pondělí 30. května 2022

Bukovec

37 km
27. 4. 2022 
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 500 m
Terén: Singly, lesní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Mikulka - Malý Bolevec - Bolevecký rybník - Bílá Hora - po žluté Pod Vysokou, Malochova skalka, Druztová - Zruč-Senec - Drahotínský rybník - Vlčiny - Na Mokřinách - Dolany - po zelené Bukovec - Chlumek - u sv. Jiří - Masarykův most - Zadní Roudná - Roudná - Pod Záhorskem
 
 
Je středa, takže se nikam daleko pouštět nebudu. Jaro ještě není v plném rozpuku, ale přecijen už je cítit ve vzduchu. Chtěl bych omrknout jez u Bukovce, nejlépe z vyhlídky. Ze Záhorska stoupám na Mikulku, pak přes Malý Bolevec, kolem kempu Ostende a zpevněnými lesními cestami kolem Boleveckého rybníku. Za hrází mezi Malým a Velkým Boleveckým rybníkem odbočuji vlevo a pak jednou z neznačených pěšinek stoupám k bělohorské sokolovně. Za volejbalovým kurtem projíždím ke Zručské cestě a po žluté pokračuji lesem a po louce kolem domků Pod Vysokou (zároveň s NS po stopách F. Malocha). Tuto cestu mám velmi rád a ve všední den dvojnásob, protože tu nebývají lidé. Pár metrů po silnici a pak už sjíždím na příjezdovou cestu k chatám a na úzkou pěšinku, která mě nádhernými zákrutami nad Berounkou dovede přes Malochovu skalku a PR Háj k Druztové. Nechám žlutou uhnout a pokračuji ve vsi pořád rovně, měl bych a skutečně projíždím malou pěšinkou mezi domky k minipivovaru Radouš Druztová a pak kolem hasičárny zase stoupám na zpevněnou polní cestu, která mě dovedla až do Zruče.
 
Ze Zruče na kraj Drahotínského rybníku jedu po modré (buď po silnici nebo po vyšlapané cesta na kraji pole), poté chci ale vyzkoušet cestu po jižním okraji. Je průjezdná, vydařilo se, trefil jsem😊 Poněkud horší už je to ve sotupání k Vlčinám, kde jsem pohrdl místní modrou turistickou trasou a rozhodl jsem se projet cestou, kde jsem jezdil dříve. Nejen že jsem ji nemohl najít, ale byla zarostlá a nakonec jsem byl rád, že jsem se prodral zpět k místní modré značce a zelené klasické. Právě po zelené jedu kousek k Dolanům, ale za zatáčkou neodbočuji doprava, nýbrž jedu rovně k samotě Na Mokřinách. Projedu kolem na polní cestu, která sjíždí kousek za Dolany. Mohl bych ještě sjet do Habrové, ale to moc smysl nedává, tak po silnici pokračuji přes Dolanský most. Hned za ním odbočuji doprava na zelenou a užívám si klasický singl nad Berounkou právě až do Bukovce. Je to techničtější jízda, ale moc zábavná. Vyhlídku na řeku jsem asi prošvihl, takže sjídžím až k řece, přímo k jezu. Rojí se tu nějaký otravný hmyz, takže se moc nezdržuji a vydávám se k bývalému koupališti. Kupodivu to trefím napoprvé a kupodivu to vypadá, že pěšinka pokračuji tam, kam potřebuji, do Chlumku. V mapě nic značeno není.
 
Odvahu mi dodá i to, že je přede mnou výběh, kde nic nevidím, ale je tu i průchod pro lidi-to snad znamená, že tudy se dá někam dojít. Na druhém, vzdáleném konci výběhu, vedle dalšího průchodu stojí poklidně nějaký skotský náhorní skot-chlupatý, masivní. Snad se nevyleká. Procházím v klidu a zjišťuji, že je to máma a v úplném koutku schovává mládě. Aha, tak vědět to dřív, asi bych si to setkání rozmyslel. Cesta vede ještě pár desítek metrů a končí rybářským stanovištěm. Super, takže buď se budu vracet přes výběh do Bukovce nebo to zkusím vykrosit po skále nahoru. Samozřejmě vracení je až poslední možnost, takže už se škrábu vzhůru. Lýtka pálí, kolo sotva držím, podmáčený prudký svah na kamenech podjíždí, jedním slovem paráda. Ale nakonec jsem se nahoru dostal a vidím i jakousi cestu, která skutečně vedla do Chlumku, tak aspoň že tak😉
 
Klasicky po NS Údolím Berounky se vracím k Doubravce a ke sv. Jiří. Do Záhorska se pak vydávám přes Masarykův most a Zadní Roudnou. Poměrně náročných 37 km, převýšení téměř 500 m, takže tomu nemůžu dát malou obtížnost. I s přihlédnutím na technickou obtížnost všech singlů kolem řek je to jednoznačné... Krásný okruh kousek za městem😊
 
 
   
 
 
Skotský náhorní skot v Bukovci u Berounky

Jez na Berounce v Bukovci

Žádné komentáře:

Okomentovat