sobota 18. března 2023

1. 1. 2023

Náročnost: Malá
Terén: Lesní a asfaltové cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - po CT 35 Bolevec - Šídlovák - po CT 35 Kolomazná pec, Sigmondova stezka - Orlík - Záluží - Záluží-chaty - podél trati Horní Bříza - po NS Horní Bříza Trnová - kaolinový lom Trnová - Modrý kříž - Plaské odklizy - Jalovčiny - Kamenice - po místní zelené Českobřízský mlýn - Česká Bříza - po místní modré Třemošná - Orlík - po žluté Bolevec, Senecký ryb. - Na Prokopávce - Zavadilka -  Pod Záhorskem

Když jsem se po silvestrovské noci probral do sluníčka a tepla, rozhodl jsem se vykoupit špatný pocit projížďkou na kole, objedu to jenom kolem Horní Břízy. Ze Záhorska stoupám na Bolevec po CT 35, pak projíždím sídlištěm k Šídlováku, všude spousta lidí, takže se rád vzdaluji lesem kolem kolomazné pece znovu po CT 35. Na Sigmondově stezce cyklotrasa odbočuje, já mířím dál na sever kolem Orlíku menší pěšinkou do Záluží. Za vesnicí jedu jako obvykle po místní červené trase k chatám a pak podél trati cestou a singlem až na kraj Horní Břízy. Tudy už jezdím pravidelně a vždy jsem nadšený, jaká pěkná pěšina tu je, navíc oba směry jsou zábavné, protože to je plus minus po rovině😊

Zkouším po NS Horní Bříza polní cestu k rybníku Hamr. Je to tu hodně rozježděné a bahnité, ale dá se to většinou objet po louce nebo po kraji lesa. Rybník je na kraji Trnové, vydávám se po cestě kolem místního zámku, kde je cesta také vždy rozježděná a rozbahněná, a stoupám ke hřbitovu. Od něj vede cesta k lomu, nevybavuju si, že bych po ní kdy jel, což je zvláštní, protože je opravdu pěkná. Neváhám a jdu ji projet. Tak nějak přirozeně rovnou za nosem mě vede po louce a pak lesem různými terény, až se ocitám na kraji hodně rozšířeného dobývacího území kaolinového lomu Trnová. Je první leden, takže je tu úplně mrtvo, jedu to tedy trochu prozkoumat. Barvy hornin jsou zajímavé, ale odkaliště už jsem viděl zajímavější, přesto jsem rád, že se mi poštěstilo dojet blíže ke středu lomu. Řetěz není z jemného písku zrovna nadšený, ale jedu dnes jenom kousek, tak to pak vyčistím.

Pěkně podmáčenou cestou objíždím lom až k Modrému kříži, kde odbočuji vlevo, na východ k Plaským odklizům. O dalších pár set metrů dále křižuji silnici na Most a vydávám se po malé silničce ke křižovatce Jalovčiny. Odbočuji doprava a sjíždím k malému viaduktu pod tratí, za nímž sjídžím vlevo na místní zelenou, která vede lesem k Břízskému mlýnu. Nejprve je nutné trochu vystoupat, ale pak se vesměs dost sjíždí. Nějaké bahýnko cestou také je a nakonec vás čeká prudký sjezd k říčce Třemošné. Do České Břízy stoupám po silnici, pak se ale vydávám po místní modré přes les do Třemošné, kde je také pěkný sjezd. Skrz Třemošnou volím průjezd Školní a Luční ulicí, opět k Orlíku. Následuje rychlá cesta po žluté podél trati k arboretu Sofronka. Do Záhorska se vracím kolem Seneckého rybníku, Ostende a Zavadilku. Vybral jsem to tak, abych ujel těch 40 km, to se povedlo a nakonec to ani moc nebolelo, i když předchozí noc byla dlouhá.