pondělí 1. července 2013

Vodopád Dírka

30. 6. 2013
80 km

Obtížnost: Velká
Technická náročnost: Vysoká

Doubravka-Bolevecký rybník-Kamenný rybník-Záluží-po červené Horní Bříza-Obora-po žluté Obořická hájovna-Koryta-Piplův mlýn-po zelené Liblín-Újezd u Sv. Kříže-Vranovice-Darová-po červené přívoz Nadryby-po červené Sedlecko-Chrást-Dolanský most-Bukovec-Doubravka-Bory

Dnes jsem se rozhod pro krapet delší výšlap s cílem až v Liblíně, páč je to jeden z mála mostů na Berounce. Přes město jsem se vydal za nemocnicí na Borech, podél řeky k Ježíškovi, po Šumavský k pivovaru a po silnici k Boleváku, kde už jsem se vez lesíkama až ke Kamennýmu rybníku a nabral přímej směr na Záluží. Napojil jsem se na modrou, která nenápadně mizí a zase se objevuje, chce ji pozorně sledovat. Ze Záluží jsem se vydal na Ledce kus po silnici, ale pokračoval dál po červený na Horní Břízu. Tuhle cestu si pamatuju jako zanedbanou lesní, místy dost rozoranou od lesní techniky, ale nyní byla spravená, štěrková, pěkně uválcovaná, úplnej luxus. Ani nemá cenu se striktně držet místního značení nebo červené turistické, která místy odbočuje po stezičkách okolo, ale dovede ke stejný křižovatce na silnici mezi Břízou a Třemošnou (Na Bohoutově). Vlastně až do Břízy jsem jel "za nosem" a dorazil jsem bez bloudění. Dál jsem se vydal po silnici do Obory do táhlýho stoupání, ale v lese a s minimálním provozem na novym asfaltu, kde se jede jedna báseň:)

Za Oborou, už na žluté turistické, je odbočka na polní cestu, kde je nově postavená (obří) rozhledna (foto :D). Zde by rovněž měla vést cyklostezka Baroko III, ale jak zkušenosti napovídaly, nemělo nejmenší cenu se snažit jí hledat, její jedinou značku v terénu jsem objevil až v Liblíně. Nicméně žlutá byla značená výborně a dovedla mě nejen k Obořický hájovně, ale až k Piplovu mlýnu krásnými lesy, ale dost náročnym terénem-střídá se bahno, písek, brody, jehličí, kameny velký i malý, kořeny, klády přes cestu, prudký stoupání i brutální klesání. Zelená za Piplovým mlýnem byl předem jasná a "splnila" očekávání, místy kolo na zádech, skalky, kopřivy. Nakonec ale byla větší část jetelná, takže pohoda. Jen bych ji nedoporučoval za velký vody;D

Projel jsem chatovou oblastí a už jsem byl v Liblíně, vystoupal jsem od řeky a bohužel musel minout zříceninu Libštejn z nedostatku času. Po silnici jsem dojel do Újezda, kde jsem se vydal zpočátku po žlutý, ale pak dál přímo na Vranovice, dojel jsem na vršíček, kde byl krásnej rozhled do kraje a hlavně na zbrusu novou, snad ještě nedokončenou rozhlednu u Břas. Sjel jsem do vsi jednou z cestiček a vydal se po první silnici z kopce-chyba:D Dojel jsem do Darový a už se mi nechtělo stoupat, tak že pojedu na převoz, hm, ani ne...bylo sedm a jezdí do šesti. Vydal jsem se tedypo červený kolem Darovanskýho dvora a odbočil podél Díreckého potoka. Objevil jsem zcela nečekaně krásný vodopády Dírka (údajně největší v Plzeňském kraji, foto), jenže radost mi zkalil místní chatař, kterej si ohradil asi půl lesa a zabránil průchodu k Berounce (asi tak 50m). Chvíli jsem obcházel pozemek, pak jsem to tam chtěl střihnout, ale opravdu tam měl psy. Nakonec jsem se s nim domluvil, aby mi pustil přes ten pozemek, takže dobrý, že jsem se nemusel vracet někam nahoru. Nicméně opět jsme u toho, jak je tohle možný, úplně de facto zabránit přístupu na nějakou cestu, zvlášť když jde o přístup k přírodní památce. Prej se kvůli němu ale přeložila i turistická trasa, která dřív vedla právě tudy://

Kolem Korečnickýho mlýna jsem pokračoval nahoru do Sedlecka a kolem trati do Chrástu, kde jsem doplnil tekutiny, sjel k Dolanskýmu a již starou známou cestou nad Berounkou jsem dojel do Bukovce, na Doubravku a na Bory.

Celkově vzato krásnej výlet v přírodě, ale docela dlouhej a náročnej. Převýšení jen 1062 m a průměrná rychlost 17,61 km/h, takže mi to ten den asi dost nesedlo, musim přiznat, že posledních tak 15 km mi to nebavilo. Každopádně jsem ale nasbíral spoustu tipů na další výlety-Libštejn, rozhledna u Břas, zřícenina hradu Salon a vodopád v Pekle u Plas. Už se těšim!



Ukazatel vzdálenosti k rozhledně

Rozhledna Obora

Dírecký potok

Vodopád Dírka, výška 3,1 m




Žádné komentáře:

Okomentovat