neděle 23. února 2025

Krušné hory - důl Kovářská

64 km
1. 9. 2024
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1450 m
Terén: štěrkové, asfaltové a lesní cesty
 
Abertamy - Abertamy-Východ - po Nové slatinské cestě Mrtvý rybník - po červené Pod Špičákem, býv. Nový mlýn, Boží Dar - po žluté celnice - po zelené Oberwiesenthal - Hammerunterwiesenthal - České Hamry - nádraží Kovářská - po místní modré Antonínův háj - Ptačí alejí býv. důl Měděnec - po žluté Mezilesí - důl Kovářská - žst. Kovářská městys - po místní žluté Kovářská - po zelené býv. vápenka, Háj - Loučná - po CT 3000 Neklid - Jahodová louka - Abertamská zatáčka - po žluté Barbora - Abertamy-Východ - Abertamy
 
 
Na prvního září, krásnou slunečnou neděli, jsme se rozhodli s Martinem, že se vyrazíme podívat na důl Kovářská. Cesta vlastně nebude ani tak moc navidačně složitá. Kolem Abertam to známe jako své boty, takže přes louku sjíždíme do ulcie Pohraničníků, kde překonáme Bystřici a pořádnou stojkou vyjíždíme k lesu. Po kamenité cestě už mírněji stoupáme k rozcestí Abertamy-Východ, kde odbočujeme vlevo a po hrubém asfaltu na Nové slatinské cestě s převážně stoupající tendencí dojedeme až k Mrtvému rybníku. Za kopcem, už po červené, je rozcestí Pod Špičákem, kde turistická značka odbočuje vlevo a my spolu s ní stoupáme. V létě se dá jet jen západně od Špičáku, kudy nás právě tahle červené provede. Všude jsou tu štěrkové cesty a právě pod Božídarským Špičákem se spojujeme s Ježíškovou cestou vedoucí od Mysliven. K sejpám u bývalého Nového mlýnu, který leží u Blatenského kanálu a silnice na Ryžovnu se pořádné sjíždí. Asfaltový chodník a cyklostezka do Božího Daru bývá obležená lidmi, někdy je lepší jet po silnici. Tentokrát to ještě bylo únosné, lidi už asi pomalu odjížděli na konci prázdnin. Projedeme městečkem a prudkým stoupáním po žluté se vyšvihneme k celnici. Pěkně jsme se zahřáli, takže vychladnutí rychlým sjezdem po štěrkové Alte Poststraße už na německé straně do Oberwiesenthalu nevadí. Projedeme přes náměstí centrem na Annaberger Straße, které vede údolím Polavy podél tratě. Po silnici jet nechceme, takže vystoupáme na kraji obce na "zelenou" trasu Erlebnispfad Bimmelbahn. Asi dva kilometry takhle pokračujeme nad údolím po asfaltce, než odbočíme nad lomem kolmo vpravo (stále po té "zelené") a sjíždíme loukou do Hammerunterwiesenthalu. jedeme k přechodu a taak se vracíme do Čech v Českých Hamrech.
 
Raději neriskujeme nějaké kančí stezky lesem a stoupáme po silnici směrem na Kovářskou. Pod tratí je to po hlavní, ale na kopci odbočujeme vpravo a vydáváme se po malé silničce k nádraží Kovářská. Na rozcestí za nádražím pojedeme po místní modré podél trati. Nevim, jestli tahle stezka je úplně šťastně vymyšlená, na tomhle rozcestí vede do 4 z pěti stran😀 My jedeme na jihovýchod. Podél trati k Antonínovu háji vede parádní nezpevněná cesta, Kolem potoka Milíře je několik rozcestí a větší cesta, ale z té odbočujeme neznačenou alejí přímo na východ k měděnecké silnici. Tu přejedeme a pokračujeme Ptačí alejí přes kopec Rašeliniště (902 m n. m.). Už jsme ale stoupali dost, takže teď to dramatické není a naopak za vrcholkem to jede jedna radost. U bývalého dolu Mědenec tak jsme raz dva, přejedeme trať k rozcestí U Šachty, od kterého se budeme držet žluté turistické trasy. Dalším atraktivním sjezdem míříme k potoku Přísečnice. I za ním cesta spíše klesá. Za Mezilesím ale na jednom z  větších rozcestí prudce odbočujeme vlevo a táhlým stoupáním se začínáme vracet na západ. Asi 300 m před tím, než bychom dojeli k silnici, zhruba na kopci, je nenápadná panelka vlevo, která vede k dolu Kovářská. Je trochu schovaný v lese, ale dá se dobře najít. Svačinka, pár snímků z dronu a můžeme jet dál...
 
Ve sjezdu do Kovářské po silnici to pořádně sviští, takže se nám na kraji lesa moc nechce brzdit a odbočovat vlevo na pěšinku po louce znovu po místní stezce. tentokráít po místní žluté, červené a modré - tohle značení mě trochu fascinuje. To je ale jedno, je to krásná, ačkoliv náročná cesta nad městema lukami, která je odměnou za to nežádoucí brždění ve sjezdu. pěkně to v trávě tahá za nohy, ale za železniční stanicí se pokračuje jižně od trati po suprové cestě na kraji lesa. Převýšení minimální, když se jede podél trati, tu a tam potůček, jinak bez zpevnění - ideál😊 Takhle jsme dojeli zpět k měděnecké silnici, jednu serpentinu sjeli po ní a pak Spojovací ulicí k Černému potoku pod zahrádky, kde se pěkně opírá slunce a dá se projet na konec městysu. Nádražní ulicí se vracíme - jak překvapivé - k nádraží, tentokrát ale jedeme po zelené, tedy na druhé straně kolejí. Dříve od lesa vedla štěrková cesta. Ta už je bohužel několik let vyasfaltovaná. Zpravidla se proto snažím odbočit na nějakou zajímavější cestu. Jde to až za bývalou vápenkou. Nicméně jsme pouze přejeli Černý potok a po zelné pokračovali stoupáním po minisilničce do Háje. Ve vsi se chvilku sjíždí, tak je třeba nabrat síly. Odbočíme brzy vpravo, přejedeme Bílou vodu, překonáme silnici od Klínovce do Kovářské, lehce vystoupáme k vysílači a hřbitovu, pak opravdu prudce sjedeme do Loučné, ale pak nás čeká dlooouhé stoupání po CT 3000 do Klínoveckého sedla. Ono se tu jede dobře, ale místy je to prudké. Dneska jsme rádi, že je to ve stínu. Na začátku a pak za prudkou levotočivou zatáčkou jsou nejvíc nepříjemné úseky. Přes Klínovecké sedlo je třeba jet asi kilometr po silnici, když se dostáváme na jižní svah, odbočujeme na pěšinu přes louku vedoucí přímo k Rumburakovi na Neklidu. Za posledním vlekem se stáčíme doleva a klesáme k Jahodové louce. Křižujeme žlutou turistickou trasu a valíme to dál po boží polní cestě - vlastně spíš jen po uježděné trávě, to je prostě nepopsatelný pocit, jak člověk v té rychlosti jen tak houpe na kole😍
 
Před pár lety se podél silnice k Abertamské zatáčce nedalo lesem dojet. Ale mezi silný provoz se nám opravdu nechce, takže to znovu vyzkoušíme. Byl jsem opravdu překvapený, ale projeli jsme. Zřejmě se tu někde těžilo, tak tu museli pro harvestory zřídit cestu. Přes polovinu vzdálenosti k Abertamské jsme si takhle zpříjemnili a pak už jen sjeli z kopce. Půl kilometru za Abertamskou zatáčkou je stejnojemnné rozcestí, kde odbočujeme vpravo a stoupáme po štěrkovo-asfaltové cestě po žluté k rozcestí Pod Špičákem. Minule jsem se v tomhle koppci docela trápil, ale dneska mi to uteklo, asi mi zbylo víc sil. Žlutá nicméně stoupá až k vrchu Barbora do 1031 m n. m. O to příjemnější a delší je pak sjezd k silnici za Vrškem. Do Abertam se budeme vracet znovu lesem, takže ještě pár set metrů podmáčenou cestou k Abertamům-Východ, pak kamenitou cestou k louce, kudy dřív vedla oficiální běžkařská trasa a jsme tam.
 
Ani nevím, kde se tam vzalo 1450 nastoupaných metrů, jelo se mi dobře. Asi byl dobrý terén a taky ke konci sezóny naježděno. Plus dobré počasí, takže nebylo, nač si stěžovat😊 Průměrná rychlost 17,3 km/h, to je v horách slušné. Vzhledem k tomu převýšení asi spíš velká obtížnost výletu. 

 
 
Důl Kovářská

Důl Kovářská

 

Žádné komentáře:

Okomentovat