čtvrtek 10. srpna 2017

17. 6. 2017

Obtížnost: Velká
Technická náročnost: Vysoká

Plzeň-České údolí-po žl. Valcha-Nová Ves-Vodní Újezd-Vstiš-Černotín-Lažany přes Vrabinu-po zel. Merklín, Kloušov, Ptenín, Háje, Těšovice, Zichov, Chudenice-po mod. rozhledna Bolfánek-po mod. Chudenice-Přetínský les-Strýčkovice-Hráz-Kačerna-Kloušov-Bijadla-po mod. Merklín-Soběkury-Přestavlky-Dnešice-Šavlice-keramička Chlumčany-Dobřany-Wartův mlýn-Měsíční Stráň-Lhota-po NS Údolím Radbuzy Valcha, Tyršův sad, Borský park-Bory

Volný den přede mnou a parádní cíl k tomu-Bolfánek u Chudenic. Vypadá to na 90 km, tak jedem!

Je pravda, že směrem k Merklínu jsem jel celkem nedavno, ale jel jsem jinudy, takže jako by se nestalo. Dnes jsem vyjel přes Borský park, po žluté kolem Borské přehrady na Valchu. Ulicí K Volskému vrchu vjíždím do lesa a mířím k letišti, kde je spousta pěšinek, jedna z nich vede k zavřenému mostu přes dálnici u Nové Vsi. Za vsí pokračuji do areálu letiště, který se dá projet a objet a sjíždím do Vodního Újezdu. Tam se vydávám po malé lávce přes řeku a jedu lukami do Vstiše. Tu projíždím ve směru na Bayerův důl. Alej ústí na silničce kousek před Černotínem. na konci Černotína v zatáčce odbočuji vpravo, abych opět zkusil cestu přes Černotínský les do Lažan. Povětšinou je slušná, ale pak nějak záhadně odbočuje, ztrácí se a já se prodírám porostem a musím i slézt z kola kvůli prudkému výstupu. Nakonec se dostávám, kam chci, ale lepší se asi příště držet větší cesty a počítat se zajížďkou.

No a od Lažan už se nechám vést zelenou. Je dobře značená a vypadá zpočátku pěkně, ale po chvíli odbočuje k Prašivému vrchu a ten je opravdu pěkně prašivý. V letním horku je to zarostlé prudké stoupání fakt chuťovka. Aspoň že pak následuje sjíždění do Merklína:) Pamatuji si, jak zelená ještě nedávno vedla podél Merklínky. Jenže nějaký zabedněnec na truc ohradil pár metrů cesty, takže se teď jede delší, zato horší cestou. Nejdřív přes kopeček do Kloušova, pak dlouhé stoupání, místy intenzivní kolem Srnčího vrchu a pak sjezd zarostlými lukami do Ptenína. Následuje úsek po místní betonové komunikaci přes Hráz do Hájů. Pak se sjíždí ze silničky mezi pole, kde není kam umístit značku. Těšovice jsou ale na dohled, tak se dají dobře trefit. Za Těšovicemi u Bukové hory se objevuje pěkně zpevněná cesta, která mě uchlácholí natolik, až jsem minul v Zichově silnici. Přes údolí s další stoupání po polní kamenité cestě tedy dojíždím do Chudenic po zelené ze severu. Poslední táhlé stoupání k Bolfánku vede po modré a je tu dost lidí. Na vršku (584 m n. m.) stojí pěkná rozhledna, hospoda a letní divadlo. Pod ním pak nepoužívaný lázeňský zámek Lučice, ke kterému sjíždím.

Na cestu zpět se vydávám přes Chudenice směr Býšov. Asi po 0,5 km je odbočka vlevo podél Chudenického potoka. Tudy se dá projet až do Strýčkovic, pěkná zkratka. Hodně fouká, to pociťuji když vyjíždím na pole před Hrází. Naštěstí se vítr točí, tak mě nečeká 40 kilometrový boj až do Plzně. Z hráze jedu doleva po žluté. Chci ale podél nádrže Kačerna. Bohužel blokátor cesty je zrovna přítomen, tak se kousek (vzrostlými pěkně ostrými kopřivami, což nebylo nutné) vracím a překvapivě po dvou mostcích projíždím na pravý břeh. Následuje špatně průjezdný singl přímo u vody. Až před Kloušovem se to zlepšuje. Dá se pak pokračovat rovně, ale já vyjel do Kloušova a pokračoval k modré, která mě kolem Bijadel dovedla zpět do Merklína. Dále potřebuji do Soběkur. Lesními cestami by to byla velká zajížďka, tak stoupám po nefrekventované silnici. Kousek za Soběkurami sjíždím doleva na rychlou polní cestu do Přestavlk a poté po silnici do Dnešic. Odtud projíždím pod střelnicí k rybníku Šavlice a to už je kousek od keramičky. Projedu její areál, načež sjíždím do Dobřan. Borůvková zmrzlina mě nakopla do posledního úseku.

Z Dobřan po zelené k lávce, pak po levém břehu lukami kolem Wartova mlýna k osadě Měsíční Stráň. Na Valchu jsem tentokrát dojel po NS Údolím Radbuzy a využil ji i dále k Tyršovu sadu, přes hráz Borské přehrady, málem s rozsekávkou na štěrku v zatáčce do parku a závěrečným stoupáním k minigolfu.

Hodně pěkný výlet, kde je cestou spousta dalších památek a možností k zastavení-inspirace k dalším výletům. Nejhezčí je ale samozřejmě Bolfánek. I když některé úseky byly nepříjemné, celkově se jede dobře a dá se vybrat slušná cesta (například silnička místo zelené z Merklína do Ptenína). Trochu delší výlet, 95 km, ale to je pořád v mezích rozumu. Průměrná rychlost 19,81 km/h.