úterý 2. září 2025

Pozůstatky hradu Litice

37 km
5. 6. 2025
 
Náročnost: Malá
Převýšení: 400 m
Terén: Štěrkové, lesní a asfaltové cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - kostel Všech svatých - Roudná - centrum Plzně - po levém břehu Radbuzy Doudlevce - České údolí - Výsluní - Litice - Farská hora - Lhota - býv. Starý Sulkov - U Fulínů - Vejprnice - Vochov - Křimice - Zadní Skvrňany - Na Jíkalce - Kalikovský mlýn - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Sice už je šest večer, ale den je dlouhý a snad bych mohl ještě stihnout krátký výlet k pozůstatkům hradu Litice. Už jsem tam kdysi byl, ale byl leden nebo únor a skoro tma, takže nic moc zážitek. Ze Záhorska jedu přes areál nemocnice ke kostelu Všech svatých, od něj sjíždím na Roudnou, pak přes Rooseveltův most do centra Plzně, přímo přes náměstí Republiky. U Wilsonova mostu vyjíždím na nábřeží Radbuzy, po té méně frekventované straně pak kolem Depa 2015 pokračuji k "plovárně" a do Doudlevec. Protože je po dešti, výjimečně využívám zpevněné cesty, a tak aspoň po letech projedu Průmyslovou ulicí. Českým údolím ke Slunečné lávce jedu po asfaltce, kde je taky dost vody. Za řekou vystoupám na kraj Výsluní, překonám dálniční přivaděč a projedu Tyršovým sadem ke křižovatce U Červa. Odtud se dá jet podél silnice po štěrkové cestě na kraj Litic. Za chvilku jsem na pahorku u pozůstatků hradu, ale začíná pršet. Chvíli čekám v přístřešku, mohlo by se to přehnat. Udělám pár fotek a budu pokračovat v mokré jízdě.
 
Pěšinkou sjížídím do ulice K Valše a pak ulicí K Ovčínu mířím k Lesní stezce. Bývaly tu dvě krásné cesty, ale tupohlavové je vyasfaltovali, takže pokud nechcete jezdit na kole po dálnici jako já, zbývá už jen tato stezka přes dva kopce a údolí. Dokonce už i sjezd do Lhoty od Dubové hory, kde nevede ani turistická trasa ani cyklostezka, se asfaltuje. Je to do nebe volající plýtvání a poškození úplně pro všechny, ale někde holt ty naše peníze musí protéct do soukromých rukou.👎 Plošné betonování světa je tak intenzívní, že téměř při každém výletu se setkávám s novými asfaltovými oblastmi. Našel jsem si tedy aspoň menší pěšinku, kudy lze zničenou část lesa objet. Lhotou následně projedu do ulice V Remízku, ze které pokračuje polní cesta k bývalému letišti. I za letištní plochou držím severozápadní směr, dokud nevyjedu na CT 2271. Ta slouží jen jako orientační bod, protože pak po hrubé asfaltce objíždím FVE na výsypce a podél umělého koryta Sulkovského potoka jedu až k Fulínům. Cesta do Vejprnic, dříve polní, se taky poměrně rychle mění v silnici. V tomto směru před Radarem vzniká nové sídliště. Těch už je ve Vejprnicích více, přes další, to severozápadní, taky projíždím na nově vytvořenou štěrkovou cestu mezi poli a stoupám pod bývalou cihelnou k silnici Vochov-Tlučná. V zatáčce ji překonám a pokračuji ve směru, kde kdysi tradičně bývala velká lesní cesta, posledních možná 10 let po nějaké těžbě byla zcela neprostupná a nyní byla obnovena a propojena na sever k Vochovu. To je milá změna. Veškerá nová výstavba ve Vochově je ukázkou typického českého developmentu - bezohledně, hnusně, nemyslíc na urbanismus, na kvantitu, nekvalitně. A nezapomenout na betonové třímetrové hradby směrem k poli, aby bylo soukromí. Z Vochova se do Plzně vracím kolem hřbitova. Od nej sjíždím do Křimic a podél trati do Zadních a pak dokonce i Předních Skvrňan. 
 
Závěr do Záhorska moc kreativně vyřešit nejde - po cyklostezce na Jíkalku, kolem Kalikovského mlýna a pak přes Rondel. No, tak jsem si akorát tak ušpinil kolo na těch necelých 37 km a sotva jsem vyjel z města. Průměrná rychlost 21,6 km/h a téměř 450 nastoupaných metrů.
 
 
 
 
Zřícenina hradu Litice

Pozůstatky hradu Litice

 

Žádné komentáře:

Okomentovat