čtvrtek 12. července 2012

Jakou mapu použít při plánování výletu?

Je to delší dobu, co jsem chtěl pojednat o tom, jakou mapu používat při plánování výletu. Případně tedy při vizualizaci. Asi nejlepší, nejjednodušší a taky nejvíc kúúúl je GPS v mobilu a pomocí aplikace rovnou na hrávat na sociální sítě, nejlépe přes tréninkový program Nike a podobně. To beru...zřejmě ideální řešení až na to, že s sebou musíte mít neustále nějakej krám a to nabitej.
Pro nehrotiče bez navigací, GPSek a smartphonů pak musí stačit mapa digitální nebo obyčejná tištěná. V terénu je bezpochyby nejlepší ta tištěná, nepotřebuju mít nic nabito, mam krásnej přehled o dalekym okolí, nic se mi neleskne a nemusim mžourat do mikrodispleje a kvůli každýmu kroku pohybovat kurzorem, případně přibližovat a oddalovat...
Čemu jsem se ale chtěl nejvíc věnovat, je trasovač cest. Doposud jsem používal aplikaci Turistické trasy, která má slušný možnosti nastavení a exportu, včetně výškového profilu, poznámek, deníku atd. Existuje i možnost editace map.., a tady narážíme na limity této jinak povedené aplikace, zřejmě jediné svého druhu, alespoň mně se nepovedlo žádnou konkurenční najít. Mapy jsou dostatečně podrobné dokud jezdíte/chodíte po silničkách a značenejch cestách, jakmile se vydáte pěšinkou nebo ve městě menšíma uličkama, jste v koncích. Udělal jsem si čas a našel trpělivost k editaci map, ale je bohužel nedotažená. Body, které rozdělují úseky komunikací na části, se obtížně spojují cestami, což je poněkud zásadní. Problém je i s nastavením nivelace těchto bodů, ačkoliv jsou na přednastavené komunikaci a tedy nadmořskou výšku již mají určenou. Nebyl jsem tedy spokojen a protože některé méně pokryté části republiky mi zkreslovali délku tras i o 10-15%, začal jsem hledat alternativy. Jenže jsem moc nepochodil...Google má mapy pěkné, vizuálně propracovaný trasovač taky naláká, ale co se týče turistiky (a cyklistiky) v ČR, je nepoužitelný. Chybí turistické trasy, cyklotrasy a další orientační body. Přes to by se dalo přenést, ale zásadní je velmi malá podrobnost, řekl bych až zoufale malá pro naše účely. Bohužel na tomto základě pracují i další sítě jako například MapMyRide, kde jsem si založil účet a je tam velmi pěkný routeplanner narozdíl od samotného Googlu. Zkoušel jsem i další velké hráče na poli map, o kterých jsem doufal, že mají dobré podklady pro vytvoření potřebných služeb. A upřímně řečeno, zklamaly na celé čáře-Bing, Yahoo, velká slabota. Stále tedy vedly Turistické trasy. Jediným konkurentem pro tuto aplikaci byly mapy.cz. Byly zhruba stejně podrobné, ale pro detailní plánování neposkytovaly dostatečný počet průjezdových bodů a nebo bylo nutné vytvořit jen velmi orientační trasu pomocí "vzdušných čar". Píšu právě v minulym čase, neboť dnes jsem si přečetl, že byla spuštěna nová, ještě podrobnější verze. Hned jsem ji vyzkoušel a vypadá to na nového vítěze. Mam v Plzni takovou testovací trasu, která dosud nebyla na žádné mapě uspokojivě zobrazena, ačkoliv je velká a používaná, kdo jezdí, jistě ji zná jako své boty-od Štruncáku přes pole kolem soutoku Mže a Radbuzy směrem k Boleváku. A nové mapy.cz mě velice potěšily, podrobný výškový profil, nekonečné množství průjezdových bodů, mnoho podrobností, veškeré možné stezky, cyklotrasy a samozřejmě turistické trasy zakresleny jak se patří a jak odpovídá aktuální situaci. Doplnění: bohužel ani nové mapy.cz nedokážou naplánovat trasu touto cestou, ale jen v módu turistická trasa. V normálním je to možné (demence?) No nicméně je to ve vývoji, tak snad se to brzo změní. Změnu, a velkou, by taky potřeboval tisk mapy...jaký tma jsou "nástroje" to je k pláči. Čekal bych možnosti nastavení rozlišení, přiblížení, možnosti tisku výškového profilu atd. atd. Nic z toho neni možný, ale pořád dobrý oproti MapMyRide, kde jdou trasy tisknout do souboru jen pokud jsem Gold member za 20$ měsíčně. Jinak print screenem-je tohle možný?!!! Neskutečný, shit stránky, to má bejt hlavní doména portálu tohoto typu. Jsem velmi zklamanej z toho a pořád tomu nějak nemůžu uvěřit. NO nicméně zkoušíme co se dá...možná SmartMaps, nějaký zkušenosti?;)

Aktualizace: Tak máme updatovaný i mapový podklady Googlu, dobrá práce, aspoň, že se něco děje:)

Žádné komentáře:

Okomentovat