čtvrtek 25. dubna 2024

Vodopád Dírka 2024

47 km
10. 2. 2024
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 700 m
Terén: Polní a lesní cesty, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Mikulka - Bolevecký ryb. - Bílá Hora - Pecihrádek - po CT 2151 Bukovec - po červené Holý vrch, Horní Zábělá, Chrást - Sedlecko - po červené Korečnický mlýn, přívoz Nadryby, Dírecký potok - vodopád Dírka - přívoz Nadryby - po červené Korečnický mlýn, Lužnice - Spálený mlýn - Telín - Klabava - NS Chrást - Chrást - Dolanský most - po zelené Horní Zábělá, Bukovec - po NS Údolím Berounky u sv. Jiří - Jateční ulice - Zadní Roudná - U Pramenů - Pod Záhorskem
 
 
Vypadá to, že dva dny zimy na začátku prosince bylo pro letošní sezóny všechno, takže v první půli února opět vyrážím na kolo a ani se neženíruju a neplánuju trasu po zpevněných cestách. Vyjedu na Mikulku a sjíždím polní cestou ke kruhovému objezdu mezi ulicemi Na Sudech a Na Roudné. Nebaví mě ale ty nekonečné lány asfaltu, tak zkusím projet za protihlukovou stěnu evakuačními dveřmi směrem k Boleveckému rybníku. Evidentně tu někdo chodí, je tu malá pěšinka, ale kam asi vede? Bohužel trať nejde dobře překonat, musím prudkým úvozem k ní, pak přes koleje a pak na souokromé parkoviště, které je naštěstí jen zčásti oplocené. No, dosáhl jsem sice svého, ale pro jízdu na kole nepříliš vhodné. Pak protrpím cestu kolem Boleveckého rybníku, kde se vždy motá spousta nepozorných lidí, rád proto odbočuji vpravo do kopce od hráze mezi Malým a Velkým rybníkem. Už i tady je asfalt, to člověk nepochopí. Hlavní (a jediná) severojižní silnice skrz Plzeň se zužuje, přestože ji denně využívají desítky tisíc lidí, ale tuhle zásobovací cestu pro jednu dodávku denně je nutné udělat 5 m širokou a rozhodně asfaltovou👎 Příroda se obecně rychle Plzni vzdaluje, po asfaltu musím nejen přes Bílou Horu a Pecihrádek, ale také do Bukovce po CT 2151. Až poté konečně mohu na štěrkovou lesní cestu po červené, ačkoliv je tam vlastně nějaký pokus o zákaz vjezdu cyklistů. To samozřejmě nikdo nebere vážně, ale následující prudký kopec k Holému vrchu by mohl leckoho vytrestat. Následuje příjemná stoupající cesta kolem hájovny přes zábělské lesy. Tam se to láme a kolem Zadní hájovny už se zas převážně sjíždí, a to po odbočení na louku. Projíždím Chrástem více méně podél trati, adrenalin vám spolehlivě zvýší přejezd vysokého železničního viaduktu, ale ušetří vám spoustu výškových metrů a taky vzdálenost. Projede se kolem dvou chatek, pak se připojí červená od Smědčic, po které znovu pokračuji směrem k Telínu. Na kraji lesa ale odbočuji vpravo na relativně novou cestu do Sedlecka. Ze vsi sjíždím po červené k Berounce a pokračuji proti proudu kolem Korečnického mlýna k přívozu Nadryby. Za přívozem ve stoupání v táhlé zatáčce je odbočka vpravo do extrémně prudkého kopce za závorou. Právě tam vede červená turistická trasa, kterou jsem si dnes zvolil jako svého průvodce. Po výstupu 100 výškových metrů na půlkilometrové vzdálenosti červené prudce odbočuje vlevo a snad ještě prudčeji klesá do údolí Díreckého potoka. Dříve cesta vedla rozumněji nad lukami v nivě Berounky, ale bezmozci tam museli dát plot, aby nešlo procházet. 

Podél Díreckého potoka vedou nesmělé pěšinky bez označení, že byste se blížili k docela významnému vodopádu Dírka. Velká voda tu vymlela koryto, musíte tu tedy několikrát potok překonávat. jet tu opravdu nejde. K vodopádu se ale dostanete. Čekal jsem po uplynulých deštích trochu větší průtok, ale asi to bych tu musel být bezprostředně po dešti, vodopád je beztak pěkný a lze ho obdivovat z více úhlů a míst, to je fajn. Když se začínám vracet, spatřím cestu na levém břehu. To musím vyzkoušet, dřív tu byla jen skála, kterou jsem se nikdy nepokusil překonat, ačkoliv bylo jasné, že příjezdová cesta k chatám nemůže být daleko. Pěšina nevypadá úplně fungl nově, ale dlouho tu být nemůže, není v žádných mapách a ani na Stravě jsem nenašel, že by ji někdo využil. Já ale nyní ano, udělala mi velkou radost, vyhnu se tomu, že bych musel stejnou cestou zpět a objevím něco nového. Jakou radost udělá pár metrů zářezu ve stráni😍 Boží, díky za to. Posílen tímhle "zážitkem" se vracím k přívozu Nadryby a Korečnickému mlýnu. Tentokrát ne po louce, je podmáčená. Zpět do Sedlecka ale nestoupám, využívám mojí oblíbenou pobřežní travnatou cestu k bývalému Spálenému mlýnu, nově označovanému v mapě jako Telínský💁 Pak vystoupám do Telína, odbočím prudce vpravo na kraji lesa, kde jsem v první polovině cesty odbočoval do Sedlecka a vydávám se vstříc sjezdu k chatové oblasti u Klabavy. Za lávkou a další loukou se napojím na NS Chrást, vystoupám k polím před Chrástem, pak znovu přes město a pak zmrznout ve sjezdu k Dolanskému mostu. Po rovince od fotbalového hřiště lze jet po pěšince podél silnice, ve sjezdu pak už taková možnost není. Než ale dojedete k odbočce do kempu, je docela fajn odbočit vlevo a pro mě premiérově projet polesím "Na Hrušově". Nebyl jsem si jistý, jestli je to průjezdné, ale nakonec jsem cestičku k zelené turistické trase našel a bylo to pěkné. Hezky bez lidí jsem projel krásným singlem do PR Zábělá. Následuje skvělý singl nad jezem v Bukovci. Tady ale bohužel chodí lidí dost, budu doufat, že až se dostaví turistická dálnice do Chrástu, budou lidi chodit tam a singl zůstane volnější.

Abych nejel stejnou trasou ke sv. Jiří mířím po NS Údolím beorunky, což je tedy v podstatě po silnici😀 Pak už jedu klasicky přes lávku přes Úslavu k Jateční, podjedu mosty po pěšince na břehu a pak už musíte tak jako tak po asfaltu, takže jsem si vybral silnici přes Roudnou a kolem pramenů do Záhorska.

I když se mi zdá, že už jsem byl u vodopádu Dírka tolikrát, uteklo už zase pár let, tak jsem si užil tenhle první výlet roku 2024, vylepšený o pár krátkých nově objevených úseků cest. Takže dnes 47 km na účtu včetně 700 m převýšení.
 
 
 
Vodopád Dírka

 


Žádné komentáře:

Okomentovat