neděle 26. července 2020

Lom Hliňák, Křemenáč - Břasy

2. 6. 2020

60 km

Náročnost: Střední
Převýšení: 850 m
Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Bory - Doudlevecká lávka - Slovany (Suvorovova, Částkova) - Rolnické náměstí - Švabiny - Ústřední hřbitov - Újezd - Bukovec - po červené Chrást - V Podlesí - Bušovice - Střapole - Stupno - Břasy - Křemenáč - lom Hliňák - Stupno - Všenice - po zelené Korečnický mlýn - po červené Sedlecko, "Eiffelův" most - Chrást - po modré Dolanský most - po zelené Bukovec - po NS Údolím Berounky u sv. Jiří - Roudná - Štruncovy sady - Anglické nábřeží - Depo 2015 - Bory


Nemohl jsem nechat bez povšimnutí lom Hliňák v Břasích, který je typický svým modrozelenou vodou a není až tak navštěvovaný, protože ho donedávna znali jen místní. Sociální sítě ale prozradí všechno...

Z Bor sjíždím ke Škodě ETZ a přes Doudleveckou lávku, poté stoupám Liliovou ulicí, křižuji Slovanskou, poté do Suvorovovy a pak vnitroblokem na náměstí Gen. Píky. Odtud frekventovanou Částkovou ulicí do nepoužívané Vyšehradské, přes Úslavu a kolem koní nahoru nad střelnici po pěšině, která následně vede přes pole na Švabiny. Tentokrát sjíždím k Rokycanské a pokračuji kolem Útředního hřbitova. V místech, kde hřnitov končí, začíná vlevo polní cesta do Újezdu. Masivně se zde rozrůstá zástavba, Újezd ztrácí ráz pěkné vesnice, všude bytovky.

Za deště projíždím do ulice K Úvozu, načež těsně před železničním viaduktem odbočuji vpravo na červenou turistickou značku, kde po prá metrech začíná pěkně ostré stoupání. Pak už se cesta vlní lesem a jede se moc pěkně až do Chrástu. Po červené projíždím až směrem na Smdčice, ale v místech, kde končí zástavba, odbočuji na podobně velkou polní cestu do chatové oblasti V Podlesí. Tudy se dá objet Chrástecký vrch z jihu a východu. Stoupání vás ale stejně nemine. Z okraje Smědčic mě čekal kratší úsek po silnici do Bušovic, kde trochu s obavami pokračuji na polní cestu k železniční stanici Střapole. Střední část je bídná a slouží jako skládka, ale pořád se dá aspoň nějak projet, tak jsem vlastně vděčný.

Pořád nevím, jak se jmenuje to polesí kolem Nového Dvora, kam nyní stoupám... Tu a tam se mi zadaří se tam zorientovat a moc nezabloudit. Nevyužil jsem nakonec největší cesty přímo do Dolního Stupna, ale jel jsem ještě o alej dál, více u Březiny. Vyjíždím z lesa sice až v oblouku železniční tratě, ale stejně se musím vrátit na silnici. Možná bych měl příště zkusit pěšinu při trati. Moc s emi tam ale nechtělo, nevypadala průjezdně. Ztrácím tedy výšku sjezdem ke Korečnickému potoku a pak mě čeká až do Břas stoupání. Nejprve intenzivní k nádraží v Horním Stupně. Následovat mělo mírné stoupání do Břas, ale dnes jsem sebral odvahu a vyrazil do oblasti bývalých dolů pod Ultramarinkou a nestačím se divit, vlastně tu z celé oblasti udělali trailovou arénu! Tolik spletitých cest, že tu jistě budu ještě dlouho bloudit. Některé jsou ale označené a tak doufám, že mě dovedou někam smysluplně. V mapě není zakreslena ani jedna ze stovek pěšin, které tam jsou a tak jedu za nosem a když zrovna sknčím v něčí zahradě, tak o pár metrů dál je další možnost, kde vyjet.

Zamířím k obecnímu úřadu a pak na skálu s vyhlídkou Křemenáč s výhledem do příjemně klidného okolí. Následuje hledání lomu Hliňák, není nijak značený a cesty k němu podle mapy taky moc nevedou, ovšem pěšinky jsou ve skutečnosti ze všech stran, takže jsem ho nakonec celý objel a protože už bylo k večeru, mohl jsem si ho vychutnat ze všech stran sám😊

Vydávám se na cestu zpět přes volnočasový areál Ultramarinka. Zkoušel jsem pumptrack (na XC kole fakt nic moc) a tréninkové technické tracky. No vlítnul jsem na ně, jakože ze srandy, ale na trřetím, nejtěžším najednou koukám, že bych měl vyjet na křivolakou kluzkou kládu, tak to ne, tady má cesta končí:D Asi jsem to vzdal moc brzy, někdy si na to musím posvítit znovu a lépe. Každopádně místní areál je parádní. A pokračuji opět jedním trailem z mnoha k cestě k viaduktu pod tratí ve Stupně. Kousek za vesnicí směrem na Kříše je nějaká stodola v poli polevo a já koukám, že cesta vedoucí do Všenic je nějaká luxusní pojatá. Já si ji všiml až dnes a musím říct, že oproti "vylepšování" cyklotras v bezprostředním okolí Plzně mají tady nesrovnatelně lepší přístup. Nikde se zbytečně nesfaltuje, využívá se přirozených cest a případně se rozšiřuje možnost jet po novém singlu jako zde nad Korečnickým potokem. A tak to platí i dál po proudu až k Berounce po zelené turistické značce - pure joy:)

Stoupání po červené do Sedlecka nějak nemám rád, ale dnes se mi nechce zkoušet, kam bych dojel podél řeky, to někdy příště... Za Sedleckem se opět nějaká výška ztrácí, ale jede se po hezkém singlu do Telína. Po červené dojedu až k trati. Je to neodolatelně lákavé, vydat se podél trati přes "Eiffelův" most, vysoký železniční viadukt nad Klabavou, vyhnout se údolí i autům. Běda ale kdybych se měl potkat s vlakem na mostě, to by příjemné nebylo, ač by tam bylo místo pro oba.

Z Chrástu sjíždím po modré k Dolanskému mostu a pak techničtějším singlem po zelené do Bukovce. Vybírám dnes ke sv. Jiří cestu podél zrušené trati po NS Údolím Berounky. Až ke sv. Jiří je cesta nenáročná profilem i terénem, tak to pěkně odsýpá. Nad soutokem pokračuji přes lávku k Jateční ulici a zkouším projet "objížďku" uzavřeného úseku ulice Na Roudné. Je to vlastně mnohem lepší cesta než po silnici:)

Znovu se dostávám na NS Údolím Berounky, po níž pokračuji až ke Štruncovým sadům. Něco jsem četl, že jsou tu jakési výtluky nebo nerovný povrch a že je třeba to tu vyspravit, tak doufám, že zas nějakou dutou hlavu nenapadne to zde vyasfaltovat. Přes centrum Plzně projíždím po nábřeží. Od řeky stoupám až od Papírenské lávky k zimnímu stadionu a za nemocnicí na Bory.

Skvělý středně náročný výlet téměř celý po pěkných lesních a polních cestách, 60 km, to je akorát na odpoledne. Průměrná rychlsot pouze 17,3 km, to jsem se pěkně flákal😁 Ale nastoupaných metrů přes 850...


Lom Hliňák

Křemenáč, Břasy

Lom Hliňák

Lom Hliňák



Žádné komentáře:

Okomentovat