pátek 22. prosince 2023

Skalní město na Šišáku, PP Přebuzské vřesoviště (Krušné hory)

62 km
17. 8. 2023
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 1100 m
Terén: Asfaltové, štěrkové a polní cesty
 
Abertamy - Pernink - Chaloupky - po CT 2000 Pod Tisovským vrchem - po Hamerské stezce Nové Hamry - Chaloupecké parkoviště - po CT 2000 Přebuz - po CT 2003 Rájecké údolí - skalní město na Šišáku - Tišina - Rolava - PP Přebuzské vřesoviště - PP Přebuz - přechod CZ/D Jelení - po červené Kleiner Kranichsee - Korce - Hraniční hora - U piketu - Písečná cesta - Vlčí hora - Šupenberská cesta - Dolovina - Pernink - podél Bílé Bystřice Černá voda - po zelené Lesík, Abertamy

 
Když jsem se včera tak pěkně rozjezdil kilometrovým převýšením, dneska se pustím do podobné eskapády. Až k cíli to asi na kole nepůjde, ale pár metrů ke sklanímu městu snad v tretrách vyběhnu. Pojďme na to!
 
Krásným klidným krajem, ačkoliv jsou prázdniny v plném proudu, vyrážím z Abertam do Perninku po asfaltové cyklostezce. Z Perninku se mi nechce stoupat po sjezdovce přes Perninský vrch, takže se vydávám po silnici plus minus kolem kopce podél trati. I tak ale vystoupám přes 900 m n. m. Když se začně silnice srovnávat, přejedu trať a sjíždím do Chaloupek. Tady konečně sjíždím ze silnice a pokračuji po zpevněné cestě dál převážně z kopce pod Tisovský vrch. Obvykle jezdím dál přes Sejfy, dnes se ale přehoupnu přes sedlo mezi Tisovským a Perninským vrchem a vydávám se po místní červené trase označené jako Hamerská stezka. Nevybavuju si značky v terénu, ale možná že tam jsou... Z Horních Hamrů se pekelně sjíždí, ale bohužel nejde jet bezhlavě, pokud nechcete v nepřehledných zatáčkách na úzké silnici riskovat srážku s náhodným autem-nejezdí jich tu moc, ale objevit se může. Se své zvědavosti jsem to vzal severní cestou ke kostelu sv. Jana Nepomuckého. Projedu do spodní části Nových Hamrů, podjedu trať viaduktem a za ním odbočuji prudce vpravo. Po silnici se vydávám proti proudu Rolavy k Chaloupeckému parkovišti. Tady odbočuji vlevo, silnice končí a jede se po parádní kamenité cestě, při které můžete sledovat potok v jednom z nejhezčích údolí Krušných hor. Po této cestě je vedena také CT 2000. Až do Přebuzi touhle cestou ale nakonec nedojedu. Když se vyloupnete z lesa, je po levé straně brod. A protože cestu po cyklotrase dobře znám, vyzkouším menší cestu za brodem. Hned mi dá pěkně za uši v prudkém kopci od Rolavy. Když se vyškrábu nahoru, projedu mezi vřesovišti a za lesem se napojím na zelenou trasu, tkerá už mě dovede do Přebuzi, která je od Vlčí hory jako na dlani pod vámi.

Dál vlastně až do Rájeckého údolí se držím po CT 2003. Jel jsem tu asi loni zjara po sněhu, což dalo dost práce. Teď to odsýpá rozhodně lépe. Brzy se začně hodně klesat, takže to opravdu sviští-jen kdybych si tak pamatoval, kde přesně je ten Šišák. Nakonec je třeba sjet až k silnici na samém dně Rájeckého údolí, kousek popojet a vydat se o jedno údolíčko níže vlevo. Nijak zvlášť viditelně označené skalní město na Šišáku není, ale to je dobře, protože tahle nádhera má potenciál být přelidněná. Je tu i ferrata. Nechávám kolo schované kousek od hlavní cesty a šplhám do skal. Jak jsem za celý den skoro nikoho nepotkal, zde je zrovna celá skupina lidí. Asi tu sbírají borůvky nebo houby. nebýt jich, asi bych zkusil ještě přeběhnout právě k ferratě na druhé straně rokle, ale takhle jsem to nechal pro dnešek být. Samostatné skály jsou rozeseté i po okolí, nicméně k nim není dobrá přístupová cesta. Vracím se tedy zpět, v potoce se opláchnu od potu, občerstvím se a vydávám se na druhou polovinu výletu.

