pondělí 6. června 2022

Janovský mokřad (Úherce)

28. 4. 2022

Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Vinice - Radčice - Křimice - po NS Údolím Mže Malesice - Červený mlýn - Kozolupy - po CT 2301 Na Sahaře - Tlučná - Torovka - Nýřany - Mexiko - Janovský mokřad - Úherce - pískovna Tlučná - Vejprnice - Nová Hospoda - Borská Pole - Karlov - Techmania - Kalikovský mlýn - Rondel - Pod Záhorskem

Hezký slunečný den mě vybídl po práci k projížďce k Janovskému mokřadu. V lokalitě za Úhercemi jsem jezdíval s rodiči snad ještě když stál mostek přes Luční potok. Přímo u dálnice ale nově vznikl výběh pro divoké koně a pratury a byla zde vyhlášena přírodní rezervace. Ze Záhorska mířím do Lochotínského parku, po jeho severní straně jedu k zoologické zahradě a dále stoupám k Sylvánu. Pěšinkou pod poslední řadou domků se dostávám k lesu nad Čertovou kazatelnou. Za lesíkem je už v poměrně pokročilém stavu stavba obchvatu, ale stále se dá celkem dslušně projet do Radčic. Hned jak jsem objevil spojku po levém  břehu do Křimic, tak jsem si ji velice oblíbil, využívám ji i dnes a zatím se jede pěkně i po NS Údolím Mže do Malesic, protože tu není asfaltová dálnice.

Z Malesic pojedu kolem Červeného mlýna (přes louku, po CT 2259 k Vochovu a pak vpravo po polní cestě) rychlou polní cestou do Kozolup. Tentokrát chci jet k Liščím jámám, tato cesta je bohužel obvykle velmi rozježděná, dnešek nevyjímaje, ale není po dešti, tak to lze celkem projet. Kousek jedu po CT 2301, v lese pak odbočuji na jih na menší lesní cestu. Ta mě dovedla až k modré turistické trase z Myslinky. Už jen kousek lesem a jsem na kraji Tlučné. Skrz obec projíždím na Torovku. Krásným úsekem přes les se blížím k Nýřanům, čeká mě jen překonání silně frekventované silnice II/180. Když se přes ni dostanu, pokračuji kolem hřbitova, koupaliště a Mexiko k Humboldtce. Odtud se trochu vracím k podjezdu pod D5 a hned za ní odbočuji vpravo k Janovskému mokřadu po nepříliš vyježděné a momentálně skutečně podmáčené cestě. Koně i pratuři jsou vidět, v klidu se pasou a kupodivu za výběhem je malý turistický okruh podél Vejprnického potoka. Hezké a zajímavé místo. Přes louku se vracím k podjezdu dálnice, odbočuji ale vpravo na Úherce. Po CT 2258 jedu kolem průmyslové zóny až k zemědělskému družstvu Na Drahách, kde odbočuji vlevo na silnici a mířím opět přes dálnici k Tlučné. Než tam dojedu, odbočuji na východ k pískovně a projíždím k průmyslové zóně Vejprnice.

I tady se razantně rozšiřuje zástavba, ale kousek lesa ještě zbývá, tak se podél louky blížím k Nové Hospodě. Vybírám trasu co nejdéle lesem, takže vyjíždím u vyústění Domažlické ulice do přivaděče. Po lávce překonám přivaděč a pak jedu dříve nejběžnější cestou za halami podél lesa. Dnes je obtížně průjezdná, ale nakonec jsem se na Borská Pole probojoval. Přes město se vracím přes Karlov, Borskou ulicí k Techmanii, pak kolem areálu Škody k Husovo náměstí a pak ke Kalikovskému mlýnu, odkud za řekou projedu ke Karlovarské a jsem vlastně doma...

Hezkých 49 km s novým atraktivním cílem, průměrná rychlost 20,9 km/h, převýšení 400 m.