neděle 11. května 2014

Libštejn

10. 5. 2014
83 km

Obtížnost: Velká
Technická náročnost: Vysoká

Doubravka-U Sv. Jiří-Bukovec-po červené Chrást, Smědčice, Sedlecko, Darová, Kaceřovský mlýn, Libštejn-po zelené Lhotka u Radnic, Kamenec, Radnice-po červené Přívětice, Březina-Volduchy-Osek-Litohlavy-Klabava-Ejpovice-Kyšice-Božkov-Slovany-Bory


To by teda výlet. Rozhodl jsem se projet celou červenou turistickou od Plzně až na Libštejn a jak se dalo tušit, nebyl to nejlepší nápad. Počátek nedával nic tušit, do čeho se chystam. Ačkoliv už do Chrástu každého prověří stoupání za Bukovcem. A následně přejezd do Smědčic. Tam se navíc kompletně změnilo vedení červené turistické, takže jetřeba pozorně sledovat značení. Změnu ale chválim, značka už nevede po silnici. Je to teď do Sedlecka tak třikrát dál, zato po mnohem horší cestě:D Jede se nad řekou po místy stržené pěšince, už tam bych nedoporučoval vyrazit nikomu, kdo nechce zažít trochu punk...a bylo hůř.

Ze Sedlecka se ještě sjede ke Korečnickému mlýnu, pokračuje se k přívozu Nadryby, ale krátce na to se odbočí na pěšinku prudce stoupající, aspoň ale dobře označenou. A najednou se postup zpomaluje, profil tratě náročný a terén zrovnatak-kamenitý, vymletý, sotva používaný. Těmito místy už jsem ale kdysi jel, tak jsem zhruba věděl kam jet. To se změnilo za přívozem Darová. Až na Velkou Radnou se jede těsně při řece v kopřivách a jinym svinstvu, ale jede. Taky jsem si vystoupal k údajné zřícenině Velká Radná, ale nikde po ní ani stopa. Zanedlouho jsem dojel nad Kaceřovský mlýn. Kus se stoupá po poměrně dobré cestě, dojede se k rozcestí, kde cedule vůbec neukazují správný směr, musí se po neviditelné cestičce vlevo do džungle. Prodíral velmi náročnym terénem nahoru a dolu, po skalách, lesem, přes kmeny a potůčky, každých 100m z kola sesednout. Odměnou mi byly krásné výhledy na kroutící se řeku hluboko pode mnou. Nicméně cestička se stále zužovala a jak mi upozornili jediní protijdoucí, opravdu se nedala projet, no vlastně skoro ani projít. Někdo například zatarasil odbočku Pod Žižkovem větvema-to rozum nebere.

Ani to však nebyl konec peripetií. Krátký úsek naděje skončil u mlýna Pod Žižkovem, kde je i jez (foto) a občerstvení. Krom toho ale taky dva vzteklí psi, kteří bohužel moc nereagovali na paničky pokyn "hajzle, stůj!" Přežil jsem a dál jsem se vydal po evidentně nepoužívané cestě, stále červené turistické. Vyjede se po louce zase kus od řeky a pak po cestě (neoznačeno) do luk. Asi kilometr se takhle jede a pak značka zřejmě kamsi uhla. Já jel po cestě, zrady netuše, než skončila...no, takže jsem vynes kolo na zádech na jakýsi zlom, po kterém jsem pěšky pokračoval. Pak se objevila značka, ale jaksi mimo cestu, pak zas cesta, kde nebyla značka a nakonec se to nějak i sešlo, to už se dalo zas jet v sedle. Už jsem čekal na Libštejn jak na smilování, ten ovšem na sebe nechal ještě čekat. Dorazil jsem do úseku cesty z jedné strany oplocené, kde byly polomy. Celkem těžko se překonávají rozvětvené mohutné stromy, kde z jedné strany je strž nad řekou, z druhé plot, nahoru míří husté větve a pod stromem je malý prostor tak na proplížení. Tam už jsem byl celkem pruďas, páč mi to nebavilo. No posledních 5 km k Libštejnu jsem jel asi tři čtvrtě hodiny:/

Libštejn je hezká zřícenina, ale na prohlídku stačí tak 5 minut. Bohužel odtud neni moc vidět na řeku, mlýn, jez... Občerstvil jsem se a vydal se vstříc kopci po zelené turistické do Chockova, dále na Lhotku a dost naslepo do Kamence. Značení je asi takové, že když trefíte správnou cestu, po pár kilometrech vám to potvrdí nějaká schovaná značka, takže bída. Z Kamence jsem jel kolem evropsky významné lokality (asi výjimeční motýli v oblasti) po zelené do Radnic.