Jen kousíček k silnici sjíždím, pak mě čeká nekonečné stoupání údolím Stříbrného potoka přes Tišinu nad Rolavu. Ačkoliv stoupání není příjemné, jede se touhle nádhernou přírodou krásně, nevíte, kam dřív koukat a nasáváte ten klid. Aut tu jezdí málo, takže pohoda. Jak vyjedu z lesa, pěkně se do mě opře vítr, to je tady klasika. Podél druhého z domků za vsí podél cesty vede hodně nenápadná cesta k PP Přebuzská vřesoviště. Ani jsem si nebyl jistý, jestli se tam smí, ale přecijen je ta cesta vyježděná od nějakých dvoustopých vozidel. Objel jsem několik tůní, pochvalujíc si samotu a zachovalost oblasti, a pak vyrazil znovu na cestu. Přes bývalou Rolavu po CT 23 vystoupám až k pomníku na kraji lesa. Pak pokračuji po větší lesní cestě skrz NPR Rolavská vrchoviště na sever ke státní hranici. Chvílemi se otevře výhled na louky a ta vrchoviště a je to naprostá paráda. Už jsem i vystoupal dostatečně vysoko, takže se vezu zbleněnou krajinou zcela spokojen. Cesta se stáčí na východ podél hranice a ústí u přechodu Jelení. Opouštím Českou republiku a pár kilometrů pojedu Německem podobně jako včera, ale v opačném směru. Podle mapy po nějaké červené, ve skutečnosti zkrátka kolem Kleiner Kranichsee k restauraci Henneberg. Nezastavuji, jedu dále a stoupám docela nepříjemným kopcem po štěrkové cestě zpět ke státní hranici a na Korce, která už jsou znovu v Čechách. Překonám jedno úúdolí po Bučinské cestě a u Hraniční hory odbočuji vlevo. Čeká mě prudký sjezd o 100 výškových metrů níže asi po bývalé vojenské cestě, která už je docela rozbitá. Dojedu však na rozcestí, kde je kolmo na můj směr mnohem lepší, asfaltová cesta, po té se vydám doprava až k CT 2009 vedoucí z Potůčků. Zde se znovu vydávám doprava, na jih do nepříjemného kopce k Vlčí hoře. Opět absolvuji ty dvě zatáčky po silnici, ale pak odbočuji vpravo na Šupenberskou cestu a po skimagistrále, která je vlastně neznačená, sjíždím do Doloviny, přejezdu přes trať nad Perninkem. 

Do Abertam už znovu podél silnice nechci, takže sjedu do Abertam přes krásnou louku ze které ukrajují nové stavební pozemky pro synáčky pana starosty a podobné šmelináře. Pak se ale ostře stáčím vpravo do Bludenské ulice a podél Bílé Bystřice dlouho stoupám - až k rozcestí Černá voda. Odtud pak jedu po zelené, ještě znovu do vršku k bývalému Lesíku. Pak už je to skoro zadarmo, dlouze a pozvolně se sjíždím přes Větrov do Abertam. Opravdu hezký výlet, 62 km, avšak více jak 1100 m nastoupáno + výběh do skal. Průměrná rychlost 20,6 km/h je slušný výkon😊


 
 
 
Skalní město na Šišáku

Přebuzské vřesoviště

 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat