neděle 30. července 2017

Hrad Valečov (Mladoboleslavsko)

8. 6. 2017
42 km

Obtížnost: Malá
Technická náročnost: Vysoká


MB-Kosmonosy-Horní Stakory-Studénka-Násedlnice-Koprník-Kněžmost-po žl. Valečov-po čer. Zásadka-po CT MHC Dobrá Voda, Lhotice, Veselá-Bakov n. Jiz.-po mod. Brejlov-po žl. H. Stakory hájovna-podél Zalužanského vodoteče Mladá Boleslav 


Na Valečově jsem už sice byl, ale jen autem, tak jsem se rozhodl projet se tam na kole. Zdálo se mi to celkem daleko, takže jsem cestou tam zvolil silničky. Boleslav jsem projel středem, kolem Bondy, dále do Kosmonos a pak na východ do Horních Stakor. Vede tam cyklotrasa 8153, nicméně takový druh cyklotrasy mně přijde zbytečný, znamená jen cedulku navíc, protože cyklotrasa je až do Kněžmostu totožná s nejkratší silnicí. A ta vede přes Studénku, Násedlnici a Koprník. Naštěstí celkem bez provozu.

Ta pravá paráda začíná v Českém ráji, tedy hned za Kněžmostem, kde jsem se chytnul žluté turistické. Tři kilometry pěkného náročnějšího úseku vás zavedou do pískovcových skal, takže kopce se stávají stále prudšími a údolí stále hlubšími. Jede se po trávě i v písku, takže žádný med. Ale je možné vyjet na vyhlídku nebo se zkrátka kochat skalami. Konec jsem dojel asi mimo žlutou po sjízdnější cestě pro kolo přes okraj Bosně.

Valečov je působivá zřícenina, nejhezčí je ale celkem z dálky, takže nejde ve fotce dobře obsáhnout jeho rozměry, hlavně výšku. Letmo obhlédnu a podskalím pokračuji po červené do Zásadky. Následují tak dva kilometry rychlé jízdy po louce, kde jen doufáte, že nebude nečekaná díra schovaná v korýtku pod vzrostlým býlím. O klíšťata není nouze, cesta se pak i zhrošuje, ale lze si vybrat schůdný směr-to je ten od vodní nádrže po CT MHC do Dobré Vody. Zde dlouhá zastávka na sladké třešně a pak už malá asfaltka do Lhotice. Ze Lhotice je člověk ve Veselé coby dup po takovém "letmém" kilometru. Z Veselé mě baví polní cesta do Bakova vedoucí z návsi k řece a stáčející se pak na jih.

Z Bakova jsem se rozhodl pro cestu po modré přes Brejlov. Je to značné stoupání, ale lepší než někudy po silnici. Navíc za odměnu je pak sjezd po žluté až k silnici do Kosmonos. Cestou zpět sem tam jedu mezi křovinami podél Zalužanské vodoteče. Bohužel tahle cesta končí na sjezdu z dálnice a ústí na čtyřproudou Průmyslovou ulici. Pro kolo, obvykle za šera, nic moc. Ale z druhé strany ještě horší-sjezd z dálnice je třeba křižovat v nepřehledné zatáčce do protisměru.

Tak už pak jen projet Boleslav a máme na účtu 42 km, ten Valečov není takové světelné roky daleko:) Průměrná rychlost opět přes dvacet, dalo se to nahnat po silnicích v první půli výletu.


Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati

Hrad Valečov


Žádné komentáře:

Okomentovat