pátek 3. února 2023

Němčovice - zastávka Křemílka a Vochomůrky

12. 10. 2022

Terén: Štěrkové a asfaltové cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - Zadní Roudná - u sv. Jiří - Ejpovické tunely - Újezd - Zábělá - Černá mýť - Dýšina - Nová Huť - po NS Kokotské rybníky Bušovice - Střapole - Korečnický potok - Všenice - Stupno - Doubravka - Matylda - po modré Vranovice, lom Terezie - Újezd u Svatého Kříže - autobusová zastávka křemílek a Vochomůrka Němčovice - Újezd u Svatého Kříže - Hovězák - Vranovice - Kříše - přívoz Nadryby - Valentovský mlýn - býv. Spálený mlýn - Telín - Klabava - Chrást - po modré Dolanský most - Věžka - Druztová - Pod Vysokou - po žluté Bílá Hora - velký Bolevecký ryb. - Zadní Roudná - Roudná - Pod Záhorskem

Druhý výlet po dovolené jsem přemýšlel, kam se vydat. Je to trochu daleko, když vyjíždím po čtvrté hodině, ale snad to stihnu do Němčovic. Ze Záhorska tedy jedu nejkratší cestou přes Roudnou, a Zadní Roudnou pod Bílou Horu, poté přes Masarykův most a kolem čističky k lávce přes Úslavu a ke sv. Jiří. Následuje stoupání po CT 3 k Újezdu. Projíždím celou obcí a pokračuji kousek po frekventované silnici do Zábělé, kde odbočuji vpravo a mířím do lesa za posledními domky. Lesní cestou se dostávám k nevýraznému kopečku Černá mýť, kde vyjíždím na silnici a sjíždím do Dýšiny. Opět jedu skrz celou ves až do Nové Huti. Až u koupaliště končí asfalt a vydávám se po NS Kokotské rybníky postupně více a více do kopce nad Bušovice. Bušovice leží v údolíčku, takže do nich klesám. Pokračuji severovýchodním směrem na polní cestu do Střapole. Posledně šla docela slušně projet a kupodivu ani dnes to nebyla úplná tragédie. Mířím k cestě vedoucí od východního konce vesnice do údolí Korečnického potoka. Zvláštní, ale asi jsem tuhle cestu nikdy nevyužil, tak se n ani těším. Jede se po ní dobře, taková lepší polní cesta. nad Korečnickým potokem to není po zelené daleko do Všenic, poté jedu "protisměrem" jakéhosi trailu "Korečnický mlýn" do Stupna. Stupno ale spíše jen lehce líznu, loukou mířím k Baště a kousek se držím modré. Za křižovatkou si zkracuju cestu po louce k cestě kolem bývalých lomů. Ta by mě měla dovést k rozcestí Matylda.

Kolem Břas vzniklo v posledních letech mnoho nových turistických a cyklistických tras. Většinou vedou po známých cestách, ale tudy jsem ještě nejel a jsem zvědav, jak to bude vypadat. Od Matyldy po modré se klesá po úzké lesní pěšince, moc hezké😊 Za silnicí už po větší cestě začínám mírně stoupat k lomu Terezie. V prudké zatáčce na okraji rekultivovaného lomu odbočuji vpravo na "Žlutý okruh". Opět do kopce, takže v protisměru vůči značení. Na kopečku na rozcestí odbočuji vlevo a vydávám se na sever do Újezdu u Svatého Kříže. Po nezpevněné cestě jedu podél lesa, za nímže se připojuji ke žluté turistické trase, to už je Újezd na dohled. Za ním už musím po silnici, takže ten kilometr a půl k zastávce Křemílka a Vochomůrky v Němčovicích docela uteklo. Je docela chladno, takže se moc nezdržuji a vracím se zpět do Újezdu.

Za Újezdem k rozcestí Na Dražkách jedu po žluté, pak následuje modrá k Hovězáku. Přímo na vrchol s krásným rozhledem nepojedu, po polní cestě ho objíždím a klesám do Vranovic. Dál musím přes hluboké údolí Díreckého potoka. Ve stoupání k Hochperku odbočuji vpravo na zkratku přes louku. O půl kilometru dále se připojuji na bohužel před několika lety vyasfaltovanou cestu do Kříší. Odtud sjíždím kroutící se silnicí k přívozu Nadryby. I sem se dostal asfaltový mor a tak po vyhlazené silnici, dříve pěkné cestě, musím po břehu Berounky dál. Asi půlku cesty k Valentovskému mlýnu si lze alespoň zpříjemnit přes louku. K bývalému Spálenému mlýnu pak vede zčásti červená, kde je štěrková cesta, a pak se jede neznačenou cestou po louce. Tady to mám opravdu rád. Od Spáleného mlýna se stoupá rozbitou kamenitou cestou k Telínu. Dnes pojedu do Chrástu tou složitější cestou, přes Kalbavské údolí. Sjíždím tedy k chatám u Klabavy, přejíždím po malé lávce a na levém břehu se za chvíli připojuji k NS Chrást, která docela zostra stoupá. Chrástem obvykle, a dnes tomu není jinak, projždím Polní ulicí k modré turistické. Ta pak vede alejí ke sjezdu k Dolanskému mostu.

Ještě jsem si vystoupal k Dolanům a po žluté se vydal do prudkého sjezdu k Drahotínskému potoku a rybníku Pod Hradem, tedy pod Věžkou. Poslední větší stoupání mě čeká do Druztové, ze které jedu nejkratší cestou k Senci podél vysokého napětí lesíkem. vyjíždím na pár metrů na silnici, kde už je žluté turiistická. Ta u rozcestí Pod Vysokou sjíždí na štěrkovou cestu a míří kolem několika domků a poté lesem k Bílé Hoře. Abych nejel po silnici, sjíždím od sokolovny k Boleveckým rybníkům a opět se přes Zadní Roudnou vracím do Záhorska.

Moc pěkný výlet, i když trochu studený, celkem 55 km průměrnou rychlostí 20,7 km/h. Byl to takový mix asfalltek, štěrkových a nezpěvněných cest😉