pondělí 1. září 2025

Hradecká skála

72 km
31. 5. 2025
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 650 m
Terén: Štěrkové, lesní a asfaltové cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Kalikovský mlýn - Slovanské údolí - U Brůdku - Nová Hospoda - U Fulínů - po NS Líňská okružní cesta PR Nový rybník - Úherce - Hoříkovice - Kotovice - Ves Touškov - Hradec - po zelené Hradecká skála - Holýšovský ryb. - Výtůňská cesta - po červené Líšina - Lelov - Nový mlýn - Stod - Mantov - Chotěšov - Hájovna - letiště Líně - Nová Ves - Starý Sulkov - po zelené Valcha - po zelené a žluté Borská Pole - Zelený trojúhelník - Goldscheiderova - Na Hvězdě - Techmania - Husovo nám. - Plaza - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Minulý týden jsem otestoval ruku po zlomenině, dopadlo to dobře, tak jsem dal týden pauzu a dnes už zkusím vážný výlet. Beru dron a jedu na Hradeckou skálu. Ze země nejde moc dobře vyfotit.
 
Sjíždím ze Záhorska na Rondel, protáhnu se do parku za Plazou, po pravém břehu Mže ke Kalikovskému mlýnu, pak projedu Jíkalku a po cyklostezce do Předních Skvrňan. Celým Slovanským údolím pak pokračuji až ke Brůdku. Zpočátku je nutné jet po asfaltu, pak díky bohu můžete po pravém břehu Vejprnického potoka po pěkné nezpevněné pěšině, a pak zase od Regensburské to nejde jinak, než po asfaltu. Dokud nepostaví napříč celým lesem za Novou Hospodou VRT, je možné využívat tuhle rekreační oblast a vybírat mezi krásnými alejemi. Zatím se dá projet k modré turistické trase a vybrat si třeba další pěšiny k jihozápadu. Když je tu zatím les, ani nepoznáte, že jste kousek od motorestu na výpadovce. Překonáte silnici na Vejprnice a sjíždíte k Fulínům. Přejedete dálnici u Sulkova a já tu vždy jezdím krásnou polní cestou, nějakých  let stupidně pojmenovanou NS Líňská okružní cesta. Ta má taky černého Petra, protože vede ve stopě plánované trati. Vždy, když tu jedu, tak se kochám pěkným výhledem do krajiny, než bude vybetonovaná. Nad Líněmi u kravína překonám silničku do Tlučné, ještě kousek pojedu po rozbité asfaltce, než odbočím na prašnou cestu klesající k PR Nový rybník. Po polní cestě pokračujte k obřímu logistickému centru, přejeďtě silnici od D5 do Zbůchu, projeďte do Luční ulice v Úhercích a pak zas můžete jet hezkou pěšinou po louce k rybníkům Velký a Tvrdík. Mezi nimi se dá projet a s trochou snahy dokonce až k cestě do Hoříkovic. Viaduktem podjedete železnici, kde dřív pokračovala nádherná polní cesta na rozmezí lesa a pole. Někdo to tu celé zasypal štěrkem, po kterém nikdo nechce chodit, má špatnou frakci. Takhle mizí příroda... Mírným stoupáním dojedete k Jetelovému vrchu. Když začnete klesat, za chvíli se připojíte k CT 2301 a dojedete do Hoříkovic.
 
V Hoříkovicích odbočuji vpravo na polní cestu do Kotovic, a pak stále po CT 2271 do Vsi Touškov, kde se stáčí na jih, asi půl kilometru jedu po silnici, kde u nějaké stružky sjíždím vpravo na polní cestu. Je to docela rozbitá cesta se zákazem vjezdu, ale to nebránilo asi 5 rodinám sem vyjet autem a udělat si oheň v lese. Taky nezapommněli zablokovat celou šířku cesty. I na tom kole mám problém dostat se dál. Vyškrábete se vymletou zarostlou cestou na druhý konec lesa, pak jedete zapomenutou polňačkou ja jihovýchod, než se připojíte na větší cestu vedoucí do Hradce. Tady v rychlém sjezdu jedu opatrně, rázy na ruku by nebyly dobré. Z Hradce už ke Hradecké skále mířím po zelené. První třetina cesty za obcí je po panelech, pak dlouho po asfaltu a až po vjezdu do lesa za chatovou oblastí zelená odbočuje na nezpevněnou lesní cestu. Zpočátku je pořád využívaná chataři, poté se dost zmenšuje a stoupá, postupně také zarůstá a nakonec je tak nepatrná, že si nejse jistí, jestli dojedete do cíle. Nakonec se povedlo a přede mnou se objevilo vyhlídkové místo na Hradeké skále vysoko nad Radbuzou. Hezké místo, ale pojedu dál, vlastně už zpět na východ k Plzni. A sice jsem si vybral neznačenou cestu k Holýšovskému rybníku. Je to malá pěšinka, ale projel jsem až k hrázi. Za ní je asfaltka, která ústí na hlavní silnici z Plzně na Folmavu. Za silnicí, kde jsem vždy rád, že jsem ji v zatáčce na konci třípruhového úseku překonal, je v mapě ještě značená lesní cesta, je evidentně nově asfaltka. To není výlet, abych neobjevil nějakou novou realizaci bezmozků, kteří už jsou tak zavaleni našimi penězi, že asfaltují i ty nejmenší lesní cesty. Až na konci katastru, někde na Výtůňské cestě, tahle stupidita končí a ač značena v mapě jako výrazně větší, tak ve skutečnosti méně zpevněná cesta vede k rozcestí Za Hůrkou. Dál budu sjíždět konečně po nezpevněné cestě po červené kolem soukroomého Líšinského jezírka až do Líšiny.
 
Jak mi náladu zkazily nesmyslně vyasfaltované úseky, tak za Líšinou jsem si ji spravil. parádní polní cestou lukami dojedete do Lelova a ačkoliv to podle map vypadá, že pak na pravém břehu Merklínky žádná cesta není, já se rozhod jet podívat na konec vyznačené pěšiny a byl jsem velice mile překvapen, že je průjezdná až k červené turistické trase vedoucí z Křížového vrchu. Po stále pěkné cestě se dostanete k Novému mlýnu. I když je to delší cesta a přes kopec, rozhodl jsem se jet po NS Stodsko. Pak sjedu až soutoku Merklínky s Radbuzou ve Stodě. Podjedete lávku a můžete pokračovat po pěšině nad řekou. Je to poslední hezká cesta, která tu zbyla, ostatní byly nenávratně zničeny bohapustým vyléváním asfaltu. Pěšinka bohužel nevede až do Chotěšova, vyjíždí na silnici před Mantovem. Zajel jsem se podívat na stavbu lávky v místě bývalé slavné Chaloupky nad jezem v Chotěšově. Nemá pochozí vrstvu, nelze ji zatím využít. Projedu tedy Mantov, hned za řekou odboočuji vpravo, kde se dá jet kriásně mezi lukami nezpevněnou cestou k cestě od Vstiše. Tam na rozcestí odbočuji prudce vlevo, vystoupám k silnici na Dobřany, kouske za ní je hájovna, u které odbočuji vpravo a dlouho mírně stoupám k areálu letiště v Líních. Sice hodně pozvolna, ale věci se tu hýbou. Tedy hlavně oplocení. Trochu pročištěný les, vykácené trasy a v některých místech obnovené sloupky. Zatím tedy není problém projet opuštěným areálem, ale taky to může být naposled. K dálnici od Nové Vsi na druhém konci letiště jedu tentokrát po bývallé silnici. Za D5, od rozcestí Starý Sulkov, pokračuji po zelené turistické trase nejprve štěrkovou a pak lesní cestou kolem mokřadu na Valchu. I les za Valchou se světelnou rychlostí zmenšuje, není problém tu cokoliv vykácet kvůli parkovišti nebo sídlišti. Zelená se posouvala už asi pětkrát a je čím dál tím těžší najít nezpevněnou cestu. Na rozcestí Nad Valchou pokračuji za nosem po žluté, tam ještě úseky hezkých cest zbývají. Než podjedu viaduktem k Borské přehradě, odbočuji vlevo a projedu na pěšinu pod garážemi u ploché dráhy. K mému překvapení se spouští prudký déšť. Chvilku před cílem jsem tedy zmoknul. propletu se městem přes areál univerzity, Goldscheiderovku, na Hvězdu, pak kolem Techmanie k Husovo náměstí a nakonec kolem Plazy a přes Rondel do Záhorska.
 
Ruku po zlomenině trochu cítím, ale je v pořádku, výlet o byl jinak hezký, bohužel je extrémně těžké najít kolem Plzně hezké cesty na kolo. Potřebujeme mnohem míň asfaltovat! Přěvýšení je kupodivu celkem skromnýchh 650 m, přecijen jsem ujel 72 km.  
 
 

Hradecká skála

Hradecká skála

Hradecká skála

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat