středa 10. února 2021

Újezd nade Mží, jámy Jan a Haspl Schacht

12. 11. 2020
55 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 750 m
Terén: Lesní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - rondel - Ke Slonům - zoo - Křimice - U Brůdku - Pekelný rybník - Vejprnice - po modré Tlučná - Nýřany - Kamenný Újezd - bývalá jáma Jan a Haspl Schacht - U Maška - Doubrava - Plešnice - hráz Hracholusky - po červené Újezd nade Mží, U Obrázku, Čemíny, Kůští, Chotíkov - Sytná - sportovní střelnice - Bolevec - Zavadilka - Pod Záhorskem
 
 
Další ze série pozdně podzimních výletu je na řadě, už to bude více o preferenci zpevněných cest, ale přecijen i dnes se podívám do terénu. Ze Záhorska vyjíždím přes rondel do ulice Ke Slonům, kudy projíždím alejí k zoologické zahradě. Přes lávku k NS Údolím Mže se dostávám do luk před Křimicemi a cestu si zpestřuji přes louku kolem zahrad v ulici Plzeňská. Přejedu Chebskou ulici, pak přes Regensburskou po mostě, který spojuje Vojanovu ulici a V Dolově a pak k CT 2151, která mě dovede ke Brůdku. 

Po nové cyklotrase podél Vejprnického potoka mířím k Pekelnému rybníku, pak podjedu trať a jižní částí Vejprnic projíždím k modré turistické značce. Po té už se dostávám na dohled Tlučné. Vypadalo to, že se dá projet podél trati do vsi celkem dobře. Ukázalo se, že to není nic moc, ale nakonec se podařilo. Za Tlučnou vyjíždím kolem fotbalového hřiště do lesa, že snad projedu podél trati k Nýřanům. To se mi nepovedlo, cesta mě svedla zpět na konec Pankrácké ulice, na kterou za hlavní silnicí navazuje polní cesta kolem průmyslového areálu. Bahnitou cestou se tudy dostanu do Kamenného Újezdu. Chtěl jsem pokračovat po žluté na severozápad, ale netrefil jsem správnou odbočku a stoupal směrem k Pankráci. Díky tomu jsem ale vlastně objevil novou cestu podél lesa kolem bývalé důlní jámy Jan. Tady ještě v mapě nacházím vyznačenou malinkou pěšinu. Ve skutečnosti je tu pěkná lesní cesta. Jak to ale bude dál, kde už podle mapy nic není?

Jedna cesta odbočuje na sever, tam nepotřebuji. Proto pokračuji na západ, kam rovněž vede cesta a dokonce za chvilku objevuji další důlní pozůstatky, jámu Haspl Schacht. Na žlutou zanedlouho narazím, ale jedu po ní nakonec jen krátký úsek kolem rozcestí U Maška. Ona totiž odbočuje na Harabasku, já ale chci do Kníjí. Opět tu situace v mapě neodpovídá situaci v terénu, tak jedu zkrátka pokud možno ve směru po cestě, která se nabízí. Nevím, jestli jsem nějakou nenápadnou pěšinku přehlédl, mohlo se stát, protože tu probíhala těžba a vše je tu rozježděné. Každopádně jsem bohužel sjel úplně na východ na dohled k Doubravě. Moc to ale nedává smysl, jediná cesta měla vést do Kníjí, místo toho jediná směřovala sem. Pravda, postupně se ztrácela a nakonec jsem musel jet asi 500 m po promočeném zoraném poli, takže netrvalo dlouho, a kola se mi přes nánosy bahna sotva protáčela v rámu. No a když jsem vyjel na silnici, netušil jsem, kde se nacházím.

Pár kilometrů po silničce (CT 2300) do Plešnice jsem tedy shazoval kila horniny. Když jsem trochu kolo odlehčil, opět mě srdce táhlo mimo zpevněnou cestu k chatám nad Hracholuským potokem. Bál jsem se toho, ale dopadlo to dobře, projel jsem ke Mži. Zde je třeba ještě dojet pod hráz na lávku po zelené turistické značce. Na rozcestí Přehrada Hracholusky jsem ji vyměnil za červenou, po které stoupám do Újezdu nade Mží. Kupodivu není ten kopec tak dramatický, jak jsem čekal, ale výživný je. Aspoň se zahřeju. V Újezdě je skromný zámek a hezká náves, jinak nic zvláštního. Následuje táhle stoupání po louce proti větru kolem podivného hospodářství k rozcestí U Obrázku. Opět následuje jen krátký úsek po silnici a zpět do bahýnka na pěšince podél pole do Čemín. Už vím, jak to tu vypadá, jel jsem zde předevčírem a nevyplatí se mi jet jinudy.

Z Čemín, stále po červené, stoupám nad Kůští. Přímo ve vsi zase výšku ztrácím a tak mě čeká předposlední kopec před cílem, ke spalovně. Jede se tu dobře, vlastně i po polní cestě do Chotíkova. Celým Chotíkovem projíždím po CT 2295 a až pod Štuperkem mířím po staré, dnes slepé silnici, z níž se dá odbočit do lesa a projet k Sytné zábavněji, než po asfaltce na cyklotrase. Rozhodl jsem se, že domů se vrátím přes střelnici, tak mířím jednou z mnoha lesních cestiček na východ do Rabštejnské ulice, ke konečné tramvaje na Košutce, přes Bolevec na Zavadilku a pak kolem nemocnice do Záhorska.

Noo, vlastně jsem toho po asfaltu tolik nenajezdil, to je dobré na polovinu listopadu. A těší mě, že jsem objevil zase nějaká nová místa a cesty. Ještěže ty mapy nejsou tak dokonalé, to přináší cestou někdy i příjemná překvapení😊 Průměrná rychlost 18,6 km/h.
 
 

Zámecký statek Újezd nade Mží


 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat