úterý 24. října 2017

Plaské odklizy kaolinové těžby Horní Bříza

17. 9. 2017
61 km

Obtížnost: Střední
Převýšení: 900 m
Terén: Lesní cesty

Bory-Depo 2015-centrum Plzně-Štruncovy sady-po NS Údolím Berounky Bolevecký rybník-po žluté Třemošná-Ledce-Dubský mlýn-Horní Bříza-kaolínka-po NS Horní Bříza Jižní jáma, Severní jáma (Plaské odklizy)-Býkov-po zelené Kosina-Třebekov-po Jarovská NS Chotiná-Cihelna-Na Mokřinách-po místní modré Drahotínský rybník-Druztová-Malochova skalka-po žluté Bílá Hora, u sv. Jiří-po CT 3 Prazdroj-u Ježíška-Papírenská lávka-zimní stadion-Bory


Ani jsem neměl v úmyslu dnes jet na kolo, ale když místo ohlášeného deště vykouklo sluníčko, neodolal jsem a vzpomněl jsem si, že jsem si chtěl pár let zpátky udělat výlet za těžebními jamami u Horní Břízy. A tak se také stalo.

Vyrazil jsem za fakultní nemocnicí k zimnímu stadionu k nábřeží Radbuzy. Kolem Depa 2015 jsem projel centrem Plzně a kolem Štruncových sadů po NS Údolím Berounky přes lávku kousek nad soutokem Mže a Radbuzy jsem se vydal po lukách k Boleveckým rybníkům. Po žluté jsem pak výjimečně bez davů lidí projel kolem Košináře a Seneckého rybníka na stezku do Třemošné. Ve starší mapě jsem měl zakreslenou lávku u mlýna, která by mě nasměrovala na Horní Břízu. Již neexistuje, tak jsem jel po silnici přes Záluží a Ledce k Dubskému mlýnu, odkud vede pěkná neznačená polní cesta na kraj Horní Břízy-Březí. Z návsi stoupám ulicí Na Rypličce směrem ke kaolince, ba přímo k jejímu vjezdu, kde odbočuji vpravo na NS Horní Bříza a právě přes Jižní a Severní jámu Plaských odklizů, jak je uvedeno na informační tabuli, ji využívám. Je to hezká oblast, byť zasažená těžbou. Některé části už se opět vzpamatovaly a nelákají moc lidí, což se mi líbí.

Od Severní jámy pokračuji východním směrem větší lesní cestou, přes silnici na Most, do Býkova. Je to mírně z kopce a téměř bez aut. Z ničeho nic vjíždím do jiného-vodního světa. Od Býkova se brodím v potocích vody, ačkoliv doposud bylo sucho. Na Kosinu to opravdu nevadí, prudce se stoupá po zelené. Pak cestou na Třebekov (před oficiální rozcestím na ypsilonce odbočuji mírně vlevo) ale na sebe už házím litry bahýnka, i když se krotím v rychlosti. Třebekov je vlastně pouze jedna pěkná hájenka. No a nebýt evidentní průtrže mračen, krátce po které následoval můj průjezd, užíval bych si docela dlouhý sjezd do Chotiné. Takhle jsem spíš brodil.

V Chotiné se musí zase nepříjemně do kopce. Kousek za vsí to beru vlevo na polní cestu, aktuálně rozježděnou zemědělskou technikou kvůli probíhající sklizni. Dá se po ní projet k silnici Zruč-Nynice. Já směřuji na Zruč, ale jen kousek, k první křižovatce u cihelny nad Žichlicemi. Zde odbočuji na Dolany. Na Mokřinách nicméně sjíždím ze silnice, té už bylo dost. Za chvilku jsem na zelené turistické, po níž a po místní modré projíždím k Drahotínskému rybníku. No a vlastně podél Drahotínského potoka až do Druztové vede cesta-k silnici a singl-za silnicí. Moc pěkná spojka, kterou jsem dokázal dodnes nepoznat.

Z Druztové nastala klasika, kdy jsem chtěl minout Malochovu skalku, ale opět jsem si jen ušetřil první úsek kolem Berounky a druhou půlku jsem si poctivě projel. Nedej bože, když tam potkáte turisty-nebo třeba 15!:D Sice hezký technický úsek nad řekou, ale minout nebo předjet se tam nedá. Naštěstí jsem tuto skupinu potkal už v místech, kde vede cesta pro chataře, tak jsem to projel lesem na ni. Pak už jsem po známé a slušně průjezdné žluté dojel zvlněnou krajinou na Bílou Horu. (Zde vysoký výskyt courajících se babiček. Ze zkušenosti-čím větší moje ohleduplnost při přibližování, tím menší ochota uhnout-rozuměj větší bezohlednost chodců).

Přes Plzeň už žádné novoty-přes lávku ke sv. Jiří, po CT 3 za teplárnou k Prazdroji. Pak po Šumavské přes nádraží, k Radbuze, přes Papírenskou lávku, nahoru k zimnímu stadionu a opět za nemocnicí na Bory. 61 km, průměrná rychlost pod 19 km/h. jednak jsem to moc nehnal, odpočíval jsem po včerejšku a taky mě trochu zdrželo to všudypřítomné bahno kolem Třebekova.


Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati 

Plaské odklizy po těžbě kaolinu, Horní Bříza
Jižní jezírko-po letech zarůstání může zbýt po těžbě i takový pěkný kout

Žádné komentáře:

Okomentovat