V Radnicích jsem potřeboval doplnit tekutiny, zapadnu na první zahrádku a až když jsem se šel před deštěm schovat dovnitř, zjistil jsem, co je to za nóbl vyhlášenou restauraci (La Boema). No byl jsem hodně nenápadný v tom zabahněném svršku mezi renesančním zdobením, jemnou hudbou a mezinárodními hosty. Radši jsem zas rychle vyrazil, stejně se blížila noc. Pro jistotu jsem hned vyrazil špatným směrem po červené, tak jsem se vracel, abych dojel do Přívětic a na Březinu celkem slušnou lesní cestou. Z Březiny jsem pospíchal už po silnici přes kopec do Volduch, Oseka, Litohlav a Klabavy. Bohužel nevyšel jeden detail z předpovědi počasí...nebylo polojasno, ale lilo. Z Klabavy jsem jel do Kyšic, ale nechtělo se mi podél Ejpovickýho jezírka, že tam bude bahno, jel jsem tedy po silnici. Hmm, takže jsem málěm zabloudil a možná bych ani neprojel, nebýt výstavby železničního koridoru. Kvůli tomu tam bylo bahna po kotníky a nakonec jsem stejně dojel na cyklostezku u jezírka. Tak to se fakt vyplatilo.

Vystoupal jsem nad Kyšice, projel lesíkem nad Hrádkem, sjel do Božkova už skoro za tmy a projel přes Slovany na Bory. Celkem 83 km, akorát jsem se chtěl vrátit tak o dvě hodiny dřív. Výlet zajímavý, nicméně skutečně náročný a červenou od Darové na Libštejn nikomu nedoporučuji na kole zkoušet. Průměrná Rychlost 18,22 km/h. Jo a jedna maličkost...ujel jsem tak čtvrtinu vzdálenosti na převodech, které "moderní", cool bejkery doporučované dvoupřevodníky vůbec nemají. A to jsem byl jenom za humny od Plzně.


http://app.endomondo.com/workouts/487289277/20482649

Jez u mlýna Pod Žižkovem

Libštejn

Libštejn

Radnice

5 komentářů:

  1. Ahoj, koukám, že po červené kolem Berounky jsi taky trochu bloudil, jako já kdysi. Přišlo mi to tam spíš jako stezka pro rybáře :-D Jinak to musel být fajn výlet!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O kole to bohužel moc nebylo, mezi oblíbený trasy ten poslední úsek před Libštejnem nezařadim...ale celkově z toho mam pozitivní dojmy:)

      Vymazat
    2. jel jsem tam v červenci 2014, tedy asi o dva měsíce později. Na nosiči vozím věci na spaní, stan, spacák, nářadí a pár věcí. Zapomněl jsem, ¨jsem trochu starší ročník. Na Berounku jsem jezdil dříve na vodu, teď ji projíždím na kole. Ráno vlakem do Chrástu a pak po červené furt po pravém. Za přívozem Nadryby vynechávám kčt a jdu dolů do strže nafotit Dírecký vodopád. Ten je od vody nepřístupný, majitel to oplotil. Přes strž se nevracím, po pravém břehu proti proudu navážu na kčt vyvede mne nahoře u golfu a sjí¨ždím do Darové. Podél Berounky rákosím v pohodě. Někde u nějaké maringotky jsem 2013 kufroval, teď mne mapa v mobilu a gps pomáhá. U Kaceřova u mlýnu děkuji mapě v mobilu, mlýnem se fakt značka kčt najít nedá, a tak zmíněnou pěšinku najdu. Na jez to víc vedu než jedu, pěšinka nic moc, být po dešti je to o ústa, neboli hubu. Sejití do údolí k chatám na houby, pěšinka nic moc a v mlází mi to bere vaky na věci. Od jezu značené dobře, jen ta obora. Polomy tam ještě byly, myslel jsem, že jim budu muset střihnout plot ale nakonec jem to plížením plazením zvládl. Libštejn dobrý, byl jsem tam už několikrát, ale vždycky od vody od lodi. Na Liblín stezkou po úbočí, šlo to, ostružiny a trny musel člověk hlídat. Na Kobylce jsem přespal a další den po pravém břehu pokračoval, Třímanské skály byl fakt zážitek, ale to už je jiná kapitola. Tady ale fakt nehrozí, že by člověk někoho potkal, je to krásný úsek, bez lidí. mail - milanmilan2@seznam.cz

      Vymazat
    3. S bagáží? To máš teda můj obdiv:) Jinak oplocení asi tak pěti metrů cesty kvůli tomu, aby tam náhodou neprošlo pár lidí za rok, to mi dokáže vždycky spolehlivě vytočit. A je takových úseků víc bohužel. Co se týče značení tras, je to někde dost bídný, ale po zkušenosti ze zahraničí (Itálie, Švýcarsko, Rakousko...) musim říct, že jsme na tom s obrovskym náskokem nejlíp:)

      Vymazat