sobota 18. srpna 2018

Rozhledna Břasy (Na Vrších) na kole

19. 5. 2018
Terén: Polní cesty, technické sjezdy i výšlapy

Plzeň-Bory – Depo 2015 – po NS Údolím Radbuzy a Berounky Bolevecký rybník – Bílá Hora – po žluté Pod vysokou – Druztová – po žluté Věžka – Dolanský most – po modré Chrást – Kouřim – Bušovice – Holý vrch – StupnoBřasyrozhledna Na Vrších – po modré Vranovice, Hochperk – Podhájí – po červené Korečnický mlýn, Sedlecko, Smědčice, Chrást, Bukovec – po NS Údolím Berounky Doubravka – po CT 3 Prazdroj – Papírenská lávka – Plzeň-Bory

Dneska pojedeme na rozhlednu v Břasech, v okolí jsou nové cesty, tak o důvod víc se tam po letech vydat. Z Bor sjíždím za nemocnicí k zimnímu stadionu a k Depu 2015, pak pokračuji přes centrum po NS Údolím Berounky až k soutoku ve Štruncových sadech a přes pole k Boleveckému rybníku. Kousek za Bolevákem vjíždím do stráně a po pár metrech jízdy lesem jsem na Bílé Hoře. Chtěl jsem projet do Bukovce přes rozpadlou lávku, ale už k ní nevede cesta >:-/ Budu to muset zkusit z druhé strany. Stoupám tedy na původní cestu a pokračuji po žluté až k silnici na Druztovou. Chci všem pokračovat lesem, tak na kopci sjíždím vpravo a dále odbočuji vlevo, abych se dostal do Druztové.

Opět se vracím na žlutou a absolvuji prudký sjezd před ještě prudším stoupáním pod zříceninou Věžka. Přejíždím Berounku po Dolanském mostu, do Chrástu stoupám po modré příkrou lesní cestou. Po CT 2159 pokračuji k prvnímu stavení za Klabavou, podél pozemku stoupá nenápadná cesta, ovšem užitečná, díky které lze minout Novou Huť. Dost stoupá sice, ale dostanete se až na NS Kokotské rybníky a můžete sjet třeba do Bušovic jako já. Následuje táhlé stoupání k přístřešku U Třech lip a dál po lesní cestě ve stejném směru kolem Holého vrchu směrem na Nový Dvůr. Tam však nedojedu, stáčím se po nevýrazné cestě ke Stupnu. Jak narážím na větší cestu, už jsem doma, je třeba si kousek zajet a pak už sjíždět po kamenité cestě.

Ze Stupna projíždím do Břas, to už zbývá posledních, stoupavých asi 500 m k rozhledně Na Vrších. Vypadá vyšší, než 15 m, ale je zadarmo a rozhled je pěkný. Ve sjezdu zpět po modrá turistické značce je třeba prudce zatáčet vpravo do Vranovic, to je škoda. Cesta po louce je posekaná, to musím pochválit. Ale na kolo je náročná, aspoň že je tímto směrem z kopce. V této oblasti se stezky významně vylepšují, pár let zpátky tu nic takového nebylo. Trochu nepřehledné je, že modrá tu vede třemi směry. Já chci na jih, tak přes silnici a do lesa po až přehnaně dobře vyspravené cestě oblastí bývalých dolů k Hochperku. To je zámeček bývalého uhlobarona, loni ještě ruina, dnes v kompletní rekonstrukci. Zde opouštím značenou trasu a klesám k samotě Podhájí, kupodivu projíždím přes motokrosový areál, který není nikde na mapě vyznačen, a musím kousek přímo přes dvorek. Naštěstí si mě žádný pes ani majitel nevšiml, tak objíždím zahradu a vydávám se do prudkého stoupání. Po 300 m a asi tak 60 m výškových prudce odbočuji vpravo nad údolí Díreckého potoka.

Připojuje se ke mně červená turistická značka, spolu klesáme k řece a už pohodovou cestou pokračuji kolem Korečnického mlýna. Do Sedlecka se značně stoupá, do Telína je to v tomto ohledu značně lepší, zato terén je náročnější, ale já takové singly nad řekou mám rád. Stále po červené projíždím Smědčice, za nimi následuje překonání Chrásteckého vrchu a sjezd do Chrástu po nevalné polní cestě. Další stoupání na sebe nenechá čekat, na náměstí je to pěkných pár kilokalorií daleko.

Po červené nakonec dojedu až do Bukovce. Poslední les před Plzní chytl před mým průjezdem nějaký déšť, takže bahýnko jen lítá… Připisuju si na účet další Holý vrch a prudce klesám do Bukovce. Na Doubravku jedu tentokrát podél trati, po NS Údolím Berounky, je to delší, ale s menším převýšením. Na Bory pak jedu po CT 3 kolem teplárny a Prazdroje, po Šumavské k Ježíškovi, přes Papírenskou lávku a naposled nahoru za nemocnicí.

59 km, průměrná rychlost 19,13 km/h, ale značné převýšení přes 1300 m, takže relativně náročný výlet. Vlastně i terénem dal občas zabrat.

Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati