neděle 18. května 2025

Plaská duha

63 km
28. 3. 2025
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 1050 m
Terén: Polní a lesní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Zavadilka - Malý Bolevec - Prokopávka - Kamenný ryb. - po místní zelené Orlík - po modré Záluží - po místní červené Záluží-chaty - Horní Bříza - kaolinka - Plaské odklizy - Vatinka - Malá Obora - Kaznějov - Nebřeziny - po levém břehu Střely Plasy - po červené Sokolka - Babina - po CT Baroko III Nebřeziny - Pavlínov - Obora - Olejná - Býkov - Kamenný vrch - po místí zelené Břízský mlýn - Česká Bříza - Luhová - Třemošná - Orlík - Senecký ryb. - Bolevecký ryb. - Luční ul. - Roudná - Pod Záhorskem
 
 
Pomalu se spouští stavba obchavtu Plas - narovnání silnice a překlenutí údolí Střely, které místní nazývají už desítky let, co se o tom mluví, Plaská duha. Dokonce na pravém břehu na pěšince nad řekou je (nabo aspoň bývala) cedulka s jejím předpokládaným umístěním. Rozhodl jsem se, že udělám pár fotek dronem před stavbou a pak v průběu stavby nebo po jejím dokončení.
 
A tak se vydávám na sever, stoupám na Zavadilku, pak sjíždím do Malého Bolevce, přejedu po pěšince pole k malému lesíku, za nímž je Prokopávka, podél trati po polní cestě se přiblížím Třemošenskému a Kamennému rybníku a pak lesní cesotu po místní zelené převážně mírně do kopce podél výpadovky na Most k Orlíku. Po modré pak vede znovu lesem hezká cesta do Záluží. Nedlouho po tomto výletu nějakého dutohlava napadlo, že je třeba prolít peníze asfaltérem a tak zdevastoval cestu od Orlíku až na kraj třemošenského katastru nekde u rozcestí Zálužská silnice😠 Opravdu už moc nezbývá, kde jezdit.
 
V Záluží jsme v mapě objevil zkratku k místní červené turistické trase, ukázala se ale ve špatném světle, je zarostlá, úžší než řidítka a končí rozvalenými schody. Příště raději oklikou. Po místní červené v prachu stoupám k chatám a pak už pomalu začíná skvělý úsek singlu nad tratí na kraj Horní Břízy. V Bříze projíždím do ulice Na Rypličce, stoupám k vodojemu, z jihu objíždím kaolinku a na úrovni Ajnšnytu odbočuji šikmo v pravo na větší cestu vedoucí k Jižní jámě Plaského odklizu. Asi 500 m pak jedu po NS Horní Bříza, kde na rozcestí nučná stezka odbočuje vlevo, zatímco já jedu rovně na zpustlou lesní cestu. Je sice zapomenutá, ale stále sjízdná, takže mírně klesám k železniční trati kroutící se před Kaznějovem, podjedu ji viaduktem, u kterého cesta ústí a kousek za nímž je hřbitov. od toho už vede asfaltka k hlavní silnici na Plzeň. Jen ji přejedu napříč, ačkoliv má dva stoupající pruhy a jeden klesající. za silnicí vystoupáte k nějakému areálu s nepořádkem a pak začíná polní cesta dolů k rybníku Vatinka, který se teď podle map jmenuje trapně V Luhu. Co je správně, to nevím, ale měl jsem strach, že za ním zapadnu v bahně, což se naštěstí nestalo k mému překvapení. Nezpevněnou cestou to není daleko do Malé Obory a po silnici do místní části Kaznějova, Habeše. Z ulice K Doubravě vede větší lesní cesta se žlutou turistickou, ze které však brzy sjíždím prudce vlevo na menší cestu vedoucí na sever skrz les na hřebínku. Překvapilo mě, že to nebyla zas tak špatná cesta, ba naopak😊 Závěrem, než jsem se napojil na známou cestu podél Kaznějovského potoka, je prudký technický úsek. Zajímavé zpestření, cestička vyježděná jen od motorkářů. Asi jsem minul to nejhorší bahnu v údolíčku a tak zbývá objet pár louží, než vyjedu na lukách v širším údolí Střely u Nebřezin.
 
Za řekou na druhé straně obce odbočuji vlevo a po nádherné polní cestě mířím blíže k řece po jejím levém břehu. Když se dostávám do užšího místa, zastavuji na posledním volném prostranství a vylétám s dronem. Poštěstilo se - stromy už jsou v místě Plaské duhy vykácené, takže trajektorie nové silnice je jasná, za chvíli navíc na trati nad údolím jede i vlak, no papráda. Jen to světlo a časně jarní barvy mi nehraji do karet. Plně využívám dolet a pak pokračuji po pěšince do Plas. Projíždím rovnou ke gymnáziu, ale kláštěr je opodál. Po červené na Sokolku je segment na Stravě, tak si na něj trochu posvítím, zároveň vyzkouším převody toho jednopřevodníku na novém kole, dosud jsem měl trojpřevodník, který má převodů dostatek a navíc mají jemné rozvrstvení. převod jsem si našel, počasí bylo příjemně chladné, ale jen 8. místo, tady jezdí tedy jiní borci... K odbočce polní cesty do babiny se ze Sokolky trochu vracím, protože jinak bych neprojel celý segment. Do Babiny se jede pěkně, konečně trochu venkova a poklidu. Ten se poněkud omezí, protože právě přes tato pole povede frekventovaná silnice 1. třídy. V Babině pokračuji k jihu po větší polní cestě. Podle mapy tu vede cyklotrasa Baroko III, ale nevím, to jsou takové cyklotrasy k ničemu, špatně značené v terénu, navíc tahle cesta vede prostě jen k silnici nad Nebřeziny. Rychle sjíždím ke Střele, tady určitě jeden těžší převod chybí, ale za řekou na druhé odbočce sjíždím vlevo a budu stoupat k lesu hezkou polní cestou. Můžete jet po silnici, ale kdo by chtěl, že ano. Tohle polesí nemá žádný název a ani tu není jiný orientační bod, na kraji lesa je nějaký ovčí výběh a cesta se rozdvojuje, zkouším tu horší mírně vpravo a taky to nebylo šťastné rozhodnutí, jedu v podstatě lesem, směr mi vytyčují jen hluboké neprůjezdné brázdy od těžké techniky plné vody. Asi půl kilometru tahle bojuji, než se připojím na větší cestu a mohu jet na západ k Zámecké fořtovně na samotě Pavlínov.
 
Do Obory to jinak než po úzké silnici nejde, tak stoupám do 500 m n. m. a pokračuji na jih, cesta se postupně srovnává a začíná klesat, po levé straně začíná les a asi za 300 m následuje odbočka vlevo na lesní cestu. Pokud chcete k samotě Olejná a následně k Býkovu, musíte odbočit hned vpravo, je jednou kteoru ze dvou cest zvolíte, a sjíždět jižním směrem. Od Býkova stoupám k lesu po zelené, poté jedu zkratkou přes Kamenný vrch k místní zelené vedoucí k Břízskému mlýnu. Na rozcestí, kde se na tuhle turistickou trasu napojuji, je jako obvykle 20 cm řídkého bahna od rejdění harvestorů. Projet tímhle bordelem mě mrzí asi stejně jako místního - já to odhadl na "knížepána", jelikož tu něco kontroluje z naleštěného Range Roveru, po kotníky v humusu😃 Dál už je to s bahnem o něco lepší, většinou se dá objet. Na závěr prudký sjezd k silnici nedaleko zaniklého hrádku a pak snad půjde vystoupat podél pole do České Břízy, jako obvykle. Je to tu však nějaké zorané, aby se mi nenabalily tuny hlíny na kola, musel jsem vjet až do roští a stromů. za sucha to asi půjde celkem přijatelně. Z České břízy směrem k Třemošné zkusím pěšinku přes louku, co jsme objevil náhodou loni. Ano, i dnes se tudy lze dostat ke hřbitovu u lesa a minete tak asfaltku. Právě na kraji lesa kousek před hřbitovem tuto asfaltku křižuji a pokračuji malou pěšinou ke kopečku Luhová. Mám trochu strach projet přes pole, ale chodí tu evidentně dostatek lidí, aby se zem ušlapala, takže se dostávám na druhou stranu bez větších potíží a tím pádem už jsem skoro na NS Třemošná. Tahle naučná stezka, ostatně jako velké množství jiných, nemá moc žádný cíl, ale pro orientaci v prostoru ji uvádím. Sjíždím po kamenité polní cestě k ulici Pod Mezí nedaleko skalních reliéfů. Třemošnou projíždím podle navigace nejkratší cestou a je zajímavé, že je to hezká cesta, kterou jsem neznal. Střídají se úseky pěšinek přes louky a ulice se zástavbou, např. ul. Úzká a nakonec se dostanete k areálu Škody JS - Orlík. Objíždím areál a držím se i za ním jihozápadního směru po větší, ale nezpevněné cestě. Za lesem pod elektrickým vedením křižuji oba traily nad Seneckým rybníkem, ke kterému také záhy sjíždím. Protože jsem se rozhodl vrátit přes zadní Roudnou, nemám jinou možnost než jet po asfaltu ke košináři, pak to vzít pěknou zkratkou po žluté k Malému Boleveckému rybníku a pak, protože po cestě k hrázi je vždy příliš lidí, po singlu přes vyhlídku pod Feronu.
 
Vzhledem k tomu, že odtud už se nedá dojet do Plzně po hezké cestě, jen po nudných asfaltkách, tak je jedno, jestli pojedete po silnici nebo po NS Údolím Berounky do Luční ulice. Kolem Roudenských pramenů se pak vracím do Záhorska. Když hodně poctivě plánujete, ještě se dají najít pěkné nezpevněné cesty za Plzní, dnes na většině z ujetých 63 km. Překvapilo mě nastoupaných více než 1000 m, naopak průměrná rychlost 18,2 km/h odpovídá tomu, že jsem jel opatrně přes podmáčené úseky, protože jsem nechtěl zřídit nové kolo na druhém výletě.
  
 
 
  

Tady bude - Plaská duha, pohled směr na Nebřeziny

Plaská duha, pohled směr na Plasy

Plaská duha, pohled směr na Nebřeziny

Plaská duha, pohled směr na Nebřeziny

Plaská duha, pohled směr na Plasy

Žádné komentáře:

Okomentovat