabavu až k unkátním říčním tunelům. Jeden z nich slouží poslední dva roky jako přívod k MVE, podél řeky se dá ale projet k jezu, přebrodit a vyjet na silničku do obce Klabava. Protože CT 3 už je celá nudná kvůli plošnému vyasfaltování, raději jedu po zelené po pravém břehu vodní nádrže, pod Vršíčkem a pod dálnicí. Je to tu nečekaně zarostlé, to kvůli vrcholu vegetační sezóny. Pod PR Rokycanská stráň se dá krásně projet většinu města. Protože jsem zase netrefil červenou turistickou trasu, respektive se na ní nedalo projet z Pražské ulice, projíždím nekonečným Pražským předměstím po CT 2157, která následně stoupá ulicí Ke Střelnici k PP Trhoň. Na rozcestí Polesí Žďár odbočuji vlevo, nadále stoupám a o něco později po místní turistické modré jedu na úpatí Žďáru k rozcestí Bouchalka. Krásným svěžím lesem překonávám kopečky po zelené turistické až k hůrecké silnici. Sjedu pár set metrů směrem na Dobřív a potom v zatáčce odbočuji vlevo na větší neznačenou lesní cestu nad údolím Klabavy. Za Pytláckou roklí se ke mě připojuje CT 3. Ráz větší lesní lehce zpevněné cesty se ale nemění. S mírnou klesající tendencí míjí Bébrovnu a pak u Strašic ústí na silnici. Přímo do Strašic nepokračuji, odbočuji vpravo na hlavní silnici do Dobřívi, ale jen o kousek dál sjíždím na cestu na Přední Bahna. Organizačně je tu všechno výborně zvládnuté. Auta už neparkují u hlavní silnice jako kdysi, všude regulují provoz organizátoři. Jsem tu taky navíc poměrně pozdě, takže v prudkém stoupání kolem Velkého kamene mě předjíždí jen pendl bus, pár vojenských pick-upů a nějaké motorky. Postupně ale od parkoviště a autobusové zastávky nepřekvapivě houstnou zástupy lidí. Dá se ale opatrně jet docela daleko, jen v hlavní části areálu u nejlepší techniky (tanky a BVP) přímo na Předních Bahnech v srdci Brd je lepší jít pěšky. A taky před Zadními Bahny, kde probíhají celý ukázky bojové techniky. Už asi byly bahnivější ročníky, ale od kol se rozhodně nepráší. Ani od těch mých.

Naplánoval jsem si průjezd přes Zadní Bahna a kolem kopce Převážení, pokud to bude možné, do Dobřívi. Kupodivu až úplně v zadní části se nachází vystavené vrtulníky. To je fajn, nejsou tu tak masivní davy. Chvíli dávám pauzu a pak se vydávám opět na cestu. Měl jsem strach, jaké tu budou cesty. Ale vidím, že tu nejsem sám, několik lidí dokonce vyjelo autem z druhé strany, kam až to šlo, takže se zdá, že už ví, že tudy se dá... Až tady se místy objevuje pořádné bahno a taky nečekaně prudký kopec. Zhruba od nejvyššího bodu kolem 570 m n. m. se cesta zlepšuje a do Dobřívi se brutálně sjíždí. Bohužel tu sem tam chodí návštěvnící s  dětmi, takže jsem musel být opatrný. Možná to ale bylo lepší, velké kameny ve sjezdu by mi mohly rozhodit v rychlostech 50 km/h+ pantofel. Hned na kraji Dobřívi vjíždím na silnici, ale tou se nechám vést jen skrz ves. Přímo kolem hamru nejedu, odbočuji na CT 3 (už zase), která mě podél říčky Klabavy dovede do Hrádku. Ještě se ohlédnu na Brdy, protože právě zlátne obilí a jak do něj foukne vítr, z horami v pozadí vytváří krásnou scenérii. V Hrádku mířím do Okružní ulice. Bohužel musím kousek po frekventované silnici. Už se těším na odbočení na lesní cestu na druhé straně údolíčka. Jedná se o krátkou spojku ke žluté turistické trase. Ta mě následně provede pěkně lesem pod Kotlíkem i pod Kotlem. Na rozcestí Pod Kotlem odbočuji doprava a objíždím PR Vojenské cvičiště přímo podél plotu ze severu. Nějací koně tu jsou, cesta ale nic moc. Tady to nebylo nikdy ideální. Dostal jsem se tedy k hlavní silnici na Šťáhlavy. V podstatě hned na protější straně je cesta do Němčiček, dříve chatové osady proměňující se na rezidenční oblast. Vystoupám po kousek po zelené a kousek po CT 2127 pod Čílinu. Když začne cesta klesat, odbočuji mírně vpravo, tedy na severozápad a jedu po vtěší štěrkové cestě, dokud nenarazím na zelenou. Ta chvíli napíná, jestli je vůbec schůdná, ale za nějakým tím bahnem a rygolem je zas slušná cesta vedoucí až k rozcestí Čílinské polesí. Klesání pokračuje až k dálničnímu sjezdu. Zelená pokračuje odbočkou ze sjezdu, kde se na kole vždycky cítím poněkud nepatřičně. Jak jsem ale na polní cestě, jsem ve svém živlu. Stoupání mi utíká, i když už mám přes 60 km za sebou. Dnes to vezmu podél přivaděče. Vystoupám ke sjezdu na Kyšice a jednou z mnoha cest lesem projíždím k zelené turistické. Je to jen kousek techničtějším úsekem, poté se vyjede na štěrkovou cestu a můžete to pálit ke Švabinám, převážně z kopce. Od vyhlídky Švábiny se dá projet podél pole podle stavu sklizně. Tentokrát tam pěšinka byla chabá, ale pole se projet dalo. V Lobzích sjíždím k Úslavě a na Rokycanskou třídu pokračuji po pravém břehu.

Zbývá už jen projet město kolem Prazdroje, Štruncových sadů, přes Lochotínskou lávku a kolem Kauflandu přes Rondel do Záhorska. Parádní výlet, 72 km v nohách zpestřených o pěknou akci, průměrná rychlost 20,3 km/h, moc velká spokojenost😊
 

Bahna 2023

Bahna 2023

Bahna 2023

Dobřív a Brdy


Žádné komentáře:

Okomentovat