neděle 26. února 2023

Krušné hory - Popovský kříž a vápenka Kovářská

63 km
29. 10. 2022
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1500 m
Terén: Asfaltky a nezpevněné cesty
 
 Abertamy - po Kaffské cestě Lípa - po zelené Mariánská - Popov - Popovský kříž - po žluté Jáchymov - po modré Plavno - po CT 2011 Suchá-horní hřiště, Pytlácká rokle - Meluzína - po červené Pod Křížovou horou, Pod Vysokou sečí - vápenka Kovářská - Kovářská - Háj - Neklid (po CT 23) - po červené Boží vyhlídka - Boží trail - býv. Nový mlýn - po červené Božídarský Špičák, Mrtvý ryb. - po Nové slatinské cestě rozc. Východní Abertamy - Abertamy
 
 
Tak sezóna pořád nekončí, a to ani na horách...konec října a já se vydávám z Abertam na výlet k Popovskému kříži. Kaffskou cestou přes všechny plešivecké sjezdovky, kde se nyní pohybuje jen pár nadšenců, objíždím celý kopec. Zpočátku se stoupá, ale láme se to v místech setkání s modrou turistickou trasou a pak už se pěkně sjíždí přes Střední Kaff na rozcestí Lípa, kousek nad vesničkou u silnice. Po zelené po necestě sjíždím k Eliášovu potoku po kluzkých kamenech, pak se zelená stáčí k Mariánské a značně stoupá. Mezi Střední a Horní Mariánskou cestou se dá jet směrem vzhůru opravdu špatn. Skrz obci až do zatáčky u vysílače dál stoupám po silnici, pak mě zláká nádherná cesta loukou, která není vyznačená v mapě, ale mohla by vést tam, kam potřebuju. A skutečně, mezi ovcemi jsem dojel pod Popovskou horu a ačkoliv v mapě značena není, po hřbetu k Popovu kousek vede i trasa Stonemana. Tady se dá jet, až to práší za kolem😊 Dnes tedy spíše létá bahno, ale to nevadí, než se rozkoukám, jsem na bývalém Popově. Nejprve se jedu podívat na zříceninu kaple a pak jdu přes skálu pěšky k Popovskému kříži. Docela se vytáhly mraky, takže je vidět krásně na celé Poohří. Jsem na samém jižním kraji Krušných hor. Moc pěkné místo, navíc tu skoro nikdo není. Vracím se ke kolu a vydávám se po žluté k Jáchymovu.

O pár vrstevnic výše sice vede paralelně zpevněná cesta (zelená turistická), ale to mě nezajímá, já chci pořádnou stazku. A tak ji mám, ačkoliv to v mapě nevypadá, že by cesta stoupala, tak opravdu stoupá a to v terénu, který jsem snad ještě nezažil, volné kameny a větvě v korýtku, překryté vysokou vrstvou listí, vše neuvěřitelně vratké. Jedu na nejlehčí převody a stejně mám problémy. Nakonec jsem musel kus i pěšky, nedalo se jet... Zlepšilo se to o pár zatáček později, před Údolím mlýnků. Tam také na nové mýtině obdivuji výhled do údolí na Jáchymov. Následuje prudký sjezd a pak cesta lesem, která mě vykopne u Radium Palace. To jsem se dostal hodně nízko, netrvá dlouho a vydávám se po silnici k Suché, přes slavný kopec "Panorama". To je ale jen začátek, po modré odbočuji do lesa na hodně podmáčenou nezpevněnou cestu. Pěkná, líbí se mi, objíždí Arnoldov, na rozcestí Pod Kozím vrchem se k ní připojuje žlutá z Horního Žďáru a před bývalým dolem Plavno odbočuje do údolí. Já však budu pokračovat po žluté na Suchou. Výhled z Plavna už je zarostlý, takže nic moc zajímavého. Pokračuji tedy dalším táhlým stoupáním po staré asfaltce k hornímu hřišti nad Suchou. Aby toho stoupání nebylo málo, odbočuji na CT 2011 a po štěrkové cestě se vydávám do 950 m n. m., ve kterých leží rozcestí Nad Suchou. Asi o tři kilometry dále, v Pytlácké rokli, je to už 1050 m n. m. a kolem této kóty se pohybuji až pod Meluzínu. Za Meluzínou na silnici odbočuji na červenou a po kratším úseku po asfaltu sjíždím na nezpevněnou cestu pod Křížovou horou. Tato cesta ústí na "vrstevnicové" asfaltce. Chvíli se kroutí povodím Bočského potoka, pak od zatáčky nad hájovnou Vykmanov začíná dost stoupat, až k silnici na Měděnec. Za silnicí pokračuji dál po cestě, která dřív byla zpevněná hrubým štěrkem, nyní je z toho nejhladšího asfaltu, lepšího než na většině silnic v Krušných horách. Tudy se dostanu velmi rychle k bývalé vápence. Je tu nějaká sešlost, ale vápenka vstala z popela, je vyfiknutá😊 

Až k nádraží do Kovářské vede tahle silnička. Hned za nádražím se začínám vracet do Háje, k první křižovatce podél trati, pak vlevo po nefrekventované úzké silnici znovu do kopce. V sedle mezi Vlčím a Hájským kopcem se to zlomí a chvíli zas sjíždím do vznikajícího satelitu. Přes Klínovec se mi nechce a přes údolí do Oberwiesenthalu taky nepojedu, takže to dnes zkusím po CT 23 přes klínovecké sjezdovky. I když je mezi sezónami, je tu velký provoz, nejede se tu dobře. Až za kopcem, u větrných elektráren, odbočuji na červenou vedoucí přes Neklid k Boží vyhlídce. Za ní vyzkouším Boží trail, projedu Božím Darem a pak jedu po silnici, protože na stezce vedle jsou davy nepozorných lidí. Odbočuji po červené, takže stoupám za Špičák, celý ho objíždím. Následně se klesá nad Abertamskou zatáčku, kde se červená opět stáčí a přes kopec vede na dohled Mrtvému rybníku. Kousek před ním na rozcestí odbočuji vlevo na Novou Slatinskou cestu. K Abertamům - východ se to ještě trochu táhne, i když po starší asfaltce to docela jede. Pak už lesem sjedu k Bystřici a vrátím se spodem do Abertam.

63 km a 1500 m nastoupáno, výživný pěkný výlet parádní krajinou Krušných hor.
 
 
 
 
 
Popovský kříž nad Jáchymovem a Ostrovem nad Ohří
Jáchymov
 
Vápenka Kovářská


Popovský kříž


Mariánská


Žádné komentáře:

Okomentovat