čtvrtek 24. února 2022

Tachov - jízdárna Světce, rozhledna Vysoká a Havran

2. 1. 2022
54 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 1000 m
Terén: Zpevněné a lesní cesty

Tachov - po zelené rozhledna Vysoká, jízdárna Světce - po CT 2171 vodní nádrž Lučina, Milíře, Zadní Milíře - bývalá Pavlova Huť - po červené Němeček, Vašíček - po CT 2170 Pod Havranem - Havran - po CT 2238 Zlatý Potok - po zelené Ostrůvek - po CT 2175 býv. hájovna Rendezvous - Lesná - V Bažinách - Pastvina - po žluté Studánka - Tachov


Už sice není tak teplo jako na Silvestra, ale pořád po sněhu ani památky, takže vyrážím autem do Tachova a pojedu se podívat do hor na hranicích v Českém lese. Tachov není velký, takže od parkoviště je to pár šlápnutí k charakteristickému kostelu Nanebevzetí P. Marie. Po zelené pak vystoupám k rozhledně Vysoká z roku 2014 a pak sjíždím zpět do údolí Mže k jízdárně Světce, která skutečně povstala z popela.

Chladným říčním údolím stoupám proti proudu řeky po CT 2171. Je tu převážně asfaltová cesta, ale jak tajou zbytky sněhu, tu a tam je bahno. Míjím hráz vodní nádrže Lučina a objíždím téměř polovinu přehrady. Nejprve po místní komunikaci bez aut, poté po silnici, nicméně jsem potkal asi dvě auta... CT 2171 odbočuje na Milíře a já ji následuji. Směrem od přehrady se pochopitelně začíná více stoupat. Silnička se s ubývajícími domky tenčí a cyklotrasa mi nepřijde úplně logicky vyznačená. Jsou tu různé neznačené spojky a prapodivně vedené trasy, které orientaci neusnadňují. Zde u Zadních Milířů jsem ještě vymyslel, kudy dál, ale o pár set metrů později v lese už jsem se radši poradil s mapou.

Pojedu k Pavlově Huti a čeká mě vytrvalé stoupání k 894 m n. m, které měří Havran. To ale nebude hned tak, nejprve musím z Pavlovy Huti po červené a CT 2170 přes Němečka a Vašíčka. Tu a tam je šipka Havran, ale na vrchol vedou skoro všechny cesty. Taky někde v těchto místech končí asaltka a pokračuje lesní cesta.
 
Za Vašíčkem už je docela bahno a jak stoupám k osmi stům metrům, přidávájí se do toho zmrazky. Na vrstevnicové cestě od Křížového kamene je to tedy pěkný marast. Ale co, s tim se počítá, lepší než asfalt. Závěrečný výšvih k vrcholu po panelce tedy moc příjemný není, navíc fouká ledový vítr, takže na rozhledně Havran člověk rychle vychladne. Jinak je tu nádherný výhled.

Vydávám se prudce dolů z kopce zpět po panelce a na rozcestí Pod Havranem doprava po CT 2238. Masivně klesám po asfaltce hladké jako psí kulky. Sice je chladno, ale s ubývající nadmořskou výškou se citelně otepluje. Od rozcestí U Altánku mě čeká i pár šlápnutí ke Zlatému potoku, tak rozmrzám. A odbočuji doprava-dvakrát. CT 2171 vede blíže pod Mlýnským vrchem po zelené. Míjím Šelmberk, ten si nechám na někdy jindy. Pokračuji přes Ostrůvek, před nímž mě čekalo pěkné bahýnko, zvlněnou lesnatou krajinou k rozcestí u bývalé hájovny Rendevouz. Zde se připojuji na silnici, po které opět dlouho klesám. Trochu mě lákala PR Podkovák, ale čas na prozkoumání nemám, tak si jen dám svačinu u odbočky a pokračuji ve sjezdu do Lesné.

Nebýt začátek ledna, jel bych dále samozřejmě po žluté, ale povezu kolo v autě, takže se krotím a po silnici, kde dnes není žádný provoz, pokračuji až k rozcestí v zatáčce, jménem V Bažinách. Následuje nezpevněná cesta k samotě Pastviny. Pak se ještě kus stoupá, ale už po asfaltce. Po žluté projíždím Studánkou a protože jsem nevěděl, že by mě žlutá dovedla až do centra Tachova po zajímavější cestě, dojel jsem to po silnici. Závěr nebyl fyzicky náročný, jelo se pořád dost z kopce, ale foukal protivítr. 

Opláchnul jsem kolo "na náplavce" ve Mži a vyrazil jsem autem zpět do Plzně. Na 54 km hutných 1000 m převýšení a spousta zajímavostí. Nejen rozhledny a další kulturní památky, ale parádní příroda. Místy přirozenější než v některých místech národních parků:))

 
 
 
 
Jízdárna Světce

Kostel Nanebevzetí P. Marie, Tachov

Rozhladna na vrcholu Havranu

Rozhledna Vysoká, Tachov

 

Žádné komentáře:

Okomentovat