úterý 15. dubna 2025

ÚLy letiště Líně

60 km
24. 11. 2024
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 650 m
Terén: Lesní a polní cesty, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Šafaříkovy sady - Zahradní alej - Slovany - Bručná - Škoda park - po levém břehu Radbuzy centrum Plzně - Pod Záhorskem - ZOO - Vinice - Sylván - Radčice - Křimice - Na Horničce - Vejprnice - U Fulínů - Sulkov - koupaliště Líně - Nová Ves - hangáry letiště Líně - lesopark Martinská stěna - Dobřany - Černoblata - Šlovice - Litice - Tyršův sad - Výsluní - České údolí - Doudlevce - po levém břehu Radbuzy centrum Plzně - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Už ani nevim, kam jsem chtěl jet původně, ale když jsem projel tu nejnudnější část - přes město - na Bručnou, Barča mi volala, že nemá klíče od domova. Takže jsem to vzal zase zpátky kolem řeky a přes centrum do Záhorska, předal klíče a vydal se na druhou stranu - nad Lochotínským parkem a zoologickou zahradou na Vinice a pod Sylvánem hezkým singlem do zbytků lesa před obchvatem. Vystavěný ekodukt chválim, mohl být ještě delší. Za ním sjíždím do Radčic po opuštěném trailu.
 
Z Radčic do Křimic jedu po levém břehu Mže po poslední cestě, která ještě nebyl zničena asfaltem. Pak musím od zámku projet celou městskou část na jih na Horničku a až za horizontem na úplném konci obce vede vpravo polní cesta na západ. I když už je podzim, dá se projet bez tun bahna na kolech, to jsem rád. Když už to dál tímhle směrem nejde, odbočuji vlevo na jih a po štěrkové cestě mířím do Vejprnic. Paradoxně jediný hezký úsek při průjezdu je v samém centru o kostela sv. Vojtěcha. Pak podjedete trať a stoupáte k bývalému radaru a protože místní politici nemají zábrany, za kopcem následuje výstavba nového sídliště. K Fulínům už tak zbývá jen docela krátký úsek štěrkem zpevněné cesty po CT 2258. Překonám dálnici a i Sulkov projíždím celý na jih k průmyslové zóně, kde u vrátnice začíná pěšinka s NS Líňská okružní trasa vedoucí ke koupališti a pak docela hezkou písčitou lesní cestou k silničce od Nové Vsi. Do té také mířím, ale určitě ne po asfaltu. Zkusím jet pořád ve směru. Kupodivu jsem projel až na cestu od rybniční soustavy u Líní. Není to moc přímá cesta, ale po louce to dnes zkoušet nebudu.
 
Do areálu letiště chci vjet v růžku, který celkem pozoruhodně pečlivě obchází zelená turistická trasa. Asi se ale záměr daří, cesta, kterou jsem si vybral, je dost zarostlá, tudy moc vetřelců nechodí. K obslužným cestám k hangárům jsem se ale dostal a tak můžu porovnat jejich stavy, některé jsou vyfiknuté, jiné před rozpadem. Dělám si sem teď výlety o něco častěji, protože nikdo neví, kdy to tu někoho napadne oplotit nebo srovnat se zemí. Ale asi má armáda teď tolik starostí, že tohle vůbec managovat nezvládne, a to by bylo dobře😊 Jenže mně by se hodila nějaká cesta, v mapě je na kraji lesa, který odděluje letiště od polí, ale ve skutečnosti se tam nice nenachází, teď mi ýjimečně přijde vhod, že si těžká technika při kácení v lese může dělat doslova co chce, takže vytvořila obrovský průsek a cestu o kus jinde. Vracím se tedy na zelenou turistickou trasu a po kamenité polní cestě sjíždím k lesoparku Martinská stěna. Po zelené pokračuji po skvělé nezpevněné cestě k lávce přes Radbuzu. Někde jsem zaznamenal plány na nějaký "okruh" na těch nádherných lukách tady, samozřejmě asfaltový. Nelze k tomu ale dohledat žádné další informace, takže doufám, že to není míněno vážně nebo to bude uděláno tak, aby zůstaly zachovány všechny současné cesty v aktuálním stavu. Lidé sem chodí za přírodou, ne za betonem. Ke Kamennému mostu jedu po levém břehu, pak projedu celými Dobřany a stoupám po hlavní silnici k přivaděči, jinudy to nejde. Jakmile lze odbočit, sjíždím na úrovni Šlovického vrchu na polní cestu podél strouhy tekoucí z rybníčku Černoblata. Kolem toho také stoupám do lesa. 
 
Do Šlovic nevede vůbec přímá cesta, nejdřív lesem na sever, pak podél něj k betonárce na východ, pak znovu mezi poli po štěrkové cestě na sever a nakonec ještě jednou o 90° doprava. Do Litic bohužel nejde jet na jistotu jinak než po silnici. Kdyby bylo sucho a léto, dalo by se to risknout přes kamenolom nebo přes zemědělské družstvo k dálnici, kde jsou sice pozemky obecní, ale nějaký hlupák tam brání průjezdu kol všemi prostředky. Ono už je navíc taky dost šero, takže ani po cestě podél silnice z Litic k Tyršovu sadu to neni ideální. Za kopečkem Chlum se stočím k lávce do Výsluní a pak po pěšinkách ke Slunečné lávce na kraji Borského parku. Českým údolím poté pokračuji do Zborovské ulice a pak, dnes podruhé, po levém břehu Radbuzy do centra Plzně kolem Depa 2015. Na závěr vystoupám z údolí do Záhorska.
 
Ukázalo se, že to byl poslední letošní výlet, 3500 km za sezónu mi těsně uniklo, ale to neva. Dnes 60 km za tři hodinky, takže průměrná rychlost přesně 20 km/h. 
 
 
 
 
Úkryt pro letouny na letišti Líně

 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat