pondělí 28. listopadu 2022

Darovský vodopád, Klabava

21. 8. 2022

Terén: Lesní cesty, asfaltky

Plzeň-Pod Záhorskem - Rychtářka - Prazdroj - podél Úslavy Lobzy - Božkov - Švabiny - V Pytli - Letkov - Na Pohodnici - Kyšice - Ejpovické jezírko - podél Klabavy Dýšina, Nová Huť - Kouřim - Chrást - po modré Dolanský most - Dolany - Kostelec - Darovský vodopád - Kostelec - Cihelna u Žichlic - Silnice u Zruče - po místní zelené Česká Bříza - po místní modré Třemošná - TJ Tatran - Orlík - po CT 2151 zálužská silnice, ledecká silnice, Chotíkovský les - po modré Sytná - Košutka, Sylvánský vrch - po obchvatu a nové spojce Vinice - pod Sylvánem a nad zoo Lochotínský park - Pod Záhorskem

Píše se 21. srpen, 11:00 a já po vytrvalém dešti vyrážím na kolo. Vybral jsem si za cíl Darovský vodopád u Kostelce nad Berounkou. Ze Záhorska nejprve sjedu do centra Plzně, k Rychtářce. Poté kolem Prazdroje pokračuji k Rokycanské třídě, kde se vydávám po levém břehu Úslavy k Lobzům. Podél řeky, avšak na druhém břehu pak ještě jedu po CT 2127 do Božkova. Stoupám ulicí U Památníku a pak nezpevněnou cestou k vyhlídce na Švabiny. Kolem chatek pak vede cesta k Tescu a když není zoráno, tak se dá dojet po kraji pole až k polesí V Pytli. První alejí mírně vpravo hned na kraji sjíždím k Božkovskému potoku, podél něhož vede cesta do Letkova. Projíždím obcí do Lískové ulice, ze které za rybníkem odbočuju vpravo do lesa k Pohodnici. Na pár metrů se k mé trase připojuje žlutá turistická trasa, pak ale vede malou pěšinou dál na severovýchod, zatímco já po větší cestě mířím na sever. Tam se naopak na chvíli objeví zelená. Já však jedu až k přivaděči, abych se dostal k lávce směřující do Kyšic.

Sjel jsem tedy od silnice po louce do vsi, projel po CT 3 až na dohled Ejpovickému jezírku, ale pokračoval po levém břehu Klabavy k Horomyslicím. Vody bylo opravdu hodně, na některých místech byla řeka rozlitá přes cestu. Naštěstí jen pár centimetrů hloubky, takže se dalo projet. Poté cesta pro golfové vozíky prudce stoupá a projíždí k hlavní části golfového hřiště, tam není třeba se povodně obávat. Projedu tedy kolem restaurace a odbočuji doprava na cestu vedoucí mezi greeny k chatám na úplném konci Nové Huti. Mezitím však "obdivuji" proud vedoucí po vyfiknutém pažitu hřiště😬 Teď je jedinečná příležitost se podívat na lávku, dnes tu nikdo nebude. Vracím se na cestu na břehu a doufám, že nebude nikde zatopená. Projel jsem nezpevněnou část až k jezu a je mi jasné, že dnes budou protipovodňová vrata u brodu zavřena. Podívám se aspoň na lávku kudy vede výběžek modré turistické trasy k mohylovému pohřebišti, že bych třeba projel po louce do Chrástu. Ani zde to však nepůjde, celá louka je pod vodou. Objíždím to tedy pod tratí částečně po modré kolem zaniklého vodního hamru, kde je nyní zcela nová a už možná skoro vytopená MVE. A do Kouřimi se vracím ulicí Pod Nádražím. Dojel jsem až k Martínkovu mlýnu, protože jsem byl zvědavý, kam se řeka rozlila. Na mostek se dostanu, ale pak už je cesta zatopená. Pokračuji tedy do Chrástu a mojí oblíbenou NS Chrást. Protože chci však k Dolanskému mostu, nechci sjíždět až zpět ke Klabavě, nějakou pěšinkou to tedy zkusím vzhůru. Opravdu se mi podařilo projet k hlavní silnici a pak opět po NS Chrást objíždím celou obci až k hřišti, odkud se vydávám po modré k Dolanskému mostu.

Konečně mířím do Kostelce. Jedu po silnici, protože už jsem ztratil moc času. Nejprve stoupám do Dolan, poté proti větru dřu k Točínskému potoku, následuje další stoupání, ale auta nejezdí, takže se tu nejede špatně. Sílu ještě také mám. Na vrcholu je křižovatka, kde odbočuji prudce vlevo a krátce na to se vracím na severovýchodní směr polní cestou. Cesta ústí na silnici až v poslední zatáčce před Kostelcem. Zde není tolik možností, kam odbočit, takže jedu kolem kostela a mířím dolů kupodivu dost vyježděnou, ale strmou cestou k Berounce. Už si přesně nepamatuji, kudy jsem tam před lety jel, vypadá to, že je možné v jedné ze zatáček v kopci využít nějakou kančí stezku. Ale já raději sjel až dolů k soukromým pozemkům, které lze naštěstí využít k průchodu k Darovskému vodopádu. Zatímco v řekách je vody až až, z malého potůčku už voda odtekla, ale aspoň malý proud tu je. Není tu co pohledávat, takže za chvíli už zas supim do kopce, který jsem před okamžikem sjížděl. Od kostela se tentokrát vydávám přes silnici k polní cestě přímo na západ. Kousek přes Cihelnou u Žichlic vyjíždím na silnici, asi na 2 km ji využiju a pak po místní zelené jedu nejprve lesem a pak mezi poli do České Břízy.

Asfaltkou lemovanou alejí po místní modré trase dojedete ke hřbitovu na kraji lesa, pak je cesta štěrková a klesá do Třemošné. Protože jsem upravil trasu kvůli nepřekonatelné Klabavě, pořád kroužím kolem Plzně, abych ještě najezdil nějaké kilometry😀 Z Třemošné tedy jedu od areálu Tatranu, kde vždycky zabloudím, na Orlík. Pak už je to jednodušší, po CT 2151 projíždím lesy, křižuju zálužskou a ledeckou silnici, od Boleveckého potoka stoupám nad Chotíkov a pak si jednou z lesních cest zkracuji trochu vingl, ale pak stejně pokračuji po CT 2151 až na Košutku. Do Záhorska se vracím kolem stavby západního obchvatu. Dá se tam projet až za Sylván, kde dříve vedla zelená, jen je to tu rozježděné a rozbahněné pochopitleně. Pak už se nechám unášet situací a sjíždím k nové "výpadovce" z Vinic k tomu ubohému obchvatu. Pak už jen objedu po tom pěkném singlu celé sídliště až k zoo a sjídžím do cíle s 61 km na kontě a 900 nastoupanými metry😊

Darovský "vodopád"
Klabava, golfové hřiště

Klabava

Klabava v místě zaniklého vodního hamru