pátek 19. července 2024

Dolany u Hlinců - kostel sv. Petra a Pavla

102 km
4. 5. 2024
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1850 m
Terén: Polní a lesní cesty, pěšinky, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Bolevec - Orlík - po místní žluté Záluží - po místní červené Na Bohoutově - Bílý potok - Kamenice - po zelené Býkov - Červený vrch - po žluté Obořická hájovna, Koryta, Piplův mlýn - Borek - Kozojedy - Brodeslavy - Všehrdy - Holovousy - Studená - po zelené Dolany - kostel sv. Petra a Pavla - Ptyč - po zelené Studená, Chříč - Zvíkovec - po červené Chlum - Prašný Újezd - Suchomelka - Kladruby - Svinná - Kamenec - po zelené Radnice - Břasy - Stupno - Všenice - Střapole - Bušovice - po NS Kokotské rybníky Nová huť - Dýšina - Černá mýť - Zábělá - Holý vrch - u sv. Jiří - Masarykův most - Zadní Roudná - U Pramenů - Pod Záhorskem


Od posledního výletu uběhlo dost času. Ani nevím, kde jsem se poflakoval, zas tak dlouho jsem se z výletu na Křivoklát nevzpamatovával😆Chvilku váhám, protože by to bylo podobným směrem, ale nakonec jsem přesto zvolil za dnešní cíl kostel v Dolanech u Hlinců, takže to bude ke stovce kilometrů.

Ze Záhorska vyjíždím přímo k Lidické, nic moc nevymyšlím, raději si užiju hezké cesty mimo můj běžný perimetr. Podél Plaské tady pokračuji až ke Kamennému rybníku, poté neznačenou cestou na severozápad mířím lesem k rozcestí Na Sigmondově stezce, odkud spolu s místní žlutou trasou pokračuji na sever do Záluží hezky lesem kolem Orlíku a pak trochu přes kopec. V Záluží se vydávám po místní červené směr Horní Bříza. Prašnou cestou stoupám k železnici, poté chci zkusit něco nového, tak jedu neznačenou cestou nad chatami. Bohužel na konci někdo oplotil pozemek, takže se musím vrátit a kajícně pokračovat dle původního plánu. Vystoupám tedy od trati "zkratkou" podél pole, pak se ale vracím na červenou. Kopec se postupně zmírňuje a po štěrkové cestě dojíždím ke hřbitovu Na Bohoutově. Asi 200 m za silnicí odbočuji na nenápadnou lesní cestu, kde vždy zabloudím a dneska tomu nebylo jinak. Musíte objet lesem výsek s polem a pak se vrátit do severovýchodního směru. Cesta se postupně stočí až na východ a dovede vás k hlavní silnici na Most. Opatrně ji překonejte a pokud chcete sledovat mé stopy, pokračujte na sever podél Bílého potoka, proti jeho proudu. Stezka by to byla hezká, ale je tu popadáno hodně stromů a nevidím moc velkou naději, že by se o to někdo postaral, protože tu nejsou první rok. Nakonec se ale dostanete k rozcestí Kamenice u nízkého viaduktu nad silnicí do Obory. Odtud se vydávám po zelené. Ještě dlouho se táhle stoupá po rozbité oblázkové cestě, nakonec se ale k Býkovu sjíždí úvozem. Překonám silnici a za rybníkem se stáčím doleva. Nemusím tedy do toho nepříjemného prudkého kopce ke Kosině, ale do táhlého stoupání zprvu po NS Býkov-Žichlice, poté od vjezdu do lesa po neznačené cestě. Asi jsem ji nikdy neprojížděl, divím se tomu. Nebo si ji možná jen nepamatuji... Docela prudce stoupá, je tu mokro, tak to nejde úplně zlehka. Taky se tu a tam rozdvojuje, ale nevím, jestli se vyplatí zkoušet ostatní trasy, já projel celkem uspokojivě. Až na konci lesa je třeba se proplést změtí i dost špatných cest k elektrickému vedení a cestě pod ním. Už je to jen kousek k Červenému vrchu, ze kterého se pouštím do mírného sjezdu prašnou polné cestou po žluté.V takových místech se mi vlévá krev do žil, asi i fouklo do zad a jenom se tak pohupuji v té čtyřicetikilometrové rychlosti - boží. Když vjedete do lesa, cesta se postupně dost zhoršuje. Dnes naštěstí není podmáčená půda, jinak by to tu bylo snad i nesjízdné. Velmi hluboké koleje od vícero průjezdů tu však zůstaly a není úplně bezpečné to tu pustit. V jedné ze zatáček jsem navíc potkal auto... Celkově mám ale tuhle cestu (zvláště ve směru z kopce) rád. U Obořické hájovny jste na nejnižším bodu u soutoku dvou bezejmenných potoků, takže následuje stoupání pochopitelně. Tady je cesta spíše rozbitější, ale proti tomu nic nenamítám. Do Koryt dojedete pravděpodobně aniž byste kohokoliv potkali😊

Za Koryty před hřbitovem žlutá sjíždí ze silnice a opět pěknou prašnou cestou míří na východ. Asi za kilometr se noří do lesa, kde nikdy nevím, na jakou cestu odbočit, protože v rychlé zatáčce se musím věnovat řízení a ne hledání značek. Pak už se terén zhoršuje a je zakončen "pádem" k Piplovu mlýnu - vymletý kamenitý úvoz s uvolněným lesním nepořádkem, nějaké stromy napříč. Je mi líto, ale tohle nejezdím. Zcela viditelně ale vedla cestě podél Bertinského potoka. V mapě vyznačena není, tak je to jen pro stahování dřeva nebo se dá projet? Budu muset vyzkoušet. Terénu jsem si docela užil, takže mě teď nemrzí do Borku od Střely vystoupat po serpentinami po silnici a pak pokračovat do Kozojed po táhlé rovince, kterou jsem jel i na ten Křivoklát. Za Kozojedy se vydávám po takové zapomenuté aleji do Brodeslav. Cestou křižuji silničku, pak už jen skrz les a jsem tam. Z Brodeslav jsem nevymyslel nic lešího než přesun po silnici přes Všehrdy do Holovous. Když už nic jiného, není tu provoz a jsou tu zábavné názvy obcí. z Holovous mířím po malinké silničce do Studené, odkud už jen spadnu do údolí k Berounce. Po silnici vede zároveň zelená turistická trasa. Z Dolan (pár domků) si to zkracuji pěšinkou ve stráni a vyklubal jsem se přímo na louce u kostela sv. Petra a Pavla. Od mé poslední návštěvy, pravda, je tomu už řada let, se to tu změnilo - stany a maringotka s občerstvením a spousta lidí. Kostelík a jeho okolí ale zůstalo zachováno a je pořád kouzelné😍 Udělám pár fotek, rychlá svačinka, mrknu se k řece a pokračuji dál. Stoupám mírnější variantou po zelené kolem Ptyče. Ve stínu to je docela OK, ale před Studenou se v kopci opírá slunce do zad a nefoukne to, takže už je to trochu nepříjemné. Brzy jsem nicméně v Chříči, takže mě čeká zchlazení ve sjezdu k mosotu i přes řeku. Není to hned přes Podskalí se stoupá a pak je ještě nějakou dobu rovinka, ale pak už se to kroutí dolů. No a ze Zvíkovce si to zas vystoupáte. Dalo by se z Kalinovy Vsi zkratkami, ale je to o to prudší. Já zvolil defenzivní přístup a jedu serpentinami po silnici. Hned u Zvíkoveckého rybníku ale sjíždím na červenou. Klidná náves mě zlákala na krátkou zastávku. Na chvilku můžete nabrat dech cestou k oboře Hamouz, ale po jejím obvodu už zase funíte vzhůru. Chtěl jsem si zkrátit cestu a neobjíždět vršek po červené, ale narazil jsme na neprostupnost a nakonec ani ta červená nebyla nejvýraznější a dala zabrat. Ve vesničce Chlum vjíždím na silnici asi na 2 km, než odbočím doprava na neznačenou cestu do Prašného Újezdu. Noo, v lese jsme měl strach, že se budu muset vrátit, ale dopadlo to dobře, projel jsem a ani jsem moc zbytečně neklesnul. Hezká cesta údolím Radubice mě čekala ve sjezdu k Suchomelce, ale pořád nade mnou visela hrozba, že skončím někde uprostřed lesa, pole nebo zarostlé louky. Kupodivu se to nestalo, možná díky tomu, že vegetace ještě nebyla přerostlá. Na samotě Suchomelka se slévají potůčky z dvou údolíček a do Kladrub odtud vede nezpevněná cesta pro auto. Cestu do Svinné si můžete ještě lehce zkrátit nezpevněným úsekem.

Za Svinnou pokračuji na Kamenec, to už mi něco řiká, to je vždy příjemné při návratu. Pro veliký úspěch ale nehodlám sjíždět po silnici a opět zaplouvám na cestu lesem. Jak to asi dopadne tentokrát? No projel jsem👏 Závěr je ale strmý, technický a div že nejedete někomu přes zahrádku. Ale stálo to za to. I když už jsem unavený, do Radnic jedu po zelené, takže si navíc vystoupám kamenitou cestou, kterou se mi nenstoupá obvykle moc dobře, ke hřbitovu a pak zas sjíždím zpět. Do Břas to dnes vemu po silnici, pak do Stupna je asi milion možností. Dnes jsem to vzal kolem areálu skládky k PP Bašta, pak jen lízl Stupno a pokračoval po nějakých "cyklostezkách" a trailech "Modrý okruh" a "Korečnický mlýn". Tyhle názvy jsou celkem k ničemu, prostě nad statkem do Všenic. Po zelené jsem se svězl podél Korečnického potoka k soutoku s Kříšským, kde jsem se jal vyzkoušet stoupající cestu do Střapole. Asi jsem toho pořád neměl dost, protože pak jsem pokračoval pochybnou polní cestou začínající za tratí a vedoucí do Bušovic. Ona je ideální spojkou, ale každý čtvrtrok je jinak (ne)průjezdná. Do Bušovic jsem se ale i tentokrát nakonec dostal a mohl se tak vydat do jednoho z posledních dnešních stoupání po NS Kokotské rybníky. Po vystoupání vás čeká parádní sjezd loukou k chatám za Novou Hutí. Pak musít trochu přes bahýnko i v obdobích největšího sucha a jste u Klabavy. Vystoupáte ke trati, hned za ní v zatáčce jezdím rád pěšinkou k dětskému hřišti. Odpustil jsem si cestu přes pole do hrádku, takže šlapu ztěžka kolem fotbalového hřiště po silnici. Na Černé mýti ale samozřejmě do lesa zajíždím a vezmu to přes Zábělou a Holý vrch do Bukovce. Poté stoupám po CT 2151 pod Chlum a s radostí odbočuji na nezpevněnou cestu, takže portálu železničního tunelu Ejpovice sjíždím po zábavné červené. Pak už se moc kreativy nenabízí, projedu kolem sv. Jiří, přes lávku za vodárenský areál, přes Masarykův most a Zadní Roudnou rekonstruovanou ulicí, kde se právě tvoří dementní autobusové zastávky způsobující dopravní kolapsy. Kolem Pramenů se vracím do Záhorska se 102 km na triku. Moc pěkný výlet s rozmanitými cestami, přes 1800 nastoupaných metrů, pár zápisů v segmentech a průměrnou rychlostí 18,8 km/h.
 
 
 
 
Kostel sv. Petra a Pavla - Dolany/Hlince

Kostel sv. Petra a Pavla - Dolany/Hlince


Žádné komentáře:

Okomentovat