neděle 1. října 2023

Chotěšov - rybník Velká Sakta

4. 7. 2023

Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Kalikovský mlýn - Na Jíkalce - Slovanské údolí - U Brůdku - Nová Hospoda - Lesov - Sulkovský rybník - po NS Líňská okružní trasa Sulkov, Líně - po CT 2271 Červený Újezd, Zbůch - Chotěšov-Velká Sakta - Hoříkovice - Husí rybník - Úherce - PR Nový rybník - Líně-vyhlídka - pískovna Tlučná - Vejprnice - Nová Hospoda - po CT 2151 Skvrňany - NS Údolím Mže - zoologická zahrada - Lochotínský park - Pod Záhorskem

V úterý na Den nezávislosti si dám rychlý podvečerní výlet do Chotěšova. Tam už jsem mnohokrát byl u kláštera, u řeky, dříve s chatičkou na pilíři, ale ještě nikdy jsem nezajel k rybníkům za náhonem. Je šest hodin, takže abych to stihl za světla, jedu přes Plzeň expresně kolem Kalikovského mlýna, přes Jíkalku, pak Slovanským údolím podél Vejprnického potoka až za hranice města ke Brůdku. V kopci za viaduktem se vracím na území Plzně-Nové Hospody. Po lávce překonám dálniční přivaděč a pokračuji do lesa po zelené. Ještě jsem si nezautomatizoval pokračovat po zelené dál rovně, takže odbočuji na větší cestu doleva a na prvním větším rozcestí zpět doprava. Tato cesta je bohužel z nepochopitelných důvodů z velké části vyasfaltovaná. To je totiž uprostřed lesa strašně potřeba. Klesám směrem k Lesovu, kde je aspoň štěrk. Za příjezdovou cestou k solární elektrárně cesta slouží jako odpadiště stavební suti. Až kolem Sulkovského rybníku je trochu normální lesní cesta, poměrně vyježděná, protože tudy jezdí rybáři. Objedu celý rybník a spolu s NS Líňská okružní trasa se vydávám na jihovýchod podél dálnice, dokud nedorazím k podjezdu. Za ním už je na dohled Sulkov.

Mezi průmyslovými halami postavenými na dřívějších mokřadech se protáhnu k Lučnímu potoku a za koupalištěm se po suprové cestě loukou sousedící s borovým lesem přibližuji silničce do Líní. V Líních najedu na CT 2271, která po rychlé polní cestě vede přes Červený Újezd do Zbůchu. Zde se hodně ukrojilo ze zmíněné pěkné cesty novou silnicí😟 Polní ulice je stále, až asi 5 let rozkopaná. Výjezd z obce na štěrkovou cestu tak není moc velká změna. Za chatovou oblastí už se jede po obyčejné polní cestě, to je ještě lepší😉 Za tratí bývalé vlečky sjíždím ještě chvíli lesem, než vyjedu mezi polemi před Chotěšovem. Zkusím jet podél stoky až k průmyslové zóně. Letos na jařde mi paní cestu z druhé strany rozmluvila. Dnes je ale sucho, tak uvidíme. není to nic moc, sice tu je louka nebo pole ležící ladem, ale buď jsou tu obří drny nebo bylo pole ponecháno v zopraném stavu a teď zarostlo trávou. Cesta tu žádná nevede. Já to ale projel i tak k hlavní silnici na Dobřany. Pak už jsem zamířil Chotěšovem k Velké Saktě. Nejprve jsem zkusil neuspěšně projet ulicí U Řeky, pak Jiráskovou a nakonec jsem to objel přes Klášterní. Teď ale vidím, že jsem měl v ulici U Řeky dojet až za mostek k hradbě a tam projet schovanou pěšinkou. Zkusíme příště znovu💁 U rybníku Velká Sakta je přístřešek a taky klídek. Hezké místo, ještě to prozkoumám u sousedícího jezírka a náhonu a vydám se zpět do Plzně.

Stoupám jižně od kláštera a po silnici jedu do Hoříkovic. Vedou tam po silnici i nějaké cyklotrasy a NS Stodsko. Z Hoříkovic jedu ale polní cestou na sever k Jetelovému vrchu. Před jeho vrcholem je na rozcestí Husí rybník, kde odbočuji mírně vpravo a pak už jedu rovnou za nosem severovýchodně skrz les-tam je to ještě do kopce, a pak mezi lesem a polem ke trati. Pod tratí je malý viadukt a pak následuje prašná cesta kolem dalších rybníčků před Úhercemi. Celé tohle území čeká asi velká proměna, protože tu povede přeložka silnice I/26 a rychlostní trať, vše naplánováno hodně bezohledně vůči krajině a její prostupnosti. Malá víska Úherce má pojmenované ulice? Aha😁 Tak Topolovou dojedu k silnici vedoucí od dálničního sjezdu. Poté objedu montované haly a konečně mě čeká zase chvilka jízdy přírodou, a sice po svoižné polní cestě k PR Nový rybník. Opěr po NS Líňská ukružní trasa stoupám k zemědělskému družstvu nad Líněmi, kde je rozcestí Líně-vyhlídka. Odtud klesám k D5. Hned za jejím přemostěním odbočuji vpravo na starou zanedbanou rozvrtanou cestu k Fulínům, která z jihu objíždí pískovnu Tlučná. Než však dojedu k Fulínům, odbočuji na CT 2258, která mě po pár stech metrech dovede ke stavbě nového sídliště ve Vejprnicích. Pod touto budoucí čtvrtí jedu na severovýchod k průymslovým halám, přejedu silnici a až u zemědělského družstvě, které bylo dříve na úplně samotě, končí asfalt. Těším se do lesa, podél mýtiny jedu k CT 2258. Brzy z ní sjíždím, křižuji i modrou turistickou a lesem, který bude také zdevastován vyýstavbou vysokorychlostní trati právě zhruba ve stopě, kterou teď jedu po parádní lesní pěšině, objíždím Novou Hospodu, takže nakonec vyjedu až U Brůdku. Za hlavní silnicí stoupám do křimických polí. Po CT 2151 se jede pěkně, od křížku sv. Vojtěcha se cesta stáčí a začíná klesat k Zadním Skvrňanům. Kolem nové části sídliště lze jet po cyklostezce, u železniční stanice Zadní Skvrňany je podchod, takže tam se dostávám k Chebské ulici. Malou pěšinkou se pak dá projet kolem chat/domků a napojit se na NS Údolím Mže. Po ní dojedu až k zoologické zahradě. Propojení samostatné stezky se jestě nezačalo budovat, ale staveniště je předané prý. Přes Lochotínský park se pak vracím do Záhorska.

Když pomineme, jak invazivně, hloupě a zbytečně se všude asfaltuje, tak je to pěkný rychlý okruh. Převýšení jen necelých 400 m a průměrná rychlost 22,9 km/h.