neděle 12. března 2023

Velhartice, Svatobor na kole z Běšin

64 km
29. 12. 2022
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1600 m
Terén: Lesní a asfaltové cesty
 
Běšiny - Hubenov - po CT 2033 zřícenina sv. Bartoloměj, Podolí, Javoří, Makov, Velhartice - po CT 2031 Horní Staňkov, Cihelna, Svojšice, Odolenov, Odolenka - Svatobor - Odolenov - Hrádek - Tedražice - Čejkovy - po CT 305 Krutěnice - po CT 2091 a 2086 Kolinec - po žluté Hory Matky Boží - Drouhavec - Tajanov - po CT 2086 Malonice - Podolí - Běšiny
 
 
Tak chápete to? 29. 12. a venku kolem 10 °C. No když teda neni sníh, tak se pojede na kolo. Kolem Plzně už je to fakt nuda, 15 km trvá, než vyjedete z města, takže popojedu autem na úpatí Šumavy, do Běšin. Není nijak krásný den, těžká šedivá obloha, příroda oproti nebi jen lehce zbarvená do hněda. Tak jdeme na to, vyjíždím do Hubenova po CT 38-prostě po silnici. Hned se zahřeju ve stoupání. V Hubenově se stáčím na východ a pokračuji po CT 2033, kde u posledního domku končí asfaltka a i když to podle mapy až tak nevypadá, dost se začne stoupat. Lesem po červené nastoupám možná nějakých 150 výškových metrů ke zřícenině kostela sv. Bartoloměje. Odtud sjíždím k Podolskému mlýnu a zas to bude nějakou dobu po silnici. A sice do Podolí, pak zase po nějakých cyklotrasách (2033) k podjezdu pod tratí a pak opět do náročnějšího stoupání do Javoří. Utahuje to pěkně, ale je tu asfaltka, až když v Javoří odbočuji prudce vlevo na červenou turistickou trasu, začíná nezpevněná cesta. Je to stále i po CT 2033, zde se jede dobře, po pár kilometrech cesta vyústí na silnici před Velharticemi. Čekal jsem, že červená trasa bude odbočovat z hlavní silnice do vsi, ale žádnou značku jsem při hledání nenašel. Přesto odbočuje a vede až k hradu Velhartice. Pochopitelně není přes zimu otevřený, ale má to výhodu, že tu je opravdu jen pár lidí. Obejdu si tedy celý hrad i s vyhlídkou na Ostružnou a protože na prudké pěšině do údolí se motají nějací lidé, objíždím to k Ostružné po silnici. 
 
Po červené budu pokračovat i nadále, vede paralelně s CT 2031. Chvíli jedu podél říčky, ale brzy se odkláním a začínám stoupat z údolí. Velmi prudké stoupání neustává a neustává, z 600 m n. m. se dostávám až skoro do 800 a to asi tak na délce něco málo přes 1 km. Když se to trochu srovná a vyjedu z lesa a v aleji k Hornímu Staňkovu to pěkně studeně fouká. Sjíždím přes cihelnu do prudké zatáčky, kde odbočuji na lesní cestu dále na jihovýchod a po červené pokračuji údolím Kalného potoka do Svojšic. Cestou je tolik zajímavostí, tady například tvrz. Za vsí začíná pěkně bahnitá cesta, obzvlášť přímo u potoka dole v údolí je to docela bahenní lázeň... A z těchto 550 m n. m. mě čeká výjezd přes Odolenov a Odolenku až na Svatobor do 845 m n. m. Zde je provoz poměrně velký-tedy samozřejmě provoz aut, já si dám jen svačinku na sluníčku, které zrovna svítí, a vydám se zas zpět prudkým sjezdem do Odolenova. Tentokrát pokračuji po silnici brutálním sjezdem až do Hrádku. I když už jsem vlastně na cestě zpátky, vybral jsem si cestu vedoucí ještě docela oklikou, takže z Hrádku vyjíždím vlastně směrem k Sušici, vzdaluji se tedy Běšinám minimálně do Tedražic. Následuje dlouhá nezajímavá cesta proti nepříjemnému větru do Čejkov. Po zelené do Krutěnic je to už zajímavější, nešlape se tak monotónně jako po asfaltu. trochu na mě začíná doléhat únava, nějak jsem vypadl z cyklistického tréninku za ten měsíc a půl. Ono ale taky už mám kolem kilometru nastoupáno. Další kopec mě čeká právě nyní, po CT 2091 pod Stráží a Vidhoštěm. Právě tam se mění číslo trasy na 2086 a začíná se sjíždět do Kolince.
 
Protože mě čeká minimálně ještě jeden velmi vydatný kopec, dávám si něco k jídlu a pouštím se po žluté do nekonečného stoupání nad (!) Hory Matky Boží. Z dětství je pro mě tahle ves úplnou střechou Šumavy, protože se tam vždy náročně stoupá. Ono to není tak dramatické po silnici, ale zde přes křížovou cestu je toho dost na závěr výletu. No závěr...čeká mě ještě 15 km, takže čtvrtina cesty přede mnou😀 Z Hor Matky Boží se  ale sjíždí přes Drouhanec k Werichově chatě opět do údolí Ostružné. To je raz dva, ale začíná se stmívat a přede mnou je CT 2086 přes Tajanov. Za ním kolem Šárského rybníku je totiž polní cesta rozježděná zemědělskou technikou, teče přes ní regulérní potok a kam oko dohlédne, je bahno. To pak moc neodsýpá. Ani neriskuji zkratku z Malonic, protože je v mapě označená jako neprůjezdná. Musím jet na jistotu, takže po silnici do Podolí. Pak už je to radost, sjezdem údolím Podolského potoka a pak už jsem na dohled Běšinám. Kolo by bylo dobré umýt, ale rybník v Běšinech je špatně přístupný a je kolem chlív, tak z něj úplně leštěnku neudělám no... Prosincových 64 km s 1600 m převýšení mi dalo pěkně zabrat. Ale vzhledem k terénu mi průměrná rychlost 17,4 km/h nepřijde špatná. Dotáhnul jsem to i na několik zápisů v top 5 na Stravě, tak asi dobrý;D
 
 
 
 
Hrad Velhartice

Svatobor

 

Žádné komentáře:

Okomentovat