pondělí 6. listopadu 2023

Soutok Berounky a Klabavy u Chrástu

44 km
17. 7. 2023
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 650 m
Terén: Polní cesty, singly
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - Luční ulice - Zadní Roudná - Masarykův most - u sv. Jiří - Bukovec - Zábělá - Horní Zábělá - po červené Chrást - soutok Berounky a Klabavy - Chrást - po modré Dolanský most - Habrová - Nadryby-Čihadlo - Točný potok - Dolany - po žluté pod Věžkou Druztová - Malochova stezka - Senec - Senecký rybník - Malý Bolevec - Zavadilka - alej Svobody - Pod Záhorskem
 
 
Údolím Klabavy za Chrástem projíždím sice často a rád přes malou lávku za loukou pod NS Chrást, ale u soutoku Berounky s Klabavou jsem vlastně nikdy přímo nebyl, zvláště proto, že jsem si myslel, že tam vede jen "slepá" cesta.
 
Dnes bych chtěl ale nějaký kratší výlet a právě tahle přírodní zajímavost se zdá jako ideální cíl. Je to jen nějakých 20 km od Plzně. Za Záhorska vyjíždím jednou z notoricky známých cest, kolem Pramenů na Roudné k Černé ovci, za ní po polní cestě kolem zahrádkářské kolonie do Luční ulice a pak po zatím ještě po zábavné nezpevněné cestě po NS Údolím Berounky směrem k Boleveckému rybníku. Odbočuji ale před ním na Masarykův most a Jateční ulicí, za zahradnictvím a po další lávce jedu ke sv. Jiří. Dále se vydávám do kopce po červené. U ústí Ejpovického tunelu červená odbočuje na nezpevněnou cestičku. Nejedu však až na vrchol Chlumu, projedu jednu z neznačených cest kousek pod vrcholem. Pak sjíždím po zelené do Bukovce. Protože zelenou i červenou do Chrástu projíždím často, tentokrát si vybírám malinkou pěšinku údolím Zábělského potoka s Bukoveckým vodopádem. K vodopádu se dá celkem obstojně dojet i na kole, ačkoliv dnes je sucho a žádný vodopád tu tedy ve skutečnosti není. Potom už se to trochu zhoršuje, popadané stromy nikdo neodklízí. To mi přišlo pochopitelné až do chvíle, kdy jsem o malý kousek dál zjistil, že někdo vytěžil dřevo a byl tu s těžkou technikou. Kvůli tomu je vlastně jeden úsek velmi těžko prostupný. Naopak od mýtiny se dá projet o kapku lépe díky tomu, že tu projížděly nějaké harvestory.

Pěšinka ústí u Zábělé nad myslivnou, kde odbočuji vlevo a pokračuji k rozcestí Horní Zábělá. Odtud už jedu klasicky po červené. Před Chrástem mě tedy čeká táhlé stoupání a pak sjezd k "zadní hájovně", poté ještě oblíbený přejezd louky a už jsem na kraji obce. Chrástem projíždím podél trati, východní větví NS Chrást sjíždím do údolí Klabavy a pak napříč loukou k soutoku Berounky a Klabavy. Je tu klid, nikde nikdo, parádní místo. Není divu, že je tu trampský přístřešek. Za svitu slunce obdivuju přírodu kolem a pak po několika kontrolách v mapě vyrážím po malinké pěšince ve stráni nad Berounkou zpět do Chrástu. Jet se dalo jen krátce, musel jsem pak chvíli kolo nést, ale byl jsem rád, že nemusím stejnou cestou zpátky. Můžete si udělat krátkou odbočku k Poradní skále, já jsem se rozhodl ji vynechat a zkrátit si tak klikatou NS Chrást. U fotbalového hřiště pak odbočuji prudce vpravo a po modré se vydávám k Dolanskému mostu. Jak známo, parádní alej po louce zakončená prudkým sjezdem ke kempu. Hned za Dolanským mostem zas sjíždím vpravo na cestu k přívozu. Několikrát jsem tudy projel říční nivou do hrabové, ale dnes to přes pole nepůjde, takže čekám problémy. Ani pěšinka pro rybáře přímo na břehu nevede daleko. Jakési korýtko jsem našel, ale byla to spíš mimořádná nevole se vracet, co mě donutilo pokračovat kupředu, protože jízdou se to nazvat bohužel nedalo. Ačkoliv se jedná o necelý půlkilometr, byla to otrava. Naštěstí z druhé strany také vede nějaká zemědělská komunikace, kterou jsem vyjel do Hrabové-spodní části Dolan a mohl tak po levém břehu mířit k Nadrybám. Nejprve se vystoupá z údolí téměř k silnici, pak se sjede opět na úroveň vody, u Točínského potoka nezapomenou odbočit vpravo a pak opět nezpevněnou příjezdovou cestoou k chatám stoupat na Čihadla před Nadryby. Ke křižovatce silnic na Žichlice a na Dolany se dá ještě projet po pěšince lesem, pak jedu kousek právě na Žichlice po silnici, ale hned jak to lze, sjíždím zpět do lesa šikmo vlevo. Zajímavá lesní cesta mírně klesá k Točínskému potoku. Na druhém konci lesa už nelze pokračovat dál přímo, odbočuji tedy vlevo na jih, překonám potok a po téhle fajn polní cestě dojedu až na kraj Dolan. Obci projíždím po silnici a to až ke žluté turistické trase, tahle moje oblíbená trasa vede severně od zříceniny Věžka prudkým sjezdem k  Drahotínskému potoku a pak stoupá od rybníčku pod sv. Máří Magdalenou do Druztové.

V lese nad PR Háj jsem se nějak zamyslel a sjel z NS a ze žluté. Díky tomu jsem vlastně objevil nové cestičky a taky místní žlutou trasu, která mi přišla jinak docela zbytečná. Před rozcestím polesí Háj jsem se vrátil na obvyklou trasu, abych mohl převést kolo přes skály😀 Zbytek Malochovy stezky je bomba a dnes jsem tu snad ani nikoho nepotkal😍 Když vyjedu na silnici za Druztovou, nejedu výjimečně na Bílou Horu, ale dál do Sence, kde na kruhovém objezdu sjíždím na štěrkovou cestu a klesám až k Seneckému rybníku. Od Prokopávky pak volím jedinou zajímavou cestou přes lesík a pole za poslední řadu domků, pak přes východní městský okkruh a pak vilovou čtvrtí na Mikulku. Od nemocnice po delší době projíždím stezičkou k židovskému hřbitovu, kterou "udržují" svými pravidelnými průchody asi jen bezdomovci bydlící v přilehlém roští. Už se na ní ani nedá sjet od silnice, ale od cesty k podzemnímu parkovišti. A výlet je u konce, 44 km v nohách, průměrná rychlost 18,6 km/h je způsobená pěšími úseky nad Berounkou.

Soutok Berounky a Klabavy za Chrástem
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